Varvar inte som den ska

Ekarlsson

Ny medlem
14 jan 2020
4
0
1
23
Hoting
Hej, tänkte kolla om någon här vet varför min arctic cat m7 2005 inte varvar mer än 7k varv? Den blöddrar lite på låga varv också men inte så mycket, har rengjort avgasportarna och mätt vajern, smörjt osv. Dom löper lätt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ok du är bergis apv motorn drar upp avgasgiljotinerna och håller kvar dem öppen efter 7000v? Om så är fallet ta ett kompprov innan du skruvar vidare eller rättare sagt ta kompprov som första åtgärd de gör man alltid som första test.
Om de är bra funderar vidare på primärfjäder den kan va av. De brukar dock avslöjas genom att startvarvtalet sänkts några hundra varv och de kan göra mycket på höga varv. Sekundärfjäder kan du kolla också men de brukar sällan gå av men de händer ibland. Kom felet plötsligt?
 

Ekarlsson

Ny medlem
14 jan 2020
4
0
1
23
Hoting
Ok du är bergis apv motorn drar upp avgasgiljotinerna och håller kvar dem öppen efter 7000v? Om så är fallet ta ett kompprov innan du skruvar vidare eller rättare sagt ta kompprov som första åtgärd de gör man alltid som första test.
Om de är bra funderar vidare på primärfjäder den kan va av. De brukar dock avslöjas genom att startvarvtalet sänkts några hundra varv och de kan göra mycket på höga varv. Sekundärfjäder kan du kolla också men de brukar sällan gå av men de händer ibland. Kom felet plötsligt?
Den startar å går fint på 2k till 1,7k men om jag varvat ganska mycket går den ner till 1,5k sen upp mot typ 1,7k igen... ska kolla primärfjädern när jag kommer hem
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ta kompprov som första koll för om den skurit så blir de värre skador om du fortsätter köra.
Tomgången du beskriver låter normal men de är tillslagsvarvtalet just när primärvariatorn greppar remmn som avslöjar om fjädern är av de sänks oftast då. men då måste man veta på exakt viket vartal den for iväg på tidigare säkrast är att skruva lös primärfjädern. Om felet kom smygande under många mil typ 50-100 mil sämre o sämre varvtal så kan fjädern tappat spänsten.