"Vemdalstråden"

mikj

Aktiv medlem
22 feb 2008
98
0
6
tips ta en dagstur till oviksfjällen (arådalen) Ska åka i vemdalen kan man lika gärna åka hemma.
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Boende Tors-Sönd, är det möjligt i Vemdalen med omnejd?
Tycker alla stugor osv endast hyrs ut hela veckor.
 

SweZor

Välkänd medlem
23 nov 2009
148
0
16
Vemdalen
Hur mycket snö kom det idag?
Det kom runt 2cm ovanpå de tre vi redan hade, så räkna med en halv decimeter i byn och björnrike. Betydligt mer i skalet/vargen. För en månad sedan cirka var jag där uppe och mätte upp 53cm (!) så jag skulle gissa på att efter det vädret som varit sedan dess så kanske det är 35-40cm kvar. Detta är vid avlastningsplatsen där vesslan upp till timmerkojan går ifrån. (cirka 200m från Vargens camping)
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Om man ska hyra stuga genom skistar, har ni några bra tips? Det ska ju vara skotervänligt, så man inte blir halshuggen det första som sker när man lastar av grejorna.. :)

Fanns en fin stuga vid vargenområdet som kostade 2500kr för en weekend, tyckte det ver bra pris. Dock var det 4,5km till både affär och liftar, så den kanske känns något utanför en lördag kväll? :)
 

SweZor

Välkänd medlem
23 nov 2009
148
0
16
Vemdalen
Är lite svårt med skistarstugor när man är ute efter skoteråkning iom att det är skoterförbud i stugområdena runt liftanläggningen, och därmed finns det ingen skoterled i närheten.

Det jag vet på rak arm är:
Björnrike: Finns en stuga på Korpstigen där det går att åka skoter ifrån (Samma gata jag bor på, du åker då i mitt spår där jag har tillstånd av markägare) Borde gå att åka från Älgstigen också, men då blir det en bit på vägen/diket. Anslutning till skoterleden finns precis ovanför korsningen björnvägen/fågelvägen. Om man vågar kan man även parkera skotern nedanför Björnvallen, finns en uppställningsplats där typ 50m från leden.

Vemdalskalet: UNDVIK. Närmaste skoterled är Vargen, Åker du i skidspåret eller vesslans led så lär du bli halshuggen direkt.

Klövsjö-Storhogna: Både klövsjö och storhogna är ganska så skotervänligt. Satsa på ganska så långt ned på baksidan av klövsjöfjället (går en skoterled precis nedanför vad jag vet) eller Storhogna Högfjällshotell. (Går skoterled hela vägen till parkeringen!) Ta dock ingenting jag skriver här för givet, kan inte så mycket om detta område då jag inte åker skoter i klövsjöområdet särskilt mycket.

Jag säger så här. Om du inte hittar lämpligt i Björnrike, satsa på Vargen ändå, det är en riktigt bra utgångspunkt för skoteråkning, skoterleden går rakt igenom stugbyn och bara ett hundratal meter från campen och gamla liftanläggningen.
 

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
Om man bor i dom röda lägenheterna ovanför ica, vart kan man ha skotern då?
Man är inte så sugen på att ha skotrarna på släp utan kåpa utanför ica och afterski direkt.

Går det köra dom å ställa dom på vargen eller nått?
 

SweZor

Välkänd medlem
23 nov 2009
148
0
16
Vemdalen
Där jag har målat rosa är det ju en stor myr, där går det väl en skoterled.?
Nej. Den myren du tänker på ligger vid vargen, är väl kanske en kilometer mellan området som du markerat (där infarten till vargen för bilar ligger) och myren där leden går. Alltså längre bort från skalet.

Angånde skoterparkering så är det lite svårt. Går såklart att parkera skotern lite diskret där leden går över vägen vid vargens vesselhållplats, men inte direkt optimalt, är en bit från skalet också, tar väl mer än en kvart att gå från skalet till vargen i rask takt.

Som sagt, undvik skalet om ni vill åka mycket skoter, leden är för långt bort. Om man bara ska vara uppe en helg så funkar gästis i Vemdalen by bra. Testa att ringa till skistars bokningscentral eller nåt och fråga vad dom rekommenderar för skoteråkare, tror mycket på klövsjö men jag har själv ingen erfarenhet där, så jag kan inte uttala mig.
 

SweZor

Välkänd medlem
23 nov 2009
148
0
16
Vemdalen
Ska nog själv ta och dra upp maskinen till Vargen nu på lördag för att ta mig en tur, har ju inte kört mer än upp och ner på släpet sedan jag köpte den, Har varit mellan 15-20 minusgrader nu hela veckan, plus en hel del snö som kom förra helgen, så det lär vara åkbart. Ser på YR att det ska komma ordentligt med snö nästa vecka, hoppas verkligen att det stämmer, behövs mer!

Länk till norska YR.no's långtidsprognos för Vemdalen, engelska. Bättre än norska iaf.
http://www.yr.no/place/Sweden/Jämtland/Vemdalen/detailed_long.html
 

SweZor

Välkänd medlem
23 nov 2009
148
0
16
Vemdalen
Var uppe vid vargen igår och kollade, och det går att åka. duktigt hårt underlag, kanske 40cm djupt, kunde inte mäta pga att det var så hårt. Uppkört men det var ett tag sedan, såg spår åt båda hållen, så man kan väl välja att åka antingen till Timmerkojan eller till Jaktstugan. Byn är No-Go, likaså björnrike. Klövsjö kanske är bättre, vet ej. Möjligt att man kan dra skotern upp på Kilberget (ovanför Vemdalen by) och löasta av där uppe, men jag har inte kollat så jag vet inte.

Var ute en sväng på gården igår vid en felsökning, och det gick bara att köra där bilarna hade packat snön, så fort man åkte utanför bilvägen så tog slidesen i gruset under.
 

Simonrenberg

Aktiv medlem
16 mar 2009
74
0
6
Sundsvall
Ja, hur var det nu där uppe ni som var där i helgen? Var det tillräckligt med snö? Ska upp om 2 veckor, måste ju finnas rillräckligt tills dess på lederna!
 
J

Jona$

Det variera kraftigt enda bra ställena var en bit upp mot timmerstugan och cafet mot storhogna. Som sakt, det är åkbart men det är allt.

varit hemma i 40min och om 40min till så bär det av för jobb igen....fan ska man göra i strängstad då...
 

SweZor

Välkänd medlem
23 nov 2009
148
0
16
Vemdalen
Var ute idag och åkte. Tog Karl XI's väg från byn upp på fjället, och det gick, men knappt. Hade inte mina styrstål redan varit krökta och i behov av byte hade jag nog inte åkt där. Så fort man kom upp en bit så gick det bra däremot. Leden upp till Varggransstugan var fin, iaf sommarbilvägen upp. Tog samma väg ner igen och tog bilvägen ner till Vargen, sen skoterleden upp till Timmerkojan. Ganska så guppig led här, och uppe på fjället så var sikten riktigt dålig, men leden var fin.

Var det dig jag mötte vid det där djupa diket innan Vargen, Acidman? Mötte iaf två killar på RX1or.

Måste komma mer snö och kyla nu, skidbackarna är riktigt fina, men skoterlederna är för det mesta riktigt dåliga. De enda fina sträckorna var uppe på kalfjället och nere på täkten vid vargen. Dock åkte jag aldrig upp till Jaktstugan (åt Storhogna-hållet) så där kan jag inte uttala mig om.