Variatorkit - Boondocker 3900 850 2018

Freerider99

Ny medlem
15 feb 2021
3
0
1
20
Boden
Tja, ska köpa ett variatorkit till min Boondocker men har inte dem verktyg som krävs för att byta. Skulle ni säga att det är värt att köpa verktygen eller bättre att lämna in? Är det någon i Norrbotten som håller på med variator justeringar?
Mvh
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Om du bara har tänkt att köpa ett variatorkit i hela ditt liv så lämna in den. Blir det två eller fler, köp verktygen. Det är roligt att kunna själv ,plus att det finns väldigt bra videos på YouTube.
 
Reactions: Freerider99

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Behöver man ett verktyg och det går att köpa/tillverka så gör man givetvis det, även om det kommer att användas endast en gång.
Flest verktyg när man dör vinner :)
Haha, ja brinner garaget kommer det bli en märkbar ersättning från lösöresförsäkringen det är helt klart!

P-driven på BRP är lite tungjobbad men man behöver egentligen inte jättemycket grejer. Däremot är det klokt att youtuba lite innan man börjar så man inte river sönder något.
 
Reactions: Freerider99

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Mm, vill man långt in i en p85 så tycker jag den är betydligt värre än p-drive. Bulta fast ett mothåll och ett 3 meters spärrskaft, bara en sån sak!!
 
Reactions: Freerider99

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Det enda "special" du egentligen behöver är avdragare för bulten till variatorn samt något för att komprimera fjädern i P-driven. Jag använde ett gäng billiga vinklar och gängstång, det var lite gränsfall... Men det höll. Skulle nog försöka få tag i ett rör att kapa ur och svetsa "lock" på.

Sekundären går rätt fort att plocka lös sen lossar du fjädern med hjälp av längre skruvar bara.
 
Reactions: Freerider99

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Mm, vill man långt in i en p85 så tycker jag den är betydligt värre än p-drive. Bulta fast ett mothåll och ett 3 meters spärrskaft, bara en sån sak!!
Jo men dit behöver du ju inte förrän du ska bussa om en rulle eller schimsa korset, du behöver inte dom grejerna för att byta fjäder. Att man måste dra loss variatorn från veven, (P-drive och TRA med dubbelkona), för att byta fjäder är rent idiotiskt!!

Ang P-drive, (eller TRA för den delen), så har jag helt slutat använda avdragaren, kör bara "vattentricket", konsten är att ha bra gängtejp, Biltemas exempelvis är för dålig.
Ska nog införskaffa "hållarverktyget" däremot, brukar kila mellan en gummiklubba mellan variator och buk då jag drar fast variatorn men det känns lite sådär. Fjäderkompressor mm har jag gjort själv och det enda man behöver för att knacka ut pinnarna ur rullar/vikter är en lång M5.

Oavsett märke och modell så är det livsviktigt att alla konor är rena, torra och fina innan man sätter ihop grejerna igen. En enda vattendroppe på veven kan göra nästa demontering till en stor pina!
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Håller med om att fjäderbyte borde vara enklare på ski-doo variatorerna. Förutom det du skriver om konorna vilket stämmer till 100% så är det klokt att sakerna är hyfsat varma plus att man inte slarvar med att byta brickan till variatorbulten (pdrive, TRA) då och då.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Håller med om att fjäderbyte borde vara enklare på ski-doo variatorerna. Förutom det du skriver om konorna vilket stämmer till 100% så är det klokt att sakerna är hyfsat varma plus att man inte slarvar med att byta brickan till variatorbulten (pdrive, TRA) då och då.
Framförallt ska grejerna ha SAMMA TEMPERATUR!! Står skotern ute i -20 och du kommer och klämmer dit en rumstempererad variator och drar fast med rätt moment så kommer/kan den vara ett helvete få loss! Bara dom ca 40 graderna i skillnad däremellan gör en del på diametrarna så variatorn går på längre.