Vattenpumps haveri 800 e-tec? Motorn kokar direkt

Hestra

Välkänd medlem
14 apr 2017
157
27
28
Summit 2014 800 E-tec 154", motorn kokar över direkt när man börjar köra.

Termostaten verkar fungera när jag kokat upp den på spisen. Vi har tagit bort så man ser pumpen och hjulet verkar ha ätit lite på "pump kåpan" som slangen sitter fast i, men hur gör man för att få ut 'hela pumpen' ? Är det ut med motorn som gäller eller hur sitter den fast?
 

Generalsnus

Välkänd medlem
23 feb 2010
118
2
18
Valbo
Pumphjulet är gängat på axeln, så den är bara att gänga av. Om du kommer åt, det är ju lite trångt. Tänker du byta hela som på bilden, då måste motorn tas ur och delas. Byter du bara hjulet så glöm ej gängsäkring (Loctite) annars kan hjulet gängas ut och fastna när du backar då motorn ändrar rotationsriktning.
 

Attachments

Hestra

Välkänd medlem
14 apr 2017
157
27
28
Tack för svar!

Läste nyss på dootalk.com att bakom pumphjulet/impellern så ska det gömma sig två insekts skruvar som bara är att skruva lös och dra ut hela pumpen komplett ? Så det stämmer inte? Man måste ut med motorn och dela den?
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Kanske prova att vrida runt motorn och kolla om pumphjulet roterar då? Kan ju vara nåt annat än pumpen. Så du inte river ut nåt i onödan.
 

Hestra

Välkänd medlem
14 apr 2017
157
27
28
När jag drar i mangapullen så roterar den fint och inge glapp eller så, vad tusan kan det vara?😤

Är tydligen väldigt ovanligt att vattenpumpen far på dessa motorer ,

Finns det någon avsluftningsskruv till kylsystemet?
 

Hestra

Välkänd medlem
14 apr 2017
157
27
28
Att tillägga är att slangen från vattenpumpen även blir varm, så jag tycker den borde funka då
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
De låter som luftficka för de kan va svårt att få bort. På äldre rotax 800 fanns luftnippel på termostathuset (om jag mins rätt?) men på den här vet jag inte. Jag brukar ta bort termostaten när jag startar upp en tömd motor och locket öppet på expansionskärlet. Höj gärna skotern i fram typ hissa upp den så högt att tunneln lutar lite uppåt mot motorsidan . Sedan är de bara fylla på och starta samt känna bak på kylarna om de blir varma då är de lugnt. Efter några minuter med efterfyllning och värme i alla kylare kan man stänga kylarlocket.
 

Hestra

Välkänd medlem
14 apr 2017
157
27
28
Hissade den en meter i framändan och lät den gå på tomgång med öppet lock till den var varm men det hjälpte inte. Kylarn på tunneln är iskall. Så då rev vi den ihopp att hitta fel på impellern men allt ser bra ut ... om inte något drev på pumpen är slut. Ska montera ihop den igen och sätta ny termostat å klämma på slangarna å hoppas det är en luftficka
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Om du va så noga med upphissning i fram umder urluftning så lutar de mot pumpen igen :(
Testa vrida på impellern under ett helt motoprvarv. Håll i impellern med vridning åt något håll samtidigt som du sakta vrider runt mototorn då hittar du kuggbortfall på pumpaxeln alt vevaxeln.
 

Hestra

Välkänd medlem
14 apr 2017
157
27
28
Tack för hjälpen 👍 vi får testa göra som du sa.

det skrämmer mig om man måste ut med motorn ...verkligen ingen lust till det.

Tack för att du tar dig tid och hjälper
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
En sak till du kan kolla ,,,,jag tror impellern är gängad på pumpaxeln och om de är en impeller av plast kan den ha gängpaj ja även en aluminiumimpeller kan få gängpaj. Teorin bakom det är om muttern inte skruvats fast med stark locktite och dessutom för löst kan den gänga upp sig lite och då kan de säkert bli gängpaj i plastgängan på impellern. Prova lossa mutter och vrid impellern åt de håll den gängar in sig så känner du om den bara snurrar trots att pumpaxeln står stilla. Som sagt starkaste locktight på den muttern!
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Kan man med O-ringad topp få samma fenomen som på exempelvis en bilmotor med toppackning, att man kan få ut kompression i kylvätskan då motorn går utan att man för den skull får in glykol i cylindern då motorn är avstängd?

När man får toppackningshaveri på en bilmotor är det ju inte ovanligt att den är tät då den är kall men då den börjar bli varm så börjar den blåsa kompressionstryck in i kylsystemet. Vad jag menar är, är ni säkra på att den kokar eller är det annat som rör om i expansionskärlet? Kokning tenderar ju att fortsätta ett litet tag efter man stängt av motorn, är det kompressionstryck som blåser så slutar det omedelbart man stänger av motorn.
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Enligt sprängskiss så ser det ut som att man dra ut hela pumpaxeln framåt, så det som står på Dootalk stämmer nog.
Frågan är om det finns plats i chassit för att dra ur pumpaxeln?

Tror inte på läckage i toppackningen.
Den blir inte varm på i kylarna, det tyder ju på att cirkulation saknas.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Kan man med O-ringad topp få samma fenomen som på exempelvis en bilmotor med toppackning, att man kan få ut kompression i kylvätskan då motorn går utan att man för den skull får in glykol i cylindern då motorn är avstängd?

När man får toppackningshaveri på en bilmotor är det ju inte ovanligt att den är tät då den är kall men då den börjar bli varm så börjar den blåsa kompressionstryck in i kylsystemet. Vad jag menar är, är ni säkra på att den kokar eller är det annat som rör om i expansionskärlet? Kokning tenderar ju att fortsätta ett litet tag efter man stängt av motorn, är det kompressionstryck som blåser så slutar det omedelbart man stänger av motorn.
Borde man inte kunna se om det är avgaser i kylvätskan om den har läckage i toppen. Borde gå med en sån här:
https://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/19-1299_man.pdf

En annan sak jag tänkte på men som jag inte har någon vidare koll på är hur det blir när man blandar olika kylvätskor. Det ska ju tydligen bli geggigt. Kan det bli så geggigt att det sätter igen tex kylaren men att man sedan bytt all vätska (tror man) och fyllt på med nytt och hoppats på det bästa? (Misstänker att det inte kan bli en propp av det men jag har som sagt ingen koll)

Några fler scenarion:
Någon skada på kylaren?
Har motorn varit ur och någon satt i en trasa i någon öppning som glömts när den sattes tillbaka?

Om locket till expansionskärlet inte funkar som det ska blir väl trycket för lågt och då kokar det har jag för mig. Blev så när jag glömt dra åt mitt lock på min Range Rover häromveckan, kokade som fasen då efter ca 1 km långsam körning då.

Hur länge har du haft skotern? Har den funkat tidigare i din ägo?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Trasa i kylslang va ingen dum ide jag glömde en trasa i insuget en gång.
Ang glykolen så kan man blanda alla etylenglykoler med varandra utan gegga åtminstone. Blandar man däremot etylen med propylen kan de bli gegga.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Trasa i kylslang va ingen dum ide jag glömde en trasa i insuget en gång.
Ang glykolen så kan man blanda alla etylenglykoler med varandra utan gegga åtminstone. Blandar man däremot etylen med propylen kan de bli gegga.
Glömde en trasa på en bil en gång vid motorbyte. Hittade den i turbon. Den gick bättre utan trasa om man säger så.

Men åter till trådskaparen. Har motorn fungerat innan så att detta bara dök upp plötsligt eller är det efter en renovering? Har den aldrig varit isär så kan man ju utesluta en massa tänkbara fall som tex trasor på diverse olika ställen.

Angående kylarglykol och gegga...skulle det kunna bli en propp av denna gegga? Jag har som sagt aldrig råkat ut för detta men jag vet att när jag hade min summit 800 T3 så hade den orange glykol och sambons summit 800 hade grön glykol (finns 2 olika på brp och det är tydligen skillnad enligt brp, jäkligt smart kan man tycka när det är samma motor men olika årgång, 2013 vs 2016). Själv tömde jag hela systemet på sambons skoter vid motorrenovering och hittade någon annan sort som skulle vara bra...den var gul och kostade en bråkdel av BRP´s.

(Hittade detta på dootalk.com: "Mixing the green with the orange with cause the antifreeze to turn cement like. Do not mix them " men vet inte sanningshalten dock)

Sen kan man ju tydligen inte lita på färgerna utan som sagt hålla reda på om det är etylen eller propylenglykol.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ang de som stod på dootalk så är nog den ena glykolen propylen och den andra etylen för då kan de bli gegga och ev cement. De kan ev va så att BRP har eller kör med propylen för att va mer miljövänliga och gemene man sopar till 99% i etylen om de ska fyllas på och då blir de problem.
Ja färger kan man inte gå efter man läser istället teknisk datat och väljer gärna en glykol som har längst livslängd och minst skummning.
 

Hestra

Välkänd medlem
14 apr 2017
157
27
28
Tack för alla svar. Motorn är nyrenoverad för 1 år sedan. Med nya kolvar och oringar i toppen och samtliga packningar . Sen hann Jag köra 80 mil så körde jag hål i lilla kylaren så monterade Jag en ny kylare sent på våren och hant köra några km på den lilla snö som fanns och det verkade som att allt lirade bra, och glykolen hade inte sjunkit något över hela sommaren.

Tändstiften är 'sotiga så antar att glykolen INTE åker in i motorn.

Kolvar och samtliga delar som packningar m.m är Brp orginal delar och utfört av ÅF för ett år/80 mil sedan

Jag har haft skotern sen 130mil/ slutet utav 2015 . Nu har den passerat 1000 mil och är ganska kronslut men skulle velat fä bukt på koknings problemet då den annars varit väldigt pålitlig och har aldrig någonsin krånglat tidigare.


En bekant var förbi och kände på impellern när han snurrade på variatorn och han tyckte att det kändes bra.

Jag ska prova montera nya impellern och packningen till 'pumphuset' och i med en ny termostat och trycka med tryckluft igenom alla slangar så man inte glömt en fisk i slangarna😅 men jag hoppas det är en rejäl luftficka...

Jag uppdaterar tråden när jag hittar något som inte stämmer