Ventilation i kåpsläp?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Nån som har tips på nån ventilation som jag kan montera på kåpan på släpet? Just nu känns det som att det väldigt lätt blir fuktigt i kåpan vilket inte är så bra.

Vill ju ha nån ventilation som ventilerar luften utan att släppa in så mycket vatten om jag kör i regn
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Släpper mesh ut någon fukt?

Varför behövs ventilation? Under färd liksom?

Jag lämnar lämmen nere och ibland kåpan på glänt när släpen står i garaget. Under färd får det gärna vara så tätt som bara är möjligt.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Kanske dumt med meshtyg...stänger det vatten ute så kanske inte fuktig luft kommer ut heller. Under färd behövs nog inte ventilationen men då släpet står parkerat så har jag märkt att det blir en massa kondens i kåpan.

Har testat att öppet lämmen men tyvärr hittar katter in då och lämnar en mindre angenäm lukt efter sig ...
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Gör en lösning du kan öppna och stänga då?

Gör en lucka med gångjärn som du stänger med typ vingmutter. Gummilist runt hålet som tätning och finmaskigt nät innanför? (Slippa råttor om inte annat).

Under körning ska väl ett släp helst vara lufttätt nästan...
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Ja en sån solpanelventil borde ju funka...bara montera på taket kåpan
 
A

AssaultRMK

Äldre husvagnar har ju oftast ventilationshål i golvet med galler över.
Det behöver ju inte vara några stora hål, 4-5cm hål i ex vardera främre eller bakre hörn.
Det hjälper ju dessutom till med att drenera smältvatten på våren från skotern som annars gärna fryser till is på natten.
 

Gulo74

Ny medlem
2 aug 2013
4
0
1
Tänkte bara lite hur då får fukt i släpet...

Kall luft kan inte bära mycket vätska, tvärtom med varm luft som kan bära mycke vätska (i gasform)

Kan förstå att du kanske får fukt om du kör in en varm skoter under kåpan som värmer luften och sedan stiger mot kåptaket som är kallare och kondenserar där,

eller på sommaren att det är stängt och blir varmt inne i släpet och blir kallare på utsidan under natten och kondenserar på samma sätt då.

ska du sätta en ventil så skulle jag satt den bak på kåpan högt uppe, så att varm luft som stiger tar sig ut där... mesh eller inte så tar sig fukten ut som luften bär... placering bak eftersom det blir högsta punkten om släpet inte är kopplat på bil.

är det däremot smältvatten som är problemet så borra dräneringshål i golvet
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag tror också att det är när solen ligger på så blir det ju hyfsat varmt inne i släpet.