Variatorkalibreringar BRP 850

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Kunde inte hålla mig så jag stack ut en sväng nyss och som sagt den tenderar att ibland slå över till 8100 (peak). Ska jag våga lätta bultarna lite till tro? Vad skulle nackdelen vara?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.138
106
63
Har du ostabilt varv? Alltså att den peakar 8100 och sen dalar det ju längre du håller? Isåfall är enda utvägen att byta fjäder. Nackdelen med att fortsätta lätta pivoten är att du från stillastående och vid omtag kan gå mot varvstopp.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Nä den blippar över ibland till 8100 så den ligger nog bara på gränsen. Ligger stabilt på 8000 annars så det känns som att man kan ta bort lite till...får väl lägga dit någon bricka i värsta fall kanske eller sätta dit ultimax-remmen för den dödar den ju direkt😂
Fjäderbyte kanske blir senare. Är det bökigt att byta på p-drive?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.138
106
63
Okej men det funkar nog. Ungefär som i en TRA men man får göra ett verktyg att pressa ner fjäderkoppen som är låst med en låsring. Jag kan skicka bild och mått på mitt för om jag kommer ihåg rätt har du tillgång till svarv?
 
Reactions: eing9911

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Jag tog ett rör som mätte 60mm invändigt och kapade det 10-15cm långt.
Kapade ur en bit för att komma åt spännringen.
svetsade ett plattjärn uppe på med ett 10mm hål i.
Fast med en gängstång i skruvstädet på med variatorn och på med den tillverkade koppen och drog ihop fjädern med en mutter.
 
Reactions: eing9911

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Nu har jag bara provkört på gräs men jävlar vilken skillnad det blev i Lynxen när jag böt ut 951 mot 968 och vad det nu är för fjädrar mot 180-303 och 170-300
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.138
106
63
Jo 951 är en fullständigt värdelös ramp i en lössnömaskin. Kanske duger i en commander, i bästa fall.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Vetefaan om det blir fjäderbyte ändå. Kanske ska testa med en ny rem först. Lättade lite till igår men det hände inget. Var förvisso skumt före idag som var halvtungt men ibland så var det onormalt lågt på led till och med och där har jag förväntat mig att det skulle varva ur. Hade inget verktyg för att klicka ner heller så jag kunde inte testa det heller. Ska prova mer i morgon.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Kan nog ha varit remmen...den är död nu...så nu satte jag dit en 391a jag hade liggande. Trodde de var slut men tydligen hade jag en ny kvar så det blir lite lugn körning nu någon mil. Klickade runt lite och insåg att jag haft hjärnsläpp...lägre klick = lägre varv och tvärt om...nu kanske jag har lärt mig...
 

ReneRini

Medlem
25 jan 2020
7
0
1
47
sundsvall
Testa sätta i 990 ramperna....

Det går att byta på plats..
Det gick fin, fint att byta ramperna på plats om man tog bort rullarna!

Nu har jag iaf testat lite körning i tung/brant djupsnö.
Dvs:
990 ramper
Helix 44/42
Sek. fjäder grön 180-303
Prim. fjäder lila/blå 170-300
571 rem
Clicker 3
33mm viktbultar
Maxvarv på 8000.
Tillslag på 4000rpm.


Skotern går otroligt fint och matar på riktigt ordentligt. Jag blev väldigt nöjd! MEN... Efter en längre stund med väldigt tung / brant skogsåkning så började det lukta ganska mycket rem. Jag stannade och plockade loss remmen som var mjuk som en gummisnodd. Variatorerna, särskillt primären gick inte att ta i. Snö som råkade hamna på variatorn kokade bort direkt. Den skogsåkningen var det hårdaste jag pressat maskinen någonsin. När allt svalnat så monterade jag tillbaka remmen och körde 5,5h dagen efter lika hårt utan problem.

Frågan är om jag inte ska stoppa i original primärfjäder igen för att få ner tillslagsvarven lite? Jag vet inte om det är några negativa effekter av högt tillslag egentligen. Jag gillade det lite mer aggressiva tillslaget..
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.138
106
63
Kul. Men precis det går jävligt hårt på remmen i den roligaste körningen. Behåll nuvarande primärfjäder, tror inte den orkar varva med original. Har tyvärr inga 966 kvar annars hade du kunnat få låna ett par för att testa. Väldigt lik 990 men man tappar såklart lite av det där galet bra gassvaret då dom är ca 4gram tyngre.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Det gick fin, fint att byta ramperna på plats om man tog bort rullarna!

Nu har jag iaf testat lite körning i tung/brant djupsnö.
Dvs:
990 ramper
Helix 44/42
Sek. fjäder grön 180-303
Prim. fjäder lila/blå 170-300
571 rem
Clicker 3
33mm viktbultar
Maxvarv på 8000.
Tillslag på 4000rpm.


Skotern går otroligt fint och matar på riktigt ordentligt. Jag blev väldigt nöjd! MEN... Efter en längre stund med väldigt tung / brant skogsåkning så började det lukta ganska mycket rem. Jag stannade och plockade loss remmen som var mjuk som en gummisnodd. Variatorerna, särskillt primären gick inte att ta i. Snö som råkade hamna på variatorn kokade bort direkt. Den skogsåkningen var det hårdaste jag pressat maskinen någonsin. När allt svalnat så monterade jag tillbaka remmen och körde 5,5h dagen efter lika hårt utan problem.

Frågan är om jag inte ska stoppa i original primärfjäder igen för att få ner tillslagsvarven lite? Jag vet inte om det är några negativa effekter av högt tillslag egentligen. Jag gillade det lite mer aggressiva tillslaget..
Körde du 968 innan?
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Ja precis.
Ska till Borga i helgen med min BD och en summit -17 båda med vad vi kan kalla fleshballreceptet men kommer ta med en uppsättning 990-ramper ska nog fan prova att byta i nån av dom för att se om det är någon Uppenbar skillnad.
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Jag har kört på Fleshball kit i mina summitar sen 2017 och det har fungerat kanon jag har inte kört sönder en enda rem med det kittet och maskinen matar på bra med grym backshift.Det finns säkert bättre setup att finna men för mina behov har det fungerat perfekt och sen blir det ju billigt när man slipper köpa ett kitt från någon på eftermarknaden.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Summit X 154 2017
ramp 966
44/42
170/300 primär
180/303 sekundär
pivotbult vet jag ej längden på
klicker 3
qrs lager
GnR Torque stopper (den röda ringen)
Har monterat det uppdaterade variatorskyddet
och ventkitet till sidopanelen (P/N 861805531)

skoter trycker på rejält och framförallt så är backshiften MYCKET bra, man riktigt känner den tar omtag 😎

Nu visserligen är min åkning till 85% i ospårad terräng genom skog och myrar och inte så mycket brant klättring men denna setup vill jag verkligen rekommendera om du vill ha en lekfull maskin 😉
dessutom luktar det inte rem efter man hållt lite tempo i lössnön

tack för alla tips i denna och de övriga trådarna i ämnet 👍

ds skotern håller stenhårt kvar på 8k
 
Last edited:
Reactions: snötoken

ReneRini

Medlem
25 jan 2020
7
0
1
47
sundsvall
Kul. Men precis det går jävligt hårt på remmen i den roligaste körningen. Behåll nuvarande primärfjäder, tror inte den orkar varva med original. Har tyvärr inga 966 kvar annars hade du kunnat få låna ett par för att testa. Väldigt lik 990 men man tappar såklart lite av det där galet bra gassvaret då dom är ca 4gram tyngre.
Det hade varit intressant att testa 966 ramperna. Tiden får utvisa hur länge remmen håller som setupen är nu.
Jag hörde ryktesvägen att Modshop är på väg att släppa en helix och sek.fjäder till 850'n som dom testat ut. Ska bli intressant att höra vad dom kommit fram till.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.138
106
63
Jag är ganska övertygad om att det är just det här. Man får klart en skoter som har bättre. Men har man stora remproblem som jag och många andra haft så är det bara ett litet plåster på såren. Då måste det i tyngre ramper och 966 är då enligt mig bästa alternativet för pengarna i dagsläget.