Jag kan säga att under förberedelserna för mitt världsrekord i längd på vattnet så kontaktade jag alla tänkbara myndigheter. Polisen, kustbevakningen, flera instanser på länstyrelsen som kan tänkas ha nått att tillägga i ärendet. Ringde t.o.m till larmcentralen för att förvarna. Kontentan av det hela var att mitt fordon gick under rubriken vattenskoter och skulle framföras efter dessa regler. Denna får framföras efter farled. Det var ingen instans som hade nått att säga om den korta barmarkskörningen.
Efter rekordet så blev jag kontaktad av en avundsjuk idiot som skulle sätta dit mig för jag körde på barmark, inte för själva vattenkörningen. Jag sa till han att jag hade markägarens tillstånd å klart med alla myndigheter, -så varsågod.
Hörde aldrig av han nå mer..
Sköter man sig, så är det lugnt. :hello:
Men då fick du ju alltså inget tillstånd för själva barmarkskörningen vad jag förstår. Förmodar att du startade från land och "Körde" i land, när du kört klart. Men när det gäller enstaka gånger och under ordnade former så brukar det ses genom fingrarna på just detta.
Likaså är det ju många som arrangerar vattencross-tävlingar under ordnade former, dessa arrangörer brukar inte heller möta några större hinder, om man går den rätta vägen.
Har själv varit med och hjälpt till att arrangera sådana tävlingar.
Men hade den person, som du beskrev som avundsjuk, drivit saken till sin spets, så hade du nog riskerat att åka dit, om saken kommit upp i domstol, trots att du hade tillstånd för själva vattenkörningen.
För även om du har markägarens tillstånd att köra på dennes mark, så hjälper tyvärr inte detta, då det är länstyrelsen som beviljar tillstånden för barmarkskörningen.
Och dom brukar vara stenhårda.
Dom enda privatpersoner som kan få tillstånd, brukar vara rörelsehandikappade och då pratar vi om fyrhjulingskörning för att ta sig ut på jaktpasset eller till en fiskesjö. Och då givetvis även med markägarens tillstånd.
Så den som bara vill köra lite vanlig "Nöjeskörning" på "Fri hand" kommer nog i ett litet annat läge, än den som deltar i någon organiserad tävling etc.
Är det då någon som anmäler saken, så riskerar man nog tyvärr att åka dit. Och då själva vattenkörningen är "Laglig", så blir man nog anmäld för själva barmarkskörningen, när man startar eller tar i land.
En liten parallel var här i A-jaur för några år sedan, då en kall höst och förvinter med ingen snö, gjorde att isarna frös sig ganska så stadiga.
En del bilister körde då ner med bilar på Nyborgstjärn mitt i samhället och körde runt där på kvällar och nätter.
Polisen brydde väl sig inte så värst till att börja med, men när boende runt tjärnen klagade på oljudet, så gick man ut i tidningarna och påpekade att det iofs inte var förbjudet att köra med motorfordon på själva isen, men att man bröt mot terrängkörningslagen, i och med att man körde genom terrängen ut till tjärn. Även om det bara var 10 meter från närmsta väg, så räknades strandremsan som terräng.