Vi önskar av Yamahamotors

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Ja sorgen över vägen som Yamaha valt med sin modellflotta är utbredd i mina bekantskaps kretsar. Alla vet att att kvalitet och Yamaha är ungefär samma sak och om ni bygger allt som jag önskar av min snömissil så kommer jag att köpa den.

Min önskelista till Jappsarna är följande. Jag vill ha en Yamaha skoter som har di tvåtaktsmotor med minst 100 hk häftigfjädring och ett drivband på minst 350 41 bred och som väger ca 200 kg. Alternativt 4m band med flipp. Snälla gör en åt oss ! Hur ser er önskelista ut från Yamaha ?
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Aha! Du vill ha en lätt 49Ranger :madgrin:

Du har helt rätt! Yamaha måste släppa vansinneskarusellen ned till helvetet och plocka fram skotrar som är rätt i tiden, precis som du säger med DI 2-T i ett lätt chassie. Helst i helt eget utförande utan inblandning av tumskruvande rednecks.

Yamaha! Återta er position, ni kan om ni vill.




Synd att Japanerna inte läser svenska foruminlägg.... :wacko:
 

Crusty077

Välkänd medlem
25 feb 2013
246
4
18
Gävle
Sorgen över att ha ett chassie som är körbart?
Är du missnöjd över att de skapade en maskin som är mycket mer hanterbar än vad de tidigare producerat?

Jämför man en fyrtakt med en tvåtakt är man väldigt fel ute. Köper man en fyrtaktare och tror att den är lika lätt som en tvåtakt är man efterbliven.

Önskemålet inför kommande år är: En 10 kg lättare trippel med samma hk, jag behöver absolut inte mer då det alltid står träd ivägen. Genesismotorn måste vara 10 år gammal nu. Så med lite ny gjutteknik och moderna lösningar ska detta vara en enkel sak.
Lite smalare över buken.
Att de fortsätter samarbeta med Arctic angående chassien då de har ett hum om hur en skoter ska vara.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Att de går ut med information om vad som hände med motorn i 2016års Viper. Även om alla vet vad som hände rent tekniskt, vill man ju gärna veta varför det hände. Skulle vara intressant att höra deras förklaring.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Motorn har väl fått lättare vev/stakar för att få bättre karaktär till nya vattenskotern som kommer.
Nog kan det vara så, men det är ju dock en spekulation. Det är de faktiska fakta som skulle vara av intresse.
 

zappa1

Välkänd medlem
9 mar 2013
416
4
18
skellefteå
Börjar om att producera 2-takts motorer igen.En modern Phazer med en 700cc 2-takts motor skulle va kul.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Varför skulle Yamaha helt plötsligt börja tillverka tvåtaktsmotorer efter tolv års uppehåll? De har ju moderna motorer i koncernen, något övriga tillverkare saknar.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Crusty077

Välkänd medlem
25 feb 2013
246
4
18
Gävle
Jo, men i dagsläget är det enerverande att de använder sig av lastgamla motorer. De är fullt medvetna om att det enda som det talas om i skoterbranschen är vikt när det kommer till fyrtakt. Varför då inte angripa problemet med modern teknik, uppsidan är enorm försäljningsmässigt.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Är det inte ganska tydligt att yamaha inte vill fortsätta med snöskotrar. Man har ju redan gett upp utvecklingen av nya chassien, det låter man nu AC göra. Och nu har man gjort om motor med lite slumpvis ohärdare vevstakar som rasar så fort den får lite extra tryck i sig. (Och lär inte hålla långa vägar som en motor med korrekta vevstakar även oladdad).
Och fortfarande inget servicemeddelande att stakarna ska kollas upp från yamahas sida.

Min gissning är att när AC kommer med sitt nästa chassie så är inte Yamaha med på det, utan dom får klara sig själva vilket dom inte längre vill.

Sen ser jag inte vad som är så "modernt" med en insprutad 4-t? Jag skulle helt klart säga att BRP leder den utvecklingen isåfallf för dom har både "moderna" 4-t och direktinsprutade 2t.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Tja "moderna" jämfört med deras gamla motorer möjligen, men alldeles för låg effekt i förhållande till storlek och vikt.

Jag tror att snöskotermarknaden är för liten för att en så stor tillverkare skall lägga resurser på utveckling i särskilt hög grad, särskilt som man generellt inte accepterar barnsjukdomar utan vilar på sitt rykte om hög kvalitet oavsett vilken produkt det handlar om.

Sedan är inte AC i läge att diktera några villkor i det samarbetet... De ligger på gränsen att klara sig och är en förhållandevis liten firma. Yamaha köper förmodligen fikabröd varje år för motsvarande vad AC är värt...

Skoterbranschen svänger fort år från år, skall man tjäna pengar måste man göra det i segment där man konkurrerar med företagsfilosofin, dvs kvalitet, finish och hållbarhet. Det är ointressanta frågor i lössnösegmentet och därför svårt att konkurrera i såvida man inte ger fullständigt fan i grundvärdena. Där gäller värst, lättast och nytt varje år. Inte alls Yamahas filosofi.

Motorcyklar, mopeder, båtmotorer, tävlingsmotorer, instrument etc däremot.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Nu är jag gammal nog att vara realist.

Men får man önska något så är väl en mindre turboladdad motor i en efterträdare till Phazer något som kunde vara trevligt. Lätt, snabb, billig att äga och hållbar.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Att dom bygger ett lössnö chassi som kan konkurrera med det bästa på marknaden! (Axys) och en motor som är värdig en lössnö maskin! Alltså en di 2t. Ska dom bara ha 4t så kan dom fokusera på touring/sporttouring eller lägga ner skotertillverkningen helt.
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Det finns bra film där Arctic och Yamaha pratar om sitt förhållande, känns rätt solklart att de på sikt blir ett bolag.. Dom slår ju ihop handlare Arctic/Yamaha i USA och Canada.. Men visst kommer Yamaha med en 2-takt Mountain så kommer den stå i mitt garage nästa år..

https://youtu.be/ltjq90Dtw3c