Vattenåkning..

Dave

Välkänd medlem
1 jan 2000
104
0
6
Sveg Sverige
Nu vankas det snart vattenåkning och vad bör man tänka på,göra innan man ger sej ut och vad har man att göra OM man sänker?? Är det till att plocka isär alltihop eller räcker det med förgasare,pipa,tank,behållare,dra ur cylindrarna.medmera..
Och hur pass tror ni en ArcticCat ZR600-98 går på vatten?? Är sååå sugen men vet inte riktigt om det är värt jobbet OM man skulle råkas på att sänka..
 
M

mogge

ett tips så att du inte ska sänka skotern är att komma i ca.50 km/h när du far ut på vattnet och väl ute så håll inte full gas utan variera lite mellan fullt och halv gas...
 

Ultra SP

Välkänd medlem
1 jan 2000
120
1
6
skotrar ska man köra på snön inte vatten , ja blir så less på allt svammel. =-(
 
M

mm

nått att tänka på lr att inte köra mer än simmlängd från kanten
 

DanielF

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
0
6
Något annat att tänka på ? =)

Som typ att ha nått sätt att få upp skotern från 3m vatten tex =).

inte köra där det är 10m vatten kanske =)..
Små sjöar är väl bra ?
 

polaris

Välkänd medlem
1 jan 2000
130
0
6
Tjenare.. jag har kört lite grann på vatten med min polaris, det du ska tänka på är att ta bort dynan å ta bort stänklappen då funger det som en jättstråle. =) annars kan vattnet börja gå runt i tunneln å då sjunker du, så ta bort stänk lappen om du ska köra en längre sträcka. Ska du köra på djupare vatten så kan det vara ett alternativ att fästa ett rep med en dunk i som du har nära till hands, å skulle den sjunka så rycker du bara lös dunken så ser du vart skotern är när du ska bärga den.

Lycka till!
Berätta gärna hur det gick...
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Försök hitta små "vattenhål" till att börja med. Kanske 10-20 meter långt och en meter djupt. Finns väl inte alltför många sådana men det är betydligt mycket lättare att ta upp skotern om det är meterdjupt vatten...
 
O

ojojoj

alltså har ni inte fattat man kör väll inte en SNÖskoter påvatten då har man en VATTENskoter...men det kan väll va häftigt att ta sig en tur över en vak men skyll er själva om ni sjönker.........
 
H

hmm

eller så köper ni en indy 500 så slipper ni berga något från botten

http://w1.961.telia.com/~u96102869/takt%20oppa%20waadne.JPG
 
M

MC600

gör inte som jag gjorde med summiten jag hade tidigare.. startade från noll alldeles vid iskanten- efter 5 m fick jag vatten på remmen...
faan va blött de blev... =)
 

mange2

Rookie sledder
1 jan 2000
18
0
0
en gång sänkt i älven ( isen var tunn ) och en gång i en å då var det bara att plocka upp den å dra ur pipan sen var det bara att tuta å köra, aldrig fel med ett litet dopp när man har en sea-doo :>
 

MickeP

Välkänd medlem
1 jan 2000
134
0
6
Luleå Swe
snygg bild,, jag har funderat på att köra med min machz på älven till sommaren, jag bara undrar hur det går att svänga på vatten- älven är rätt så kurvig- branta kanter å för det mesta!
 

Christer

Välkänd medlem
1 jan 2000
444
0
16
[Uppdaterat: Senast editerat den 07-May-03 kl 03:54 PM (CET)]Tänk också på att det är ett fruktansvärt grepp på vattnet, har upplevt det själv...
 
H

hmm

ingen höjdare att köra på en älv med branta kanter. man vill alltid ha någonstans att köra iland, tro mig.
 
H

hmm

det är lettare, men det gäller bara att våga. Ju lägre hastighet desto tvärare kurvor, kanske därför man vänder på en femöring med en indy 500