vart ska man åka i vinter

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Detta framförallt för att det inte finns några :bootyshake:betalledområden:bootyshake:, med tillhörande förbudsområden, men det finns ändå pistade skoterleder som är avgiftsfria och även enorma ytor för friåkning. :cool:
App app.
Förbudsområden finns det gott om. Rakt norr om Polcirkeln finns ett ganska omfattande förbudsområde där bara några godkända leder går igenom. Njassja är förbjudet. Samt några mindre förbudsområden.

nja pajala är gode ***** kallt, dom hade ju -20 i oktober, var kallast i hela europa och övriga världen enligt smhi
Än en gång bevisar du min tes om att arjeplogare och pitborna är de mest högljudda, breda, höga och kaxiga människorna i valfri folksamling.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Laxbäcken i v-mina är sveriges kallast plats o på andra plats kommer Storsjökapell.
Men Vuggatjålme är trots dessa kalla fakta, ändå en av dom kallaste platserna i Sverige, Har varit där mitt i vintern och frysit något djävulskt :D
Sedan så finns det ju som sagt lokala platser utan SMHIs väderstationer där man givetvis kan mäta upp låga temperaturer. Utan för Arvidsjaur, 1 mil bort finns det en by som det alltid vid högtrycksväder väder vintertid, är minst 10-15 grader kallare än på samhället. En kompis som bor där ringde och bjöd på kaffe en gång, körde dit (med bil), det var -46 grader, tur man körde Volvo.:laugh:

Tro mig, man känner t.ex. heller ingen skillnad på -20 & -30 så länge man inte har någon termometer att kika på. Jag och några kompisar bodde i tält uppe vid Råvvejaur nägra marsdagar, för några år sedan.
Nog bet det i kinderna när vi hasade ut ur fjälltälten en morgon, men en eld gjode susen för att få tillbaka lite kroppsvärme.
Vi satt runt elden och diskuterade hur J-A kallt det kunde vara, vi hade ingen termometer med oss, så facit dröjde, tills en gubbe i en ark längre bort kom ut och vi åkte dit med skotrarna.

Jag gissade på strax under 20 grader, när jag frågade gubben. Han skrattade och visade att det var -32 grader just då, men som kallast under natten hade det varit -39 !
Fy in i H-E vad vi började frysa igen, men när solen steg längre upp på himmeln så steg temperaturen till plusgrader i solen och då det var helt vindstilla så vart de en helt underbar skoterdag.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
App app.
Förbudsområden finns det gott om. Rakt norr om Polcirkeln finns ett ganska omfattande förbudsområde där bara några godkända leder går igenom. Njassja är förbjudet. Samt några mindre förbudsområden.
App App fullt att inte läsa alla inlägg :D
.... men i området finns det ju några mindre förbudsområden (Tjidtjak och upp emot Ikesjaur, samt mellan sjöarna Mavas och Peske).
Men det är lätt över 20 kvadratMIL fritt att köra på. :rock:
Och när jag skriver mindre så menar jag i förhållande till dom stora områden som det är fritt att köra på, sen så anser jag att det inte är så gott om förbudsområden om man jämför med dom andra uppräknade platserna.

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
41
48
Burträsk / Storuman
ammarnäs kan de vara nått?
Om du kan tänka dig att köra ca 1 mil mindre med bilen så skulle jag tippsa dig om Umnäs som ligger enligt eniro bara 39mil från kalix. i Umnäs så finns Hotell och stugor att hyra och även bensin under säsongen. 1 mil öster om Umnäs i Slussfors finns det mat affär mack och matstället Solvändan som är öppet 8-23 alla dagar:beer:

Skoterhotellet hittar du här http://www.skoterhotellet.se Här finns det mkt fjäll bara 20 min körning med skotern från stugdörren och även härliga dalar att burka runt i med skotern.
Lagom dagsturer kan man göra till Kittelfjäll och Tärnaby ja även och Ammarnäs. Lederna är vid denna tiden på året i (feb/mars) i bra skick och skulle ni fara dit och sen en sliten nytro med en sladd bakom så är det garanterat mig ni ser:hello:

Här kommer även lite bilder för att locka dig ännu mer :D

Detta är vid ryfjället

Jag som guidar några österrikare vid gardfjället

En bild på ryfjällstoppen i bakgrunden (inget fördusområde så långt ögat når)

En bild tagen nere i skogslandet på en av lederna i början på mars.
snö brukar vi ha ganska gott om.

och här är några av hyrskotrarna som finns vid hotellet.

Och skulle det vara dåligt väder så brukar det gå bra att ha kul ändå inne i skogen och på lite myrar

Alla bilder är tagna inom max 1 timmes körning med skoter från Umnäs skoterhotell.