Variatorfrågor: den övervarvar + har taskig respons.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Hej där!

Här kommer en varitorfråga.

Maskin: Yamaha MountainMax 700-00. Standard, dock neddrevad någon kugg.

Jag bytte idag till en något mjukare primärfjäder, detta för att få tidigare tillslag (=tystare på lågvarv). Nu var jag ute på leden och testade, och kan konstatera att:

1) Den övervarvar. Nu ligger varvet konstant på 9000-9100 rpm, ska ligga på 8200-8300 rpm.

2) När man ligger och kör jämnt och gasar på, är responsen kass. Det är som att den inte går upp till korrekt varvtal direkt, utan segar sig upp.

Från start känns den helt okej.

Vad göra?

* Vikta upp?
* Spänna sekundären?
* Nåt annat?

Har inte budget till några större investeringar, det kom ett paket från usa idag...

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Är du bara ute efter att sänka till slags varvet så måste du ju se till så att fjädertrycket på slutet är lika dant som tidigare med fjädern som den gick bra med ! ..

tree climbers

Välkänd medlem
11 feb 2011
436
1
18
norrbotten
utväxlingen är ju ändrad när den är mer nerdrevad än orginal. vad jag vet så har vissa drevat upp sina Mountain maxar 1 kugg, från orginal drevningen. Och det har varit positiva reaktioner.

Vad har du för Helix i secundären ?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Viktigt att (som Mr Racing säger) att den fjäder du stoppat dit har ett svagare tryck i början och samma tryck som innan i slutet.

Vad hade du för färg innan och vad satte du dit?

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Standard är ylw/wht/ylw, jag bytte till närmaste mjukare, ylw/grn/ylw:

Pre-load (kg) Spring Rate Total Force (kg) Free Length Wire Dia. (mm) Color
40 2.5 123 89.4 5.8 YLW/GRN/YLW
45 2.5 128 91.4 6 YLW/WHT/YLW

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
70 graders förspänning, dvs std.
Det skumma är att jag har övervarv vid fullgaskörning, samtidigt som den varvar upp segt när man ligger på halvgas o drar på.

Nu har jag satt tillbaka std-fjädern, ska ut ikväll o kolla varvtalet med den.

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Vad menar du med segar sig då ? .

Är det varvtalet/rpm som går sakta upp , eller är det axelerationen ? .

Har du slutvarv på över 9000 rpm måste du satt i en fjäder med mycket högre slut tryck , då får du ju ett snabbt och högt varvtal/rpm , men det axelererar ju klart sämre då fjädern håller i mot mer så vikterna inte orkar trycka på ! .

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Test med orig.fjädern.
Från start 9000 rpm i ca 5 sek, sen sjunker varvet ner till ca 8100-8200rpm. Kanske lite högt från början. Men jag har redan 17,2mm-nitar (de tyngsta) innerst.
Men den känns fortfarande seeg vid pådrag från halv till full gas. Märkligt. Kanske nåt annat...
I morgon blir det felsökning.

tree climbers

Välkänd medlem
11 feb 2011
436
1
18
norrbotten
Hur är skicket på remmen?
testa gå ner till 60 grader på secundären och sedan till 80, och jämnför.
med det där med hög rpm kan bero på att remmen slirar eller så äre vikterna. Är det orginal vikter ?

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Då ryker backväxeln, den är lägre drevad.
Idag fick jag skruva en stund (pappaledig), röck lös gasarna och satte luftskruvarna på original igen. Lite bludder blir det på lågvarv, men då har man iaf uteslutit det.
Nu är skotern helt original, bortsett från lite neddrevning.
I morgon blir det provkörning. Återkommer med resultat. :)

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Hej. Var ute på en 2-timmars idag. Övervarvet från start ska jag försöka vikta bort med tyngre nitar i viktarmarna.
Men det störigaste är att när man ligger på jämn gas i 6-7000 rpm i ca 70 km/h och ger full gas, så växlar den inte som den ska. Den möööar sig långsamt upp till rätt varvtal.
Tog isär sekundären ikväll, allt ser bra ut.
Sammanfattning: allt är standard i maskinen, förutom nån kuggs neddrevning.
Märkligt. Några id'eer?

tree climbers

Välkänd medlem
11 feb 2011
436
1
18
norrbotten
ja det jag skulle göra är att testa dreva den orginal. 00ans mountain max ska växla vid 8300 rpm fast då äre orginal drevning som gäller .

satt på tyforum idag och små läste om srx motorn varför den tappar varv och sånt och det hängde på drevningen . som srx motorn är byggd för att den ska orka belastas hårt.

och som du beskriver problemet så har jag precis likadant på en av mina srx 700. och jag har testa och hit och dit med variatorerna men men måååar. så det blir att dreva upp den till standard . srxen växlar vid 8500.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Synd isf, för backväxel är kungligt bra...men back är ju egentligen för tjejer ;) ...får se om jag provar att sätta tillbaka originaldrevningen eller om jag försöker vikta upp (Hauck har nitar >5 gram).

Men det värsta just nu är att den inte växlar ner om man drar på full gas i 70.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Byttes förra vintern.
Körde 3 mil idag:
Från stillastående går den bra när jag ger full mutter. Drar utan att tveka genom registret, dock som sagt med övervarv i ca 5 sek.
Däremot när man då släpper gas och drar på igen så säger den möööö och vill inte svara ordentligt. Som om:
1. Sekundären inte skulle växla ner.
Eller:
2. Nåt annat variatorknas som jag inte begriper mej på, kanske pga ändrad utväxling?
Eller:
3. Den inte skulle få bränsle, typ taskig bränslepump/vakuum-isch.

Jag misstänker 1 eller 2. Nr 3 tror jag inte på, den går ju som den ska i övrigt.