Vilka förbättringar 850 etec?

enslow

Välkänd medlem
8 jan 2007
218
4
18
Som sagt vilka förbättringar är gjorda på ski-doos 850 etec genom åren?

Kom väl 2017 och vad är gjort till 2022 som bevisligen blivit bättre?

Är även intresserad av variatorer och själva drivdelen.

tacksam för hjälp av er som är insatt i Ski-Doo//Enslow
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag har bara erfarenhet av 2017 och 2020 och 2020 har en annan motorgång och känns rappare och Mulle på M.performance skriver också att det är en annan mappning på dessa. Han skriver även att lynxarna har annan mapp jämfört med ski-doo.

Sen vet jag att det skiljer något med oljekanalerna från 2019 samt att 2018 blev det någon uppdatering på vattenpumpen.

En kompis har en 2021 freeride och den går bättre original än vad hans 2019 freeride gick med variatorkit (i övrigt likadan) så det kanske blev någon mer ändring mellan dessa. Skulle ju kunna vara mappningen som verkar ha kommit 2020 men jag tycker att ett variatorkit borde göra mer än en mappning.
 

enslow

Välkänd medlem
8 jan 2007
218
4
18
Ok kan man mappa om en 2017 till en 2021 eller måste man byta något mer.

Funderar på att hel renovera en Summit 2017 dvs ta isär hela motorn lämna in vevaxeln för genomgång
samt nya kolvar kolla över cylindrarna.
Givetvis renovera bägge variatorerna samt något variator kit.

Har ingen erfarenhet an brp 850 motorer men helrenoverade en polaris 800 cfi och det gick bra.
riktade vevaxeln samt fixkit och nya reeds samt krille kravalls variator kit och nerdrevning.
Gick bättre första 30 metrerna än 2020 Khaos även när jag bytte till quickdrive 2
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ok kan man mappa om en 2017 till en 2021 eller måste man byta något mer.

Funderar på att hel renovera en Summit 2017 dvs ta isär hela motorn lämna in vevaxeln för genomgång
samt nya kolvar kolla över cylindrarna.
Givetvis renovera bägge variatorerna samt något variator kit.

Har ingen erfarenhet an brp 850 motorer men helrenoverade en polaris 800 cfi och det gick bra.
riktade vevaxeln samt fixkit och nya reeds samt krille kravalls variator kit och nerdrevning.
Gick bättre första 30 metrerna än 2020 Khaos även när jag bytte till quickdrive 2
Veven på brp 850 motorn är så biffig att du inte behöver renovera den på flera tusen mil påstås det på forum i usa ivf. Jag skulle inte ens kolla upp den förens efter 1500 mil om ens då. Byta kolvar kan man väl göra på 200 timmar om den gått hårt i djup snö och 300 tim om den gått lugnt, de är väl max vad man bör renovera.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Veven kan du bara byta ramlagren på. Den är robust byggd men inte odödlig. Vevstakslagren går inte att köpa och det rekommenderas inte att man tar isär vevstakarna trots att de är byggda som en 4t vev.

Min 2017 gick sönder förra veckan vid 420-430 mil och det är mag sidan som kolven glappar 1-2 mm upp och ner (längsled) så jag tror att det är ett vevstakslager som gett upp. Ska lämna in den på Oktan i morgon så får vi se vad det är och om försäkringen täcker något av det. En ny vev kostar 23000kr så det känns ju sådär.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Veven kan du bara byta ramlagren på. Den är robust byggd men inte odödlig. Vevstakslagren går inte att köpa och det rekommenderas inte att man tar isär vevstakarna trots att de är byggda som en 4t vev.

Min 2017 gick sönder förra veckan vid 420-430 mil och det är mag sidan som kolven glappar 1-2 mm upp och ner (längsled) så jag tror att det är ett vevstakslager som gett upp. Ska lämna in den på Oktan i morgon så får vi se vad det är och om försäkringen täcker något av det. En ny vev kostar 23000kr så det känns ju sådär.
Oj fick du sönder ett vevstakslager på så få mil! på en 850!! Går de inte ens byta hela vevstaken ink lager? Om de inte går är de ju en ännu sämre vevaxel än gamla 800an. Jag blev så glad då man såg konstruktionen på delade vevstakar men nu låter de som en mardröm. På båtmotorer som också har delad vevstakslager går de ju byta lager eller vevstake.
Har du hört talas om fler liknande vevras på dem?
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Det verkar ha hänt tidigare i staterna och oktan nämde att det kan hända men är extremt ovanligt. Snötoken nämnde att han läst att vevstaksbultarna kan släppa men även det är ovanligt.
Man kan bara köpa ramlager (yttre) eller helt vevparti. Enligt amerikanska forum så är det för svårt att få ihop lagren rätt trots delade stakar så det är bara rotax som gör detta. Låter vansinnigt men jag är ingen motorbyggare så vad vet jag...

Om det inte är vevstakslagret så kan det ju bara vara kolvbulten eller nållagret men jag vet inte vad som är troligast.

Spontant känns det som materialfel. Den har varit i min ägo från 23 mil och har gått som en klocka fram tills haveriet då den började slammra som fasen så den stängdes av direkt. Den har komp på båda cylindrarna men som sagt kolven glappar upp och ner 1-2 mm vilket skulle kunna motsvara lagertjockleken.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
De va underligt Rotax påstår att bara dem kan mont vevstakar för den tekniken har funnits sedan 50-60 talet på båtmotorer. På de båtmotorer jag repat så va de väldigt smart tillverkat, själva vevstakens halva är delad med spräckteknik. De är alltså inte avsågad halva för de ger väl för dålig yta för nållagren att rulla på. Nållagren va också i två halvor och spräckta. De va såklart viktigt att inte blanda ihop vevstakars halvor men de va enda kruxet. De finns även vevstakar med lösa nålar man pillar dit med fett som på äldre Rotax vid kolvbult.
 

enslow

Välkänd medlem
8 jan 2007
218
4
18
Tanken är att riva isär hela motorn och jag har en granne som jobbar på en motorenoveringsfirma
Han får ta med vevaxeln till sitt jobb och kolla upp den och det kostar mig ingenting.

Sen skall cylindrarna ses över och nya kolvar köpas in.
Insprutnings delen har jag ingen koll på men den skall ochså kollas igenom.
Ev byta Reedventiler och rengöra avgasportarna.

Även köpa renoveringssatser till bägge variatorerna.
Givetvis även något variatorkit

Sen kommer jag till mappning och funderar på M-performance mapp om jag inte får tips om något bättre.

Tanken är att få en Summit 2017 att gå så bra som möjligt utan att porta och förstora motorn.

//Enslow
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Ang mappning av 850'in så är det inget som enligt min mening är speciellt vanligt. M-performance skulle jag personligen skippa. En bump av timingen med 1 grad i kombo med jaws-pipan sägs vara bra. En Maptune licens kanske kan vara något, men har ingen erfarenhet av den. Kanske värt att kolla in.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Ang mappning av 850'in så är det inget som enligt min mening är speciellt vanligt. M-performance skulle jag personligen skippa.
Kan ju av erfarenhet säga att stoppa i 2020 mappen plus "mulleboxen" gör en jädra skillnad på en 2017 850.
 
Reactions: mattgojohn

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Byt vattenpump när du ändå har ur motorn! Just -17 har haft lite problem med att drevet på pumpaxeln går sönder, uppdaterat från -18. Köper du hos en ÅF måste du gå på artnr från -18> då -17 inte längre säljs, alla ÅF verkar inte ha koll på det och säger istället att det inte finns eller att man måste köpa den i lösa delar. Gosnow säljer annars originalpumpar till bra pris. Kolla även inre lagret som sitter inne i blocket eller byt det hur som helst, kostade inte många kronor. Yttre sitter färdigt i nya pumpdelen och glöm inte att oljefylla utrymmet, enklast genom pluggen på baksidan av motorn.