Variator till xp 800 vs 800 -05

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Primären på summiten (xp 800r -09) har spruckit och jag undrar som en liten nödlösning till jag köpt en ny om jag kan montera på äldre variator på skotern??
har nämligen det liggandes i garaget

blir det något problem med vinklar på skivorna eller liknande?
variatorsetupen förstår jag måste byta men resten är det samma?
jag antar konan är samma på veven?

variatorerna jag har liggandes är nr1 till en lynx rave 800 -03 och den andra till en lynx rave (revo) 800 -05
inga gissningar tack svara om ni är säker =) så kanske helgen blir räddad =)
tack på förhand
 
Last edited:

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Kan svara på detta själv ifall nån skulle undra i framtiden eller stöta på ett liknande problem.
lynx 800 03 och lynx 800 05 i detta fall har samma variator och det är TRAlll (är garanterat samma på skidoo 03 till 07).
de använder sig av samma ramper men fjädrarna är en smula annorlunda mellan 03 och 05.

den störta skillnaden jag kunde se är att fjäderkoppen är lite urfräst på tra3 emot tra7 som ej har dessa urfräsningar samt att variatorkonan har splines istället för tra7´s koniska, således kan man ej flytta över de delarna imellan de olika variatorerna.
Viktarmarna är desamma på tra3 och tra7 men infästningen skilljer så att på tra3 sitter viktarmen med en henomgående bult och på tra7 sitter viktarmen med ett "stift" som är i sin tur fastsatt med en skruv på ömse sida.

Jag flyttade över vikter, fjäder, ramper och mina quickklickers ifrån min TRA7 och de passade utan problem.

Tog en tur nyss och det funkade över förväntan då skotern kändes rappare samt att jag fick faktiskt ett högre slutvarv 8400 emot 8000 (på den digitala) så jag ska vikta på nåt gram för att på det perfekt.

En stor fördel jag märkte ganska direkt (förutom det snabbare varvuppbygnaden), är att jag ej behöver ta loss hela variatorn för att laborera med vikter och ramper då jag bara behöver lossa variatorbulten och sen ta lös ytterdelen iom det är splines för att snabbt kunna vikta på =)
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
TRA3 är lättare än 7. Och ja 3an är tusen gånger mer servicevänlig med splinesen isället för att behöva ta lös hela variatorn.

Dom som jagar det sista lilla gassvaret brukar sätta TRA LIGHT från RS då den är ännu lättare :)