Vevaxelproblem på H.O motorer? (Rotax serie III)

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Dom har haft en del olika placeringar och lösningar på packboxar och vilka lager som är fettsmorda och inte, vettefan om det finns någon som riktigt kan säga med säkerhet mellan vilka årsmodeller som det var respektive olika lösningar?

Hursomhelst så har jag för mig att det finns en variant med en stor tätning som är infräst i blocket mellan PTO lagren, samt en variant med ett lager som har en vanlig packbox på lagret där istället. Dvs så är endast det yttre PTO lagret fettsmort, det inre med olja. Låter det bekant?

Min RS 600 -08 var MAG sidan oljesmord, och PTO fett. Den sidan borrade jag om och fick då fräsa ett spår så att bränsleblandningen kom utanför yttersta lagret (kanske inte är nödvändigt egentligen?). Den fick jag pressa bort ramlagrena och plocka bort tätningen på.

Det ska finnas bilder på det i den här tråden, var nog cirka 10 år sen jag gjorde det. Annars tror jag dom finns kvar på gammdatorn
 

Gyrokompass

Medlem
5 jan 2010
36
1
8
Vaaland
Söker man på artikelnummret så får man fram en bild på ett lager med packbox.
Ja det är möjligt. Mina båda PTO lager är öppna. Det innre kan jag inte se om det har en packbox mot veven men det verkar osannolikt. Inga xtra kanaler borrade i blocket heller för oljesmörjning. Antingen har jag haft tur att skotern är relativt snällt körd och/ eller så funkar den här varianten av smörning mer eller mindre bra. Jag ska sova några nätter till på saken innan jag skruvar ihop motorn igen. Funderar på att ta med hela klabbet till M-Performance i Mora och låta dem göra en analys av min patient.