Variatorkit Boondocker DS?

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Har just köpt mig en Boondocker DS 2020 efter 10 år med Pro rmk...

Är inte så sugen på att köra en sopsäck med remmar i vinter så har ni tips på vilket v-kitt man bör köra för att slippa det?
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Finns nån tråd kring detta att det ska finnas ett original kit som funkar bra. Frågan är bara vilken av alla trådar det skrevs om det i =)

Snötoken tror jag har koll på vad det var för nummer på det.
Annars har han haft tips på grejer genrellt i alla fall.
Vet inte om man kan länka folk i trådar? Men du får väl skicka ett DM till honom annars =)
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Om du bara vill ha v kit för att slippa göra av med remmar tycker jag du ska prova först finns ju massor med Boondocker som inte har problem med remmar.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.138
106
63
Silly Bear Sopsäck med remmar behöver du knappast oroa dig för. Största delen av det oförtjänt dåliga ryktet beror på att man på bytte ut en rätt bra rem i mitt tycke, 391 till en katastrofalt dålig 531 som nu sedan nått år är ersatt och förhoppningsvis inte säljs överhuvudtaget.

Ja monno det går att tagga 😊 Och det finns ett variator kit man kan köpa hos valfri BRP återförsäljare för ca 500:- innehållande 44/42 helix, grön sekundärfjäder, pivotbultar till primär i samtliga längder och ett shims för att justera remspelet i primär. Rena rånet för bara helixen går på nästan 1500:- om man bara skulle vilja köpa den. Men jag har dock bytt telefon och slarvat bort artikelnumret men det ska finnas i någon tråd här.
 
Reactions: monno

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Beställde ett sådant kit själv till min 19 boondocker ds samt en 571 rem. Hoppas det blir skillnad mot ultimaxremmen
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Ultimax remmen håller men skotern blir väldigt slö, känns som man tappar säkert 10 hästar med den remmen å de är ju inte så kul
 
Reactions: patric70

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.138
106
63
Ultimax remmen håller men skotern blir väldigt slö, känns som man tappar säkert 10 hästar med den remmen å de är ju inte så kul
Jag upplevde samma sak med Ultimax. Gick rätt bra när maskin var kall, men i arbetstemp kändes det ungefär som att man åkte med klister på den. Har du kört 571 rem tidigare och haft problem med den?
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Nej inte provat 571, min är en 2019 så var väl 531 rem original? Sen har ja varit för snål så kört ultimax efter de men den går inte bra med dom remmarna.
 
Reactions: snötoken

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Gates Redline är ju "billig", typ 1500kr. Hade nog beställt en men jag tror/hoppas jag har alla remmar jag behöver i vinter redan.
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Silly Bear Sopsäck med remmar behöver du knappast oroa dig för. Största delen av det oförtjänt dåliga ryktet beror på att man på bytte ut en rätt bra rem i mitt tycke, 391 till en katastrofalt dålig 531 som nu sedan nått år är ersatt och förhoppningsvis inte säljs överhuvudtaget.

Ja monno det går att tagga 😊 Och det finns ett variator kit man kan köpa hos valfri BRP återförsäljare för ca 500:- innehållande 44/42 helix, grön sekundärfjäder, pivotbultar till primär i samtliga längder och ett shims för att justera remspelet i primär. Rena rånet för bara helixen går på nästan 1500:- om man bara skulle vilja köpa den. Men jag har dock bytt telefon och slarvat bort artikelnumret men det ska finnas i någon tråd här.
Shimset som medföljer, är det något som är värt att montera?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.138
106
63
Shimset som medföljer, är det något som är värt att montera?
Shimset är till för att man inte ska behöva ha remmen justerad så förbaskat högt på sekundären pga risk för att ta i saker runt omkring. Men ska du inte isär med primären nu så tycker jag du kan vänta med det. Shimset ska ju sitta mellan lock och ytterskiva och tyvärr måste den ju lös från motor och slås isär för att kunna sätta dit det.
 
Reactions: suregom

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Börjar vara less på min 850 nu🤔 monterade "mellan" viktpinnarna från brp v kitet och klicker 2 med ultimax rem, ca 7700rpm. Fick hem 571 remmen idag, samma klicker 7200 rpm. Vad är problemet. Skotern har gått cirka 350 mil och jag har haft den sen ny. Gick som bäst med original remmen just vid 70 mil innan den tog i varoatorkåpfästet. Kört med 2 ultimaxremmar sen dess och aldrig fått den att gå riktigt bra igen.. Kan fjädern i primären vara av?
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Kan det vara en idé att byta tändstift? Skoter har blivit fått mer och mer låg tomgång just i startögonblicket när man drar igång den kall också. Ligger å hurvar sig någon sekund innan den får stabil tomgång vilket ja inte kan minnas att den gjorde när den var ny
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.138
106
63
Har du satt i resterande delar från brp kittet?

Att den skulle varva ännu mindre med 571 låter väldigt skumt. Var det en summit eller boondocker, längd?

Har inte vart med om fjäderbrott i en pdrive ännu men såklart är det ju inte omöjligt men har du konstig tomgång också så kan det vara värt att prova byta tändstift. Avgasportar som strular skulle också kunna vara en orsak, men då tycker jag du borde fått nån felkod. Spridarna eller nån spridarna fick nått tuppjuck i min -18 summit, minns inte att den tappade varv men gick väldigt oroligt på låga varv och tok vibrerade ibland, det löstes med att köra en tank med en skvätt 2-taktsolja i bränslet.
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Har ej monterat resterande delar av kitet än. Är en 2019 boondocker ds 3900. Har modshops sekundär kit i just nu. Primären är standard sånär som pinnarna som nu är flera gram lättare än vad original pinnarna. Får ingen felkod 🤔 😐