variator varm, drevning

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
sliter rem.. linjerat och allt e grett nu på!
men ändå sliter.. nån som har tips ska man dreva ner den 2 kugg? hur beter sig skotern då? och kylarnät från slp på kåpan? skotern e en renegade 800 -06

tack på förhand berätta gärna hur den beter sig om man drevar...

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
sliter rem.. linjerat och allt e grett nu på!
men ändå sliter.. nån som har tips ska man dreva ner den 2 kugg? hur beter sig skotern då? och kylarnät från slp på kåpan? skotern e en renegade 800 -06

tack på förhand berätta gärna hur den beter sig om man drevar...
Vad har du för clickerinställning på primären?
blir sekundären oxå varm?

TLK

Välkänd medlem
27 dec 2007
350
0
16
Gällivare
Sedan kan du ta bort plasten på variatorkåpan om du ska ha kylning
Precis, vet många skotrar, rev, som har käkat rem före de tog bort den plasten, men det slutar efteråt. (åtminstånde på de jag vet om) Remmen blir på tok för varm.

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
primären har jag farit oh justerat men inge skillnad! jag tror sekundären blir för varm! plasten på variatorskyddet e borta! ska försöka med att dreva ner den köpa kevlar rem och sätta på slp snöfilter på kåpan ska nog ge melodi.. tror någon här de blir lättare att göra skidres när man drevat? de e ju en renegade! så ganska lång e den ju.. blir de sån skillnad? kan ju köra typ 200 meter rulle nu också med bra före!

TLK

Välkänd medlem
27 dec 2007
350
0
16
Gällivare
Har du provat köra på 440i remmen ? Den håller bättre än den för 800orna. Sen har de ju tagit fram en ny rem (hårdare) för rev xp, men den vet jag inte om den passar.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Hur är din backshift?

Är backshiften dålig så kan det bero på en kärvande alt löst spänd sekundär.

Edit: Om remmen går varm så beror det oftast på att den slirar. Om den slirar och man drevar ner så kanske man inte nöter lika många remmar men fixa felet istället för att åtgärda symtomen....

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Hade också problem med min 800 i vintras att den sprängde remmar, 3st vita 166or åkte. De går på ca 800-900:- st hos skidoo återförs. De "nya" 377remmarna som kom till xp´n som ska lösa remmsprängningen kostar ca 1800:-.

440 remmen kan hos vissa ge bättre hållbarhet, men den är utvecklad för att klara mer värme och stryk, en nackdel är dock att den kan ta ner toppvarvet hos vissa med ca200rpm.

Jag kommer att inhandla ett S8X kitt från Joey (http://www.mxzx-revzone.com/) nu i höst för att få bukt på problemen med variatorsetupen.
Hans "Clutching IQ" är de bästa du kan läsa för att enkelt förstå de problem du upplever och hur du bör åtgärda problemet.