Vevaxel av 800 etec

nils_j81

Välkänd medlem
19 jan 2010
224
0
16
Örnsköldsvik
Ikväll gick min nyrenoverade vevaxel av precis vid variatorn. Hann med ca 15mil efter totalrenovering så jävligt surt! Är det någon annan etec ägare som varit med om detta? Funderar starkt på byta till 4takt nästa säsong...

/Nils
 

Marcus.

Välkänd medlem
25 feb 2012
369
4
18
Ånge
fyfan va surt, har aldrig hört talas om detta.

antar att det är efter garanti renoveringen, och hoppas verkligen att dom tar på sig att fixa det då
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Utbytt eller renoverad vevaxel?
Orginal eller nått annat?

4takt rasar de också, men det finns så få av dem så man får aldrig höra nått om det.
 

nils_j81

Välkänd medlem
19 jan 2010
224
0
16
Örnsköldsvik
Renoverad axel hos firma bytte alla lager och riktad. Fattar inte hur den kunde gå rakt av sådär men uppenbarligen händer det. Blir iaf dyrt och missar en massa körning. Någon som vet varför vevaxlar går av på detta sätt? Är det så enkelt att materialet blivit utmattat och därav går av?
 

nils_j81

Välkänd medlem
19 jan 2010
224
0
16
Örnsköldsvik
Årsmodell 2011 enligt snöskoterbolaget som jag köpte den ifrån ca 600mil utbytt shortblock enligt garanti så mellan 100-200mil ska alltså veven gått
 

nils_j81

Välkänd medlem
19 jan 2010
224
0
16
Örnsköldsvik
Har motorn i ett bygge och köpte den av snöskoterbolaget. Visade sig att veven behövde riktas och att nått lager var halvkasst. Bytte därför alla lager för att vara på den säkra sidan...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
800
113
Kramfors
Om vevrenoveringen var klantigt gjord kan de gå rakt av. Ex på klantighet är att de får pressa i och ur vevtappar x-antal ggr så tappen går för lätt. Och sedan beror det på hur många riktnings slag som krävs för att få den rak. Vad som händer då är att tappen lätt kryper ut eller vrider sig brutalt och går av.

Det var inte remmen som gick av och därmed orsakade vevraset?
Det håller bättre att svetsa tappen mot variator så gör gärna det vid nästa renovering.
 

nils_j81

Välkänd medlem
19 jan 2010
224
0
16
Örnsköldsvik
Remmen är hel så beror inte på den. Får helt enkelt skruva isär motorn och kolla hur det ser ut. Har den glidit isär så förklarar det ju brottet. Har haft den inlämnad på nordimotor i umeå så ska höra vad han tror om haveriet
 

balle-anka

Medlem
23 feb 2014
32
1
1
Samma sak har hänt för mig, kört 50 mil sen totalrenovering, enligt förra ägaren ska min vev varit inlämnad på nordimotor också...
 

nils_j81

Välkänd medlem
19 jan 2010
224
0
16
Örnsköldsvik
aha där hör man jag är inte ensam om detta då, men tråkigt att det hänt dig oxå. Har du plockat upp vevhuset och sett efter vad som hänt?
Har inte orkat/haft tid att fixa det ännu men ska göra det i veckan.
 

balle-anka

Medlem
23 feb 2014
32
1
1
ja inte de roligaste som ha hänt, jo jag tog isär min igår, den är helt av vid vikten på veven som är närmast primären, förstår inte hur fan de är möjligt, och ännu roligare att förmodligen nå flisor från veven slagit sönder kolven, vet inte än om cylindrar och topp måste bytas också...
 

MLt

Välkänd medlem
11 feb 2007
290
0
16
Bureå
Vad säger dom som har renoverat? Och var det inte så att alla 11:eek:rs vevar skulle bytas ut...?
 

Nicross

Välkänd medlem
18 feb 2013
120
0
6
Örnsköldsvik
Nu ska man igentligen inte hänga ut någon firma på ett forum, men jag har 3st bekanta som har lämnat in sina vevar där vid olika tillfällen och de har alla haft grymt mycket strul med den personen innan de fick sina vevar tillbaka.

Vad säger dom som har renoverat? Och var det inte så att alla 11:eek:rs vevar skulle bytas ut...?
Kolvarna byts ut men veven byts bara ut ifall packningen på det inre PTO lagret har lossnat.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Är det någon av alla bekanta eller ni som skriver här som pratat med firman då? Känns som man först frågar dem och berättar för dom att deras renovering inte höll så bra innan man hänger ut dom på forum :)
 

Nicross

Välkänd medlem
18 feb 2013
120
0
6
Örnsköldsvik
Är det någon av alla bekanta eller ni som skriver här som pratat med firman då? Känns som man först frågar dem och berättar för dom att deras renovering inte höll så bra innan man hänger ut dom på forum :)
Helt rätt, man ska ha kött på benen innan man hänger ut någon, och jag ska vara ärlig och säga att jag personligen inte har haft kontakt med denna firma, men mina bekanta har pratat ett flertal ggr med honom.
Jag har själv rekomenderat denna firma för 3st olika vänner/bekanta till mig eftersom den ligger ganska nära.
De första 2 personerna hade visserligen pro motorer så där hade jag ändå lite förlåtelse då jag tänkte att han kanske var lite "nybörjare" efter att ha tagit över prylarna från SMT och kanske inte visste att det kunde sitta lite andra produkter i dessa motorer.
Men den sistnämde som är nära vän till mig lämnade in sin helt vanliga 600HO vev i sommras för byte av PTO tapp samt lager inte fick tillbaka den förrän i slutet av december och då till råga på allt var han själv tvungen att köpa ut tappen hos våran återförsäljare och sedan åka upp med den för enligt honom gick det inte att få tag på.
Alla kan göra misstag absolut, och jag kan inte heller uttala mig om hur bra renoveringen är utförd för de 2 första har sålt sina maskiner och den sista har inte hunnit köra så långt än. Men det är just kundbemötandet som jag tycker har varit under all kritik, han har lovat och lovat och han lovar att ringa upp men det har han inte gjort.
Detta är som sagt bara mina egna erfarenheter, och det verkar ju som att det finns de som är väldigt nöjda med hans service också, vilket är jätte bra, men jag kommer nog inte att rekomendera denna firma längre till de som frågar mig.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
800
113
Kramfors
Man bör svetsa vevtappar om den veven har ett rykte om sig att vrida sig och gå av. 800-1000cc tvinnar skulle varit svetsad från fabrik tycker man. Ta bara Yamaha srx trippel de första årg som vred sig, yamaha svetsade sedan tapparna och det var snabba ryck från yamaha att fixa detta gratis.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Nu vet inte jag när dom bytte veven om du fick en 2012 eller 2011.
Vet ej exakt men har försökt hitta mer om det men inte funnit något vettigt. Men det jag vet är att det är en annan vevaxel tapp från 2012.
Därav behövs en ca 1cm kortare avdragare pga tappen är solid lite längre ut än tidigare.
Så jag gissar det är någon form av förstärkning.