vart ska man åka i vinter

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
49
Luleå
Jorm, Borga och övriga områden är säkert fina med de ligger ju sjukt långt borta även för luttrade norrlänningar. Man skall ju inte göra en backflip över ån efter vatten som man säger.

det är puderkörning och lite hopp som gäller, ja ganska blandad körning
Vouggatjålme verkar populärt, men där har jag ej varit.

Ett säkert tips brukar vara Årrenjarkka
http://www.arrenjarka.com/

Annat är Kvikkjokk
http://www.kvikkjokkfjallstation.se/

Gäller det legendarisk puderåkning behöver du ju absolut inte åka längre än till Arvidsjaur och vattenhålet Akka. Bifogar bildspel jag gjort därifrån:

Ett tips på brutala vidder och fin myr/lössnöåkning är att åka upp mot Kangos och Parkalombolo. Finns mängder med fina små timmerstugor att hyra där. Ofta kan dessa hyras av lokala fiskeklubbar/byaföreningar mm. Ett exempel som jag på rak arm kan rekommendera är en av fiskeklubbarna:
http://www.riksdelen.se/foretag/547734/sportfiskeklubben-norrskensflugan/index.aspx

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18
ja hälst vill vi ju kunna köra skoter ända till stugan

årrenjarrka och kvikkjokk har vi faktiskt funderat på

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
ja hälst vill vi ju kunna köra skoter ända till stugan

årrenjarrka och kvikkjokk har vi faktiskt funderat på
Har varit både i Årrenjarka/Kvikkjokk och a-plogsfjällen.
Personligen så tycker jag att Årrenjarka/Kvikkjokk-området är trevligare än Jäkkvikk/Gauto-området för oss kategorin skoteråkare som gillar att KÖRA snöskoter i första hand. Men av dessa platser så är det ändå inget som slår Vuogga-området.

Men hur långt har ni till Riksgränsen, har ni varit dit ?
För det kan ju också vara ett alternativ, var dit på den "gamla goda tiden" då det inte fanns just några förbudsområden, men i dag så tror jag dock att det blivit lite "Tuffare" för oss skoteråkare, med lite fler förbudsområden.

Lite Off-topic, men jag sticker ut hakan och påstår (Utan att ha varit annat än i Norr- och Västerbottensfjällen, bara läst och sett bilder om övriga områden) att Vuogga-området är Sveriges (Läs= hela Europa) bästa skoterområde om man gillar varierande snöskoteråkning i ren högfjällsmiljö, med en stor betoning på friåkning.
Detta framförallt för att det inte finns några :bootyshake:betalledområden:bootyshake:, med tillhörande förbudsområden, men det finns ändå pistade skoterleder som är avgiftsfria och även enorma ytor för friåkning. :cool:

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18
Har varit både i Årrenjarka/Kvikkjokk och a-plogsfjällen.
Personligen så tycker jag att Årrenjarka/Kvikkjokk-området är trevligare än Jäkkvikk/Gauto-området för oss kategorin skoteråkare som gillar att KÖRA snöskoter i första hand. Men av dessa platser så är det ändå inget som slår Vuogga-området.

Men hur långt har ni till Riksgränsen, har ni varit dit ?
För det kan ju också vara ett alternativ, var dit på den "gamla goda tiden" då det inte fanns just några förbudsområden, men i dag så tror jag dock att det blivit lite "Tuffare" för oss skoteråkare, med lite fler förbudsområden.

Lite Off-topic, men jag sticker ut hakan och påstår (Utan att ha varit annat än i Norr- och Västerbottensfjällen, bara läst och sett bilder om övriga områden) att Vuogga-området är Sveriges (Läs= hela Europa) bästa skoterområde om man gillar varierande snöskoteråkning i ren högfjällsmiljö, med en stor betoning på friåkning.
Detta framförallt för att det inte finns några :bootyshake:betalledområden:bootyshake:, med tillhörande förbudsområden, men det finns ändå pistade skoterleder som är avgiftsfria och även enorma ytor för friåkning. :cool:

ja riksgränsen har vi inte varit till och vi har nog inte tänkt att fara dit den här vintern iaf

ja det lutar lite åt vougga faktiskt

D

Draken

Adolfström är inte att rekommendera för ungdomlig körning,inget fel på själva stället men körningen är mer riktad åt vuxenhållet.

Vuoggaområdet är bättre då,nackdelen är väl att det är 5 miljarder andra som är där och kör på våren samtidigt så att hitta orörd mark där är inte så lätt.

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
...men jag sticker ut hakan och påstår att Vuogga-området är Sveriges (Läs= hela Europa) bästa skoterområde om man gillar varierande snöskoteråkning i ren högfjällsmiljö, med en stor betoning på friåkning.
Schyyyy - säg det inte så högt... Vi vill ju inte ha HELA sverige där... :D

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
...så att hitta orörd mark där är inte så lätt.
Ehhh - 10-15 kvadratMIL och du tycker att det svårt att hitta orörd mark. Har varit i området varje vinter de senaste 10 åren och hittar fortfarande nya och orörda områden att utforska.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Ehhh - 10-15 kvadratMIL och du tycker att det svårt att hitta orörd mark. Har varit i området varje vinter de senaste 10 åren och hittar fortfarande nya och orörda områden att utforska.
Exakt, men det är ju betydligt större område. :cool:

Från "Camp Polcirkeln", fågelvägen rakt söder ut är det ca 4 mil fågelvägen till länsgränsen V-botten, där skoterförbudseländet börjar.
Sedan rakt norrut så är det ju ca. 6 mil fågelvägen till Jokkmokks kommun och ytterliggare någon mil till Padjelanta nationalpark (=Skoterförbud).
Upp till gränsen mot Norge (Skoterförbud) fågelvägen blir det ca. 3 mil.
Detta är en yta på ca 30 kvadratmil, men i området finns det ju några mindre förbudsområden (Tjidtjak och upp emot Ikesjaur, samt mellan sjöarna Mavas och Peske).
Men det är lätt över 20 kvadratMIL fritt att köra på. :rock:

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18
Ska du KÖRA snöskoter och mesta dels utanför leder, så kör dom 7 milen längre upp över Silvervägen. upp till Vuooga-området.
Där är det betydligt mindre skoterförbudsområden.
Adolfström/Gauto är ju mest för "Mejtara".

Sedan så kan jag rekomendera detta stugboende:
http://www.sandvikens.se/

Tanka skotern och handlar mat gör du här:
http://www.camppolcirkeln.com/
hur långt är det mellan dom två ställena?

D

Draken

Ja givetvis finns det ju ställen som överallt annars,men om man kollar runt påsk så är det oftast bombarderat med skoterspår alldeles intill vuogga.
Men vet man var man ska köra och vill köra en bit så finns det säkert bra ställen.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
hur långt är det mellan dom två ställena?
ca. 1 mil, Camp Polcirkeln är ju själva "Navet" i hela "Vuogga-området", sedan så är det ju en massa stugbyar runt om detta "Nav".
Men just ""Camp Polcirkeln" har bara husvagnsplatser, men en gigantisk sådan. så här finns därför bensin och affär.
Men som sagt, Sandvikens Fjällgård, som har både husvagnscamping och stugor att hyra ut, tycker jag personligen ligger bäst till.

Att sedan hela Vuogga-området "Andas" snöskoter, gör att man känner sig välkommen som skoteråkare. Man har ju varit på andra ställen, där man istället har skidturismen som prioriterad målgrupp, där känner man sig inte alltid välkommen som skoteråkare. :ciao:
Därför är det långt mellan skidåkarna, förrut så var det norrmännen som åkte skidor och vi svenskar som körde snöskoter. Men även norrmännen har ju ställt undan skidorna och köpt snöskotrar. :rolleyes:

Men du skriver att ni ska iväg i Februari, själv så skulle jag, om det bara var 1 gång/vinter, vänta åtminnstone till senare hälften av Mars, i regel betydligt härligare väder då. I februari kan det vara väldigt kallt både dag och natt. Men kommer man längre fram på året så börjar solen värma på dagarna i alla fall.

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18
jo det blir nog i mitten slutet på mars.. vet nån hur kallt det brukar vara där då?

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
jo det blir nog i mitten slutet på mars.. vet nån hur kallt det brukar vara där då?
Visst kan det vara kallt här, Vuogatjålme är ju en sveriges kalllaste platser.
Men då det sätts sådana rekord är väl när det är mörkt, dvs. när solen inte lyser, mitt i natten eller tidigt på året när solen ligger lågt.
Men då det är högtrycksväder i mars och framåt, så är det ju kalla nätter, men helt underbara dagar (Om man inte är ruskigt morgonpigg !).

TZ1Turbo

Välkänd medlem
23 sept 2009
128
0
6
Skellefteå
Vi är några som har tänkt åka en 4 dagars tur första helgen i mars.:beer:
Dag 1: Skellefteå - Lycksele -Vilhelmina
Dag 2: Vilhelmina - Gäddede
Dag 3: Gäddede - Klimfjäll - Storuman. Alt Gäddede - Tärnaby - Storuman
Dag 4: Storuman - Malå - Skellefteå

Tänkt få tipps från ni som känner till trakterna om det är bra leder/områden och om det är någon sträcka vi bör undvika alternativt inte får missa. Vi vill ha ca 30 - 40 mil per dag i halvsnabbt tempo och ca 3 övernattningar.

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Visst kan det vara kallt här, Vuogatjålme är ju en sveriges kalllaste platser.
Men då det sätts sådana rekord är väl när det är mörkt, dvs. när solen inte lyser, mitt i natten eller tidigt på året när solen ligger lågt.
Men då det är högtrycksväder i mars och framåt, så är det ju kalla nätter, men helt underbara dagar (Om man inte är ruskigt morgonpigg !).
Laxbäcken i v-mina är sveriges kallast plats o på andra plats kommer Storsjökapell.

D

Deleted member 6797

nja pajala är gode ***** kallt, dom hade ju -20 i oktober, var kallast i hela europa och övriga världen enligt smhi