Laxbäcken i v-mina är sveriges kallast plats o på andra plats kommer Storsjökapell.
Men Vuggatjålme är trots dessa kalla fakta, ändå en av dom kallaste platserna i Sverige, Har varit där mitt i vintern och frysit något djävulskt

Sedan så finns det ju som sagt lokala platser utan SMHIs väderstationer där man givetvis kan mäta upp låga temperaturer. Utan för Arvidsjaur, 1 mil bort finns det en by som det alltid vid högtrycksväder väder vintertid, är minst 10-15 grader kallare än på samhället. En kompis som bor där ringde och bjöd på kaffe en gång, körde dit (med bil), det var -46 grader, tur man körde Volvo.:laugh:
Tro mig, man känner t.ex. heller ingen skillnad på -20 & -30 så länge man inte har någon termometer att kika på. Jag och några kompisar bodde i tält uppe vid Råvvejaur nägra marsdagar, för några år sedan.
Nog bet det i kinderna när vi hasade ut ur fjälltälten en morgon, men en eld gjode susen för att få tillbaka lite kroppsvärme.
Vi satt runt elden och diskuterade hur J-A kallt det kunde vara, vi hade ingen termometer med oss, så facit dröjde, tills en gubbe i en ark längre bort kom ut och vi åkte dit med skotrarna.
Jag gissade på strax under 20 grader, när jag frågade gubben. Han skrattade och visade att det var -32 grader just då, men som kallast under natten hade det varit -39 !
Fy in i H-E vad vi började frysa igen, men när solen steg längre upp på himmeln så steg temperaturen till plusgrader i solen och då det var helt vindstilla så vart de en helt underbar skoterdag.