Verktygssats och trasig matta Kahos -21

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Hej
Vad för verktyg bör man ha i sin verktygssats liggandes i skotern?

Mattan på polarens Kahos 850 (2021), gått ca 30 mil, ser lite illa ut på insidan.
Någon som vet om Kahos -21 har problem med mattorna?
Det är alltså insidan av mattan som delat sig vid hålen
 

Attachments

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Mattan har kuggat, spänn mattan mer. Tyvärr vanligt problem med de drivhjul som sitter där standard.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Oj, kan det bli så där när mattan kuggat.
Då lär det bli svårt att reklamera 🤔
Ja de blir så för mitten kugghjulet når längre in i mattfönstren i mitten vs de yttre huvuddrivhjulen som inte har genomgående kugg. Iom att de yttre huvudrivhjulen kuggar över så får mitten nosliphjulet all kraft på sig och de tål inte mattan. De där skadorna är helt ofarliga typ inget att bry sig i mattan kommer hålla full livslängd ändå. Men spänn inte mattan för hårt för då går glasfiberstavarna av på bara 50-100 mil istället (pest eller kolera). Lagom mattspänning är när den precis inte kuggar över om du trycker fullt över ett dike / bäck annan underlig belastning. Spänn först enligt Polaris bok och om den kuggar då dra in justerskruvarna ett varv eller två om den kuggar för lilla minsta. Om den aldrig kuggar över när du spänt den kan du slaka ett varv åt gången tills du hittar spänning där den på jesken inte rappar. Varför stavarna vill gå av lätt på Polaris är för att drivhjulen sitter så långt in från ytterkant matta. Spänner man för hårt blir stavarna böjd som pilbågar när den går runt fram vid drivning och bak vid vändhjulen. Både Brp och ,,ja alla andra märken har bredare mellan drivhjulen därför håller stavarna bättre på andra märken. Jag har satt dit noslip hjul på min pro rmk så man kan slaka mattan mer, då håller stavarna lika länge som kammarna om man har tur. Nu kan du köpa billiga noslip hjul för de är en snubbe på blocket som tillverkar dem själv, kostar 2700kr för två, de är 7 kugg, jag vet inte om din har 7 eller 8 kugg? Förut fanns bara Avid noslip och de kostar ju 4500kr!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Med den värdelösa drivning polaris haft i många år får man kolla spänningen efter bara 20 mil. De gäller att ha dem äckligt spända ,,men då kommer nästa problem glasfiberstavarna böjs av på insida drivfönster och de går fort! Man kan säga Polaris drivning är både pest och kolera.
De va ju bra pris på Blocket på nya Nonslippare , de ska ha samma kvalle på plasten som org hjul för de va de första jag frågade.Med nonslip tar man bort mittendrivhjulet så då håller nog era mattor bra där ivf.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Med den värdelösa drivning polaris haft i många år får man kolla spänningen efter bara 20 mil. De gäller att ha dem äckligt spända ,,men då kommer nästa problem glasfiberstavarna böjs av på insida drivfönster och de går fort! Man kan säga Polaris drivning är både pest och kolera.
Man har ju nya drivhjul på 2022 med extra drivhjul även längst ut på drivaxeln. Även lite annan profil på klackarna tror jag.
Så då borde man ju minimera risken för att böja stavarna (om man inte knäcker dom runt vändhjulen då), Synd att det tog så lång tid för dom att komma med det bara.

Och tror det bara gäller 3,5" delningen, men vi får väl se vad som kommer på produktionsmaskinerna.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Man har ju nya drivhjul på 2022 med extra drivhjul även längst ut på drivaxeln. Även lite annan profil på klackarna tror jag.
Så då borde man ju minimera risken för att böja stavarna (om man inte knäcker dom runt vändhjulen då), Synd att det tog så lång tid för dom att komma med det bara.

Och tror det bara gäller 3,5" delningen, men vi får väl se vad som kommer på produktionsmaskinerna.
Oj va bra bättre sent än aldrig. Undra om de nya yttre drivhjulen passar på äldre -2021 drivaxel om de ens går att köpa lösa?
 
Reactions: Winterspeed

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Oj har de satt dit äkta nonslip från 22 de tog bara 20 år att förstå för Polaris, ski-doo och Arctic cat har ju haft de i många år, de måste va närmare 20 år på ski-doo Ac vet jag inte hur länge de haft noslippare.
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Ryktas om att vi som har 2021or med Series 8 ska få nya drivhjulen också! Nån som har mera fakta tro?