variatoruppsättning pro rmk 600

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Jag bytte faktiskt rem ihelgen bara för att den som satt hade småsprickor och såg sliten ut. Men den varvar ändå kring 7900-8000rpm. Nu har jag inte haft isär sekundären och kikat skicket på allt men skotern har "bara" rullat 250 mil.

Jag har beställt grejer till att testa det kit som asker tyckte fungera bra. Kommer med en utvärdering när det är testat, troligen till helgen.


Widetrak: är din sekundär också flytande litegrann eller stum?
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Jag bytte faktiskt rem ihelgen bara för att den som satt hade småsprickor och såg sliten ut. Men den varvar ändå kring 7900-8000rpm. Nu har jag inte haft isär sekundären och kikat skicket på allt men skotern har "bara" rullat 250 mil.

Jag har beställt grejer till att testa det kit som asker tyckte fungera bra. Kommer med en utvärdering när det är testat, troligen till helgen.


Widetrak: är din sekundär också flytande litegrann eller stum?
Flytande.
 
Reactions: Graesvik

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Jag bytte faktiskt rem ihelgen bara för att den som satt hade småsprickor och såg sliten ut. Men den varvar ändå kring 7900-8000rpm. Nu har jag inte haft isär sekundären och kikat skicket på allt men skotern har "bara" rullat 250 mil.

Jag har beställt grejer till att testa det kit som asker tyckte fungera bra. Kommer med en utvärdering när det är testat, troligen till helgen.


Widetrak: är din sekundär också flytande litegrann eller stum?
Hade du provat 10-62 vikterna än Graesvik? Annars gör det!
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Hade du provat 10-62 vikterna än Graesvik? Annars gör det!
Jag har beställt 10-62 vikter och även sekundärfjädern asker tipsa om, dom skickades idag så jag får dom senast onsdag. Primärfjäder har jag redan en slp green/pink 160/340 nu, får se vad inslaget hamnar på med nya vikter. Ska upp till stugan och köra ihelgen så jag får testa det ordentligt då!
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Nu har jag monterat 10-62 vikter och venom svart/vit i sekundären. I primären har jag en slp green/pink 160/340 sen tidigare. Återkommer med resultat.
 
Reactions: widetrak

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
243
1
18
Iggesund
Gör det, kostar ju inget att prova. Jag fick problem redan på vårkanten, tappade varv i djupsnö och så fort det gick tungt men varvade som den skulle på led och lättare körning. Fortsatte sen på försäsongen så då hade jag isär och kollade allt möjligt i variatorn och bytte till och med primärfjäder, för har hört att de kan mattas av. Allt utan resultat. Så jag blev minst sagt snopen när det blev perfekt efter rembyte. Hade aldrig såna bekymmer sen fast vi hade 1,5m snö och det var stenhård körning varje gång!
Testade lägga på min okörda reserv rem idag och fick justera ner den ganska mycket för den låg på å drog vid tomgång.
Tyvärr fick jag inte önskar resultat... Orkar fortfarande inte varva fullt, bara 7900.
Däremot känns det som man får hålla mera gas på mellan-varven för att få skotern att driva frammåt 🤔.
Nåja, blir väl att beställa en 160-260 sek fjäder å se..
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Nu har jag kört en helg med black/white 160-260 i sekundären, 160-340 i primären och 10-62 vikter. Tilläggas ska att jag har en talon m67 matta. Hade missat den detaljen själv.

Lördag:
Temp +-0 till -3
Sockersnö/pudersnö/tunn skare
Inslag 4400-4500

Det lilla jag testade på lördagen fick jag den att lägga sig på 8000-8100, bättre än tidigare men ändå inte riktigt där.

Söndag
Temp -15
Sockersnö/pudersnö/tunnskare
Inslag 4400-4500

Nu går den riktigt bra, nästan för bra. Varvar 8300-8400 direkt bitvis uppe på 8500 men den kan bero på när mattan går lättare och får mindre motstånd på res, sen pendlar den mellan 8250-8350 vid längre fullgasrepa lite mer att den ligger över 8300 än under. Backshiften känns bra, liksom tidigare. Jag får se hur den går när vårföret kommer och det blir lite tungdrivet.

Variatorerna kändes inte allt för varma, jag kunde lägga handen på båda utan att bränna mig och inga remrester fanns på skivorna.

Undrar om det var tillfälligheter eller den kalla tempen som gjorde att den gick bättre på söndagen. Min gissning är att det var den kalla tempen som gjorde skillnad så motorn gick bättre. Mem det är en gissning.

Tack för tipset asker! Och tack till er andra som kommit med era variatorkit. Fortsätt fylla på med vad ni kör med så vi 600åkare har lite tips och ideér också
 
Last edited:

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
243
1
18
Iggesund
Efter att ha testat 10-62 vikter, 140-330 primfjäder och köpt Venom 160-260 sek fjäder så är jag inte riktigt nöjd än.. : start varv oförändrat 4100 den varvar upp till ca 8250, men sedan går den ner igen till ca 8000.
Testar nu att möka i ett gäng 10-58 vikter i primären och nu börjar det hända saker: startvarv oförändrat 4100 , varvar upp till ca 8400 men den droppar fortfarande några hundra varv till ca 8100. Känns som man kan leva med denna setup ett tag ivf.
Lite knepigt att jag måste gå ner så pass mycke i vikt på primären. Är ju bara en 144 " matta jag kör med. Kan startkransen påverka så pass, att jag måste gå ner mer än vad RMK/PRO RMK 155" behöver??
 

malmhagen

Välkänd medlem
8 okt 2010
163
7
18
Lindesberg
Efter att ha testat 10-62 vikter, 140-330 primfjäder och köpt Venom 160-260 sek fjäder så är jag inte riktigt nöjd än.. : start varv oförändrat 4100 den varvar upp till ca 8250, men sedan går den ner igen till ca 8000.
Testar nu att möka i ett gäng 10-58 vikter i primären och nu börjar det hända saker: startvarv oförändrat 4100 , varvar upp till ca 8400 men den droppar fortfarande några hundra varv till ca 8100. Känns som man kan leva med denna setup ett tag ivf.
Lite knepigt att jag måste gå ner så pass mycke i vikt på primären. Är ju bara en 144 " matta jag kör med. Kan startkransen påverka så pass, att jag måste gå ner mer än vad RMK/PRO RMK 155" behöver??
Hur långt har den gått? Kanske dags för ett kolvbyte? Har du kollat linjeringen?
 

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
243
1
18
Iggesund
Hur långt har den gått? Kanske dags för ett kolvbyte? Har du kollat linjeringen?
Den har gått 300 mil, men den har nog alltid varit lite trög på varven. Först nu jag verkligen har börjat stirra på varvräknaren, och då man vet att det kan finnas några HK att hämta på toppvarven så vill man ju dit 🥶. Linjeringen har jag inte kollat då den inte haft några andra problem så som rem-ätning el varmgång. Är på 1a remmen än.
Däremot hade jag nå spridar bekymmer som inte gav sej föräns jag bytte kabelhärva.(den misstände på lägre varv).
 

malmhagen

Välkänd medlem
8 okt 2010
163
7
18
Lindesberg
Den har gått 300 mil, men den har nog alltid varit lite trög på varven. Först nu jag verkligen har börjat stirra på varvräknaren, och då man vet att det kan finnas några HK att hämta på toppvarven så vill man ju dit 🥶. Linjeringen har jag inte kollat då den inte haft några andra problem så som rem-ätning el varmgång. Är på 1a remmen än.
Däremot hade jag nå spridar bekymmer som inte gav sej föräns jag bytte kabelhärva.(den misstände på lägre varv).
Ta bort pipan och titta in på kolvarna om du har "sot" långt nedanför kolvringarna.
Bytte kolvar på en som inte varvade ordentligt (800:a) och det blev stor skillnad.
Den maskinen hade gått ca 300mil och hade mycket "sot" under kolvringarna.
Min egna har gått 400mil utan kolvbyte men den har lite "sot" under ringarna och
går riktigt bra.
Rekomenderar även att montera vforce3 med gummibeläggningen.
 

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
243
1
18
Iggesund
Ta bort pipan och titta in på kolvarna om du har "sot" långt nedanför kolvringarna.
Bytte kolvar på en som inte varvade ordentligt (800:a) och det blev stor skillnad.
Den maskinen hade gått ca 300mil och hade mycket "sot" under kolvringarna.
Min egna har gått 400mil utan kolvbyte men den har lite "sot" under ringarna och
går riktigt bra.
Rekomenderar även att montera vforce3 med gummibeläggningen.
Hmm, kan ta en titt på det. Slutkört för i år ändå 👎