• Forumet är nu uppdaterat och Tapatalk är tillfälligt avstängt. Läs mer här.

variatoruppsättning pro rmk 600

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
515
6
18
Boden
Hej! För första gången i vuxen ålder kör jag 600. Vi vekar vara en liten tapper skara som åker 600. Jag skulle vilja veta vad ni har för variatoruppsättning ni som pulat lite. Vad tycker ni funkar bäst? Själv har jag en pro rmk 600 -15 helt standard och skulle vilja prova få den lite ettrigare och ev mer driv på toppen.
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.125
7
38
Kovland
Jag körde lättare vikter 10-62 och team bright green 150/340 i primären på min PRO600-13. Sekundären lämnade jag original. Blev rätt ärtig med den variatoruppsättningen, tillslag kring 4200-4300 och toppvarv 8300.

Jag provade även med Almond 165/327 först men den blev väldigt aggressiv (eller rolig kanske nån tycker) med tillslag på ca 4500. Inget för smygkörning direkt...

Green 140-330 eller Bright yellow 120-340 borde ge lite snällare tillslag men fina slutvarv. (Lägre första siffra = lägre tillslag, högre sista siffra = högre toppvarv).


 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.125
7
38
Kovland
Jag funderade även på ännu lättare vikter, t ex 10-60 och gå ned i sluttryck för att inte övervarva, men så sålde jag skotern istället.
Har inte hört någon som provat den uppsättningen?!

Min skoter var felbestyckad från leverans med 10-56 vikter som i USA vilket jag snart upptäckte eftersom den ville övervarva så fort det gick minsta lätt. Men hysterisk och varvvillig! Rätt kul!
 

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
236
1
18
Iggesund
Har visserligen en standard RMK 600 144 som kom med 10-64 vikter. Har nu kommit över ett set 10-62 som jag tänkte testa.. Saknar lite varv i topp tycker jag. (varvar ca 8000). Har testat 140-330 & 120-340 fjädrar men aldrig fått ut högre varv. Kan 10-62 vara lösningen?
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
515
6
18
Boden
Har du hunnit testa10-62 vikterna?. Jag saknar också varv på toppen i lössnö, ligger på 7900-8050. Bytte till en SLP green/pink 160/340 förra veckan bara för att höja inslaget vilket gav ett inslag på ca 4400 med orginalvikterna. Skotern kändes mycket roligare och inte lika sävlig som med orginal.

Men som sagt på toppen saknas det. Någon som provat 11 serievikterna? Jag har hört att man får det där viktiga mattspinnet tidigt men att det tomvarvar lite på toppen, alltså att man tappar lite tryck i driven. Jag gillar det där schwunget som man får av 10 serieprofilen.
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
515
6
18
Boden
Jag körde lättare vikter 10-62 och team bright green 150/340 i primären på min PRO600-13. Sekundären lämnade jag original. Blev rätt ärtig med den variatoruppsättningen, tillslag kring 4200-4300 och toppvarv 8300.

Jag provade även med Almond 165/327 först men den blev väldigt aggressiv (eller rolig kanske nån tycker) med tillslag på ca 4500. Inget för smygkörning direkt...

Green 140-330 eller Bright yellow 120-340 borde ge lite snällare tillslag men fina slutvarv. (Lägre första siffra = lägre tillslag, högre sista siffra = högre toppvarv).


Du märkte inte av att du tappa nå remtryck eller så med lättare vikter?
 

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
497
4
18
Umeå
Hej
Jag kör med:
SLP MTX 68g med 2g nit i mitten
Team Silver 165/344 primär fjäder inslag vid ca 4300rpm
Utbytt helix i sekundär variatorn till en jag inte minns vinklarna på nu.
Delrin Washers
Original fjäder i sekundär

Den är också lite trimmad min 600:a
Den trycker på riktigt bra från början men för att sen tappa på topp men då äre ju bara en 600 trots allt :)
Då det blir mycket snö tappar jag varv på topp ner mot 7900 så jag har lite justering kvar att göra.
Här kan ni se hur den går jag filmade varvräknaren en sväng tidigare i år för att se hur den varva.
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
515
6
18
Boden
Trimmad med pipa och burk eller på annat sätt?

Är SLP vikterna 2g eller 4g lättare än motsvarande orginal? Jag hade nå 71g till min SKS 155 och dom var 4g lättare om man jämförde mot en orginalvikt. Så dom vägde som en 67g polarisvikt (som inte finns) onitad dvs.
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
515
6
18
Boden
Förresten ska sekundären va lite flytande? Jag har för mig att på alla mina polaris 800 så har sekundären varit lite flytande i sidled. Men på pro 600an jag har nu är det stumt?
 

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
497
4
18
Umeå
Nä igen pipa eller burk ännu fast pipa skulle jag vilja prova inte slut burk.
Jag har PAR topp med 12.5 komp, vforce 3r, och BMP modifierad luftburk.

4g lättare så den jag har motsvara en polaris 10-64 vikt.

Min sekundär är flytande med nån millimeter.
 
Reactions: Graesvik

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
236
1
18
Iggesund
Har visserligen en standard RMK 600 144 som kom med 10-64 vikter. Har nu kommit över ett set 10-62 som jag tänkte testa.. Saknar lite varv i topp tycker jag. (varvar ca 8000). Har testat 140-330 & 120-340 fjädrar men aldrig fått ut högre varv. Kan 10-62 vara lösningen?
Testade 10-62 idag, med 140-330 fjädern, start varv oförändrat 4100,och den känns "ärtigare" och den varvar upp till ca 8250, men sedan går den ner igen till ca 8000.. Är det sekundären man ska skruva på kanske? Den orkar inte hålla varven riktigt..
 
Reactions: Graesvik

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
515
6
18
Boden
Undrar varför min sekundär är stum då? Tidigare ägare kanske har tagit bort nån schimsbricka. Visst schimsar man bara med en till bricka på bulten?
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
515
6
18
Boden
Sätt i en venom black/white 160-260 i sekundären, 150-340 i primären och 10-62 vikter. Funkar fint till 600an och pro-ride helixen.
Intressant, det ska jag testa! Visst är det black/purple orginal i sekundären?
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.125
7
38
Kovland
Testade 10-62 idag, med 140-330 fjädern, start varv oförändrat 4100,och den känns "ärtigare" och den varvar upp till ca 8250, men sedan går den ner igen till ca 8000.. Är det sekundären man ska skruva på kanske? Den orkar inte hålla varven riktigt..
Den där första remmen förresten bytte jag av en slump. Skull köra in reservremmen och upptäckte då att den höll varven uppe. Hade nämligen haft samma problem en liten tid att jag tappade varv i lössnön. Problemet försvann direkt med ny rem.
 

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
236
1
18
Iggesund
Den där första remmen förresten bytte jag av en slump. Skull köra in reservremmen och upptäckte då att den höll varven uppe. Hade nämligen haft samma problem en liten tid att jag tappade varv i lössnön. Problemet försvann direkt med ny rem.
Hmm, kanske är värt att prova.. Min orginal-rem ser fortfarande fin ut, men den har ju snart 400 mil på nacken... 😉🙋
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.125
7
38
Kovland
Gör det, kostar ju inget att prova. Jag fick problem redan på vårkanten, tappade varv i djupsnö och så fort det gick tungt men varvade som den skulle på led och lättare körning. Fortsatte sen på försäsongen så då hade jag isär och kollade allt möjligt i variatorn och bytte till och med primärfjäder, för har hört att de kan mattas av. Allt utan resultat. Så jag blev minst sagt snopen när det blev perfekt efter rembyte. Hade aldrig såna bekymmer sen fast vi hade 1,5m snö och det var stenhård körning varje gång!