Vattenkörning under häckningsperioden

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
:hello:Hör till dem som tycker att skoter:) är bland det roligaste som finns men aldrig förstått vitsen men att köra snöskoter på vatten:hmmmm2: när det finns bla båt och givetvis vattenskoter.
Hursomhelst får man väl betrakta detta som "gubbfasoner" att tycka så och man har ju passerat 40 för några år sedan.:hmmmm:

I alla fall vill jag rikta en uppmaning till er som håller på med denna vattenkörning, som jag personligen anser vara olaglig iom att snöskotern till del framföres på landbacken:

Nu är det häckningstid för många av våra sjö och nära vattenlevande fåglar så låt vikar, innerfjärdar mm ligga tysta från nu och fram till mitten av Juli så dessa fåglar får hålla på med det de ska i lugn och ro.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Tror inte de är så lätt o säga, alla fåglar häckar väl olika + är väl inte samma över hela landet.. :hmmmm:
Precis, det är därför det i lagens mening hänvisas till häckningsperioden, kalvningssäsongen osv vilka är olika i vårt avlånga land.

Skillnaden förr och nu (då jämför jag 70 tal då jag var yngre...:rolleyes: med idag ) är ju att vi idag har maskiner av alla de slag som gör att vi har kapacitet att ta oss ut på vattnet och på sista föret på ett helt annat sätt än då, jag menar att nu behöver man inte fundera utan vill man så kan man ta sig till t ex Pieske eller Råvvejaure fram till slutet av Maj/början Juni om man vill, det man måste ha i minnet dock är ju just den barnkammare även fjället börjar bli för renar och Rovdjur.
Samma sak i skogslandet och kusten där säsongen tänjs ut iom dagens maskiner.

Just på grund av detta behövs även insidan och relevant bedömning var och hur man kör både på sista snön som på H2O för det skulle ju vara tråkigt med generella förbud även från Norrbottens Länsstyrelse avseende snöskoterkörning efter 1:a maj helgen.

För övrigt är fjället underbart i mitten av maj, bästa fisket och bästa föret, tomskoter, tält, ett pimpelspö, ett par öl och en rökt renstek är bästa helgen på året.

Wilber

Välkänd medlem
13 sept 2005
287
0
16
Örnsköldsvik
:hello:Hör till dem som tycker att skoter:) är bland det roligaste som finns men aldrig förstått vitsen men att köra snöskoter på vatten:hmmmm2: när det finns bla båt och givetvis vattenskoter.
Hursomhelst får man väl betrakta detta som "gubbfasoner" att tycka så och man har ju passerat 40 för några år sedan.:hmmmm:

I alla fall vill jag rikta en uppmaning till er som håller på med denna vattenkörning, som jag personligen anser vara olaglig iom att snöskotern till del framföres på landbacken:

Nu är det häckningstid för många av våra sjö och nära vattenlevande fåglar så låt vikar, innerfjärdar mm ligga tysta från nu och fram till mitten av Juli så dessa fåglar får hålla på med det de ska i lugn och ro.

Bullshit!!! Blir fåglarna mindre rädd av en motorbåt eller en vattenskoter? Du kan ju försöka intala hela svenska båtfolket att vänta med båten till mitten av Juli...
Att sedan komma å hänvisa till terrängkörningslagen är ju bara lågt. Vad har det för betydelse att man kör 10m på landbacken innan man kör ut på vattnet..?
Sedan tycker du själv att bästa tiden att köra skoter är i mitten av Maj..

Självklart ska man välja sina platser att köra på med omsorg, så man inte stör folk å fä. Jag har personligen årligen kontaktat alla myndigheter, innan sommarsäsongen drar igång. Än så länge är det lagligt.

Så en vädjan till alla som ska ut i sommar, håll er borta från badplatser å dyl. Retar bara massa folk. Hitta nått lämpligt ställe, fråga markägaren, sköt er snyggt och skippa slutburken. Då kanske vi kan ha vårat nöje kvar ett tag till.

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
Kanske Wilber skulle läsa vad som egentligen stod i ursprungstexten innan han vänder ut taggarna.

Det var en uppmaning att undvika häckningsplatser, tex vikar och innerfjärdar.
den uppmaningen gäller också båtfolk, men det här är ett skoterforum så båtuppmaningen får postas i ett båtforum.
om du får tillstånd av polisen att köra så innebär det per automatik inte att stället är lämpligt, Poliser är inte kunnigare i häckning än någon annan.

angående terrängkörningslagen så får man inte köra på barmark, om det är 10m eller 10mil spelar ingen roll, barmark är inte ett längmått det är ett underlag.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Bullshit!!! .
"Sanningen bor i betraktarens öga" och var och en försvarar ju sitt så att säga:D.

Hoppas du ändå uppfattar andemeningen att vi tillsammans under den perioden låter tystnaden råda i naturen så djuren får sköta sitt i lugn och ro, i vårt avlånga land blir det olika tider, häruppe i norr så är det t ex inte mycket båttrafik före midsommar medans i "fjollträsk" börjar redan nu.

Att köra snöskoter under Maj innebär inte att man vare sig kör på barmark eller stör djurlivet då man endast nyttjar maskinen till att lugnt och fint ta sig till en bra fiskesjö på kalfjället, ibland blir det t o m skidor sista biten ned oå sjön just för att slippa att köra på barmarken dvs summa summarum att nyttja snöskotern enligt terrängkörningslagen som det översnöfordon det är och skall vara.

:hello:Det kostar inget att ibland tänka på vad allemansrätten ger för ansvar till oss som nyttjar den, i all enkelhet kan den sammanfattas med, "Inte Störa-Inte Förstöra":ciao:

Som sagt, jag har full förståelse för att det är skitkul att köra på vatten men kan som snöskotervän inte förstå företeelsen som sådan annat än då man ibland tvingas till det i slutet på säsongen

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Kanske Wilber skulle läsa vad som egentligen stod i ursprungstexten innan han vänder ut taggarna.

den uppmaningen gäller också båtfolk, men det här är ett skoterforum så båtuppmaningen får postas i ett båtforum.
om du får tillstånd av polisen att köra så innebär det per automatik inte att stället är lämpligt, Poliser är inte kunnigare i häckning än någon annan.

angående terrängkörningslagen så får man inte köra på barmark, om det är 10m eller 10mil spelar ingen roll, barmark är inte ett längmått det är ett underlag.
En fråga bara, man får väll köra på sin egen mark, eller?? :hmmmm: :ciao:

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
En fråga bara, man får väll köra på sin egen mark, eller?? :hmmmm: :ciao:
Vad jag kommer ihåg så är svaret ja, om man sedan för att undkomma olika textningar i terrängkörningslagen måste hävda att man ska sätta potatis eller så vall eller motsvarande är ju en annan sak....:hmmmm2:

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Vad jag kommer ihåg så är svaret ja, om man sedan för att undkomma olika textningar i terrängkörningslagen måste hävda att man ska sätta potatis eller så vall eller motsvarande är ju en annan sak....:hmmmm2:
Okej så då är de bara ut och plöja åkern men skojtern då :D men va roligt :laugh:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Bullshit!!! Blir fåglarna mindre rädd av en motorbåt eller en vattenskoter? Du kan ju försöka intala hela svenska båtfolket att vänta med båten till mitten av Juli...
Att sedan komma å hänvisa till terrängkörningslagen är ju bara lågt. Vad har det för betydelse att man kör 10m på landbacken innan man kör ut på vattnet..?
Sedan tycker du själv att bästa tiden att köra skoter är i mitten av Maj..

Självklart ska man välja sina platser att köra på med omsorg, så man inte stör folk å fä. Jag har personligen årligen kontaktat alla myndigheter, innan sommarsäsongen drar igång. Än så länge är det lagligt.

Så en vädjan till alla som ska ut i sommar, håll er borta från badplatser å dyl. Retar bara massa folk. Hitta nått lämpligt ställe, fråga markägaren, sköt er snyggt och skippa slutburken. Då kanske vi kan ha vårat nöje kvar ett tag till.
Vilka av dina myndighetskontakter har gett tillstånd till att köra snöskoter från stranden (barmark) och ut på ofruset vattnen ?

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
nej du får inte köra skoter på egen barmark heller, terrängkörningslagen och terrängkörningsförordningen tar ingen hänsyn till vem som äger marken.
dessutom så tror jag att du får svårt att hävda plöjning med en snöskoter.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19751313.htm#P1S1N1
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19780594.HTM
Exactemente, i grund och botten tillräckligt hårt skriven för att beivra "genvägar" av olika slag men år av degenering tack vare att vi svensakr har för vana att titta åt andra hållet hela tiden (inkl de blå) skapar olika grader av sedvanerätt.

En helt annan diskussion egentligen men hur många älgjaktlag hämtar sitt kött ur skogen helt lagligt?:hmmmm: med 4 hjulingen idag, det undantag som kom för många år sedan kom knappast till sett mot dagens numerär av 4 hjulingar

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Exactemente, i grund och botten tillräckligt hårt skriven för att beivra "genvägar" av olika slag men år av degenering tack vare att vi svensakr har för vana att titta åt andra hållet hela tiden (inkl de blå) skapar olika grader av sedvanerätt.

En helt annan diskussion egentligen men hur många älgjaktlag hämtar sitt kött ur skogen helt lagligt?:hmmmm: med 4 hjulingen idag, det undantag som kom för många år sedan kom knappast till sett mot dagens numerär av 4 hjulingar
Intressant betraktelse, men så länge det är relativt många poliser (och andra myndighetspersoner) som har älgjakt som rekreation och nöje, samtidigt som älgjakt är en otroligt viktigt "Instrument" för att hålla älgstammen på en rimlig nivå, för att minimera skogsskador från älgar, så lär det nog få fortsätta, både på egen privatmark och bolagsskog.

I alla fall så länge skogsskadorna från motorfordon från denna typ av körning, ger mindre skogsskador än vad en allt för hög älgstam kanske orsakar. :hmmmm: :confused:

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Intressant betraktelse, men så länge det är relativt många poliser (och andra myndighetspersoner) som har älgjakt som rekreation och nöje, samtidigt som älgjakt är en otroligt viktigt "Instrument" för att hålla älgstammen på en rimlig nivå, för att minimera skogsskador från älgar, så lär det nog få fortsätta, både på egen privatmark och bolagsskog.

I alla fall så länge skogsskadorna från motorfordon från denna typ av körning, ger mindre skogsskador än vad en allt för hög älgstam kanske orsakar. :hmmmm: :confused:
:)Precis vad det var en betraktelse och som med allt annat så sker framfarten med sunt förnuft så skadar det ingen, oavsett vad vi människor kan ställa till med ute i markerna så går det snabbt för älgen att tillfoga enormt mycket mer skada på en föryngringsyta än vad vi någonsin kan åstadkomma och det sk "markslitaget" från vårt moderna skogsbruk då de tänjer ut säsongerna i varje ände skall vi inte tala om, där kan man snacka om långvarigt slitage innan det växt igen (förutom vid kusten där det växer så man inte ens kan ta en julgran då det är minst 20 cm mellan kvistvarven, tacka vet jag en tornedalsgran(också en betraktelse):))

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
35
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Sen är det väl en annan sak att åka och hämta älgen tur och retur än att nöjesköra ute i skogen. Skadorna som uppkommer av att åka och hämta en älg är ganska minimala, jämfört med att bränna runt i skogen kors och tvärs med cross/ fyrhjuling.

Och jag tror att fåglarna blir mindre störda av en båt/vattenskoter då dom sällan bränner på för full patte just intill stranden. Och dom kör ännu mer sällan På stranden...

Men men , jag hade då inte tänkt leta mig ut på vattnet med skotern förän till hösten då det är lite varmare och inte så högt.

Wilber

Välkänd medlem
13 sept 2005
287
0
16
Örnsköldsvik

Läs själv, det var en uppmaning att vänta till mitten av Juli..

Tror du att jag ringde till Polisen för att fråga dom om ett ställe där det inte är nån häckning? Självklart inte!

Att hänvisa till terrängkörningslagen gällande körning på vattnet är ett bevis på dåligt omdömme. Var ligger relevansen?

Att motorcrossar, fyrhjulingar etc kör å river upp skog å mark 9månader om året, vad är det? Kan ni inte lägga eran energi där? då det även verkar vara barmarkskörningen som stör er.

Skulle det vara lika mycket gnäll om jag backade ner min båtvagn å lastar av båten å kör motorbåt? Blir säkert märken i sanden, och stör säkert en å annan fågel med.

Nått som stör mig är att det finns så många idioter som tror att dom kan bränna ner på nån allmän badplats eller nåt fint fiskevatten å härja. Självklart att det retar upp folk.

Tycker heller att uppmaningen borde vara som jag skrev tidigare. Att man ska man välja sina platser att köra på med omsorg, så man inte stör folk å fä. Jag har personligen årligen kontaktat alla myndigheter självklart Polisen, innan sommarsäsongen drar igång. Än så länge är det lagligt.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Jag håller faktiskt med Wilber. Ni spårar in er mer och mer på barmarkskörning, crossar och fyrhjulingar.

Vet av ett gäng som var och körde på vatten, snuten stod på land där dom skulle upp. EN fick böter, inte på grund av att han körde på land, utan för att han inte hade någon regg plåt.

Är man på ett ställe där man inte stör folk och sköter sig, så bryr sig inte polisen om det är några revor i marken från styrstålen.

Sen det där om fåglarna, nja dom störs nog lika mycket av bilar som susar förbi, båtar, vatten skotrar och festerna på stranden som när man är några timmar med skotern.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
... Jag har personligen årligen kontaktat alla myndigheter självklart Polisen, innan sommarsäsongen drar igång. Än så länge är det lagligt.
Som sagt, vore intressant att få veta vilka myndigheter som gett dig tillstånd till att köra snöskoter på stranden (Barmark) och ut på ofruset vatten ?