Varvräknare till skoter!

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Har funderingar på att köpa en liten varvräknare från biltema som är det står ska passa bilar med 4, 6 och 8 cyl. den mäter från 0-11000 rpm.

Frågan är om det går få den passa på min RR?
Då den inte har 4 cyl, om det går koppla om på något vis?

Eftersom man antingen får välja mellan hastighetsmätare eller varvräknare på dessa, så tänkte jag köpa till en liten varvräknare och sätta på, så man får båda!

Sen om någon vet om det går på någotvis sätta på en digital bränslemätare?

Tacksam för kunnig hjälp:)
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Det är de jag undrar om den passar, eller gå få passa!
Fan jag trodde jag hade rs viking. Men nu ser jag ju
att det är en RR jag har:hmmmm2:


Min fråga igen, går det få en sådan räknare att passa,
letade hela kvällen igår.
Men då jag inte vet vad som passar så är jag intresserad
av de som vet vad som passar!
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Med mitt inlägg menade jag inge dumt om du tror de, isf förlåt :(

Jag menade att nej en 4t kommer inte gå på en 2t.. om de inte finns nån konverterare som jag helt har missat :hmmmm2:
 

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
16
Bjästa/ Örnsköldsvik
Dom har ju en digital varvräknare på Biltema. Men står inte vad den är till, bara antal cylindrar den passar till.
Någon som vet om den skulle passa på en Rotax triple? :rolleyes:
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Har funderingar på att köpa en liten varvräknare från biltema som är det står ska passa bilar med 4, 6 och 8 cyl. den mäter från 0-11000 rpm.

Frågan är om det går få den passa på min RR?
Då den inte har 4 cyl, om det går koppla om på något vis?

Eftersom man antingen får välja mellan hastighetsmätare eller varvräknare på dessa, så tänkte jag köpa till en liten varvräknare och sätta på, så man får båda!

Sen om någon vet om det går på någotvis sätta på en digital bränslemätare?

Tacksam för kunnig hjälp:)
varför du ska ha hastighetsmätare förstår ja? inte?:S... men om du nu vill ha de..köp en liten sådan då:)
för de är ju varven man är mest ute efter för att se ev. övervarvningar osv..hastihet i sin tur känner iaf jag att de inte är så värt å få veta... då dom oftast inte stämmer till 100% över typ 70-80km/h...

bränsletankmätare finns väl div. universal. men även där? varför?
du har ju genomskinlig tank.de finns ju inge smidigare än å ha de:)
sen har du ju inte den bästa huven för att fästa div. mätare på heller....
och de för att de inte behövs något av dom:)

edit: glömde även svara på mätare från biltema..de som kan bli lite bökigt är väl att du har ju som "bitar" på svänghjulet som snurrar med.och så har du som en sensor som känner av när bitarna far förbi och skickar då iväg en signal till CDIn..den omvandlar då denna signal till ström som skickas till varvräknarn och den rör på sig..
vet då inte hur dem varvräknarna på biltema funkar, om de är typ samma princip så äre ju bara å köra på..och vad de gäller 4cylinder så äre nog ingen skillnad:p för motorn snurrar ju inte fler varv för att den har 2 eller 12cylindrar?;) den snurrar ju fortfarande 10000varv i minuten om de visar de:p

sen har du hållbarheten..tror den kommer börja härka ganska snabbt då de hoppar å studsar ganska bra på en skoter..
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
varför du ska ha hastighetsmätare förstår ja? inte?:S... men om du nu vill ha de..köp en liten sådan då:)
för de är ju varven man är mest ute efter för att se ev. övervarvningar osv..hastihet i sin tur känner iaf jag att de inte är så värt å få veta... då dom oftast inte stämmer till 100% över typ 70-80km/h...

bränsletankmätare finns väl div. universal. men även där? varför?
du har ju genomskinlig tank.de finns ju inge smidigare än å ha de:)
sen har du ju inte den bästa huven för att fästa div. mätare på heller....
och de för att de inte behövs något av dom:)

edit: glömde även svara på mätare från biltema..de som kan bli lite bökigt är väl att du har ju som "bitar" på svänghjulet som snurrar med.och så har du som en sensor som känner av när bitarna far förbi och skickar då iväg en signal till CDIn..den omvandlar då denna signal till ström som skickas till varvräknarn och den rör på sig..
vet då inte hur dem varvräknarna på biltema funkar, om de är typ samma princip så äre ju bara å köra på..och vad de gäller 4cylinder så äre nog ingen skillnad:p för motorn snurrar ju inte fler varv för att den har 2 eller 12cylindrar?;) den snurrar ju fortfarande 10000varv i minuten om de visar de:p

sen har du hållbarheten..tror den kommer börja härka ganska snabbt då de hoppar å studsar ganska bra på en skoter..
Original på Polaris, iaf på de jag har rört har varvräknaren inget med CDIn att göra. Varvräknaren inkopplad direkt från 12V systemet (som ju är separerat från CDIn) och mäter pulserna i systemet.
Den från biltema verkar däremot tänkt att kopplas till tändsystemet och övervaka signalerna till tändspolen. Men det gör skillnad hur många cylindrar man har samt om man har 2takt eller 4takt, på framförallt 4-takt t.ex tänds ju varje cylinder individuellt så kopplar du in den på en 2-takts twin som tänder på varje slag kommer ju mätaren gå i taket och tro att du varvar säg tre gånger mer än vad du gör. Men om den skulle övervaka svänghjulet spelar det ju som du säger ingen roll hur många cylindrar man har, man bör ju som bara ha en vev :)
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Finns varvräknare till gocarts som man bara kopplar till tändkabeln för att få redan på varven.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Finns varvräknare till gocarts som man bara kopplar till tändkabeln för att få redan på varven.
Precis en sån bör funka bättre eftersom du borde kunna ställa in den bättre för en 2takts twin som alltid tänder på båda cylindrarna på varje slag... Har timräknare på min maskin och den fanns även i en rpm variant men displayen var dock alldeles för liten för att vara praktisk vid körning. Men det borde ju finnas nån med samma funktion men bättre display...
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
varför du ska ha hastighetsmätare förstår ja? inte?:S... men om du nu vill ha de..köp en liten sådan då:)
för de är ju varven man är mest ute efter för att se ev. övervarvningar osv..hastihet i sin tur känner iaf jag att de inte är så värt å få veta... då dom oftast inte stämmer till 100% över typ 70-80km/h...

bränsletankmätare finns väl div. universal. men även där? varför?
du har ju genomskinlig tank.de finns ju inge smidigare än å ha de:)
sen har du ju inte den bästa huven för att fästa div. mätare på heller....
och de för att de inte behövs något av dom:)

edit: glömde även svara på mätare från biltema..de som kan bli lite bökigt är väl att du har ju som "bitar" på svänghjulet som snurrar med.och så har du som en sensor som känner av när bitarna far förbi och skickar då iväg en signal till CDIn..den omvandlar då denna signal till ström som skickas till varvräknarn och den rör på sig..
vet då inte hur dem varvräknarna på biltema funkar, om de är typ samma princip så äre ju bara å köra på..och vad de gäller 4cylinder så äre nog ingen skillnad:p för motorn snurrar ju inte fler varv för att den har 2 eller 12cylindrar?;) den snurrar ju fortfarande 10000varv i minuten om de visar de:p

sen har du hållbarheten..tror den kommer börja härka ganska snabbt då de hoppar å studsar ganska bra på en skoter..
Jag vill ha hastighetsmätaren eftersom då kan jag hålla reda på antal milen så jag vet när den ska servas!! oklart? bra! Kan vara skoj att veta hur långt skotern gått!
Därför jag tänkte det kunde vara smidigt att ha en liten varvräknare då man vill få till variatorerna!

Så det är det som är min fråga, inte varför jag ska ha det utan VART det finns att köpa, och de som passar!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
En sådan är inge bra :) hade en sådan på fiddyn förut, fast det jag inte tänkte på då var att dom flesta 1-cyl fyrtaktarna tänder vid varje kolvslag så man ska alltså köra denna på "2-takts mode" för att den ska visa rätt varvtal och inte halva varvet. Det slutade med att kolvarna träffade ventilerna så vart det ras. Fick för övrigt ut ca 9000varv på mätaren dvs 18000varv!

Beror på hur denna funkar på en polaris twin då dom tänder båda cylindrarna vid varje kolvslag. Allstå om man ser det på en cylinder så tänder den när kolven är i nedersta läget samt det översta där den gör nytta.
Så denna mätare borde då visa det dubbla varvet.

Sen det absolut bästa ang service är att montera en timräknare.
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
En sådan är inge bra :) hade en sådan på fiddyn förut, fast det jag inte tänkte på då var att dom flesta 1-cyl fyrtaktarna tänder vid varje kolvslag så man ska alltså köra denna på "2-takts mode" för att den ska visa rätt varvtal och inte halva varvet. Det slutade med att kolvarna träffade ventilerna så vart det ras. Fick för övrigt ut ca 9000varv på mätaren dvs 18000varv!

Beror på hur denna funkar på en polaris twin då dom tänder båda cylindrarna vid varje kolvslag. Allstå om man ser det på en cylinder så tänder den när kolven är i nedersta läget samt det översta där den gör nytta.
Så denna mätare borde då visa det dubbla varvet.

Sen det absolut bästa ang service är att montera en timräknare.
Du har säkert rätt ang. 4t. Jag kör med den till båten och där funkar den klockrent, det är en 4cyl 2t. Dock vet jag inte hur det är med kolvslag och sånt då jag inte är så insatt :laugh:
Vet även att många som tävlar med rundbanebåtar kör med dessa mätare.
:ciao:
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Det är ingen som vet vart man kan tänkas få tag på en passande till en 2 takts skoter?
Någon länk?:cool:
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Visst finns det väll dom varvräknarna man kopplar via motorns generator/tändapparat (eller vad det nu heter) och sen till räknaren. För det mer du varvar motorn så får du väl mer ström och sedan när den ger det till varvräknaren så ger den väll rätt rpm?
Eller finns det sånt?

(tänkte själv också till Grizzlyn :D)
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Tillåt mig svamla lite, efter alltför lite sömn och för mycket arbete:

För att mäta varv på veven måste man ha en trigger, likt det man har på en cykeldator. Detta är ingen enkel grej. (tändkabelalternativet nedan använder sig av detta)
Alternativt tar man ut frekvenssignal från statorn, likt Digatron. Inte heller enkelt.

Enklast är, det som tidigare nämnts, en mätare som har pickup via tändkabels induktion.
Dock är det wastefire (om man får kalla det så på 2T? men iaf att båda tändkablar tänder samtidigt, dvs två gånger per varv) på de flesta skotrar, vilket gör att man gärna vill kunna välja "antal cylindrar" man har, i varvräknaren - så att man kan halverar antalet signaler som varvräknaren ska visa.

Jag har själv använt mig av en Sendec varv-/timräknare. Men hur den anpassar sig till 2T och 4T vettefan?
Om den på en 2-cylindrig 2T, med en helt vanlig tändspole, skulle visa varenda puls så är det dubbelt så många varv den visar än vad motorn varvar.
Om den på en 4T skulle visa varenda puls på en tändkabel så skulle den bara visa hälften av varven.