Variator setup Summit G4 850

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
När jag varit i kontakt med dem har det låtit som att det inte finns någon lösning än och handlarens egna sponsrade åkare skulle precis börja testa lite andra grejor.
Inget nämndes om någon åtgärd från BRP, men jag tror inte att vi får höra ett pip därifrån före en lösning finns klar om de väljer att gå den vägen.
 

Thincan

Välkänd medlem
11 jan 2010
190
2
18
jag antar att alla 850 ägare hade varit ännu mera odrägliga om allt hade varit som det ska, så fortsätt att vara tyst vetja :p
 

Okeido

Aktiv medlem
15 mar 2009
84
0
6
Med ett sea level kitt får man ett tillslag på 3300 varv. ("slöare" maskin)


Alternativt som flera har gjort nu är, vikta på 6-8 gram på pivoten samt ev. drevning till 21 kuggar för att kunna köra mer än 70 km/h utan att ligga och varva som en tok på sjöar/leder.

Fick iaf bekräftat idag att BRP Sweden är medveten om att skotrarna övervarvar.... sen om det gör något eller inte det är en annan sak. Beror väl på hur "nöjd" alla 850 åkare är samt om man börjar skruva i maskinen själv.

Mailade BRP med frågan om skotrarna var kalibrerade för 1800 möh fick till svar att ta kontakt med min ÅF om jag har tekniska frågor. ÅF i sin tur har möjlighet att få svar av "tekniska" avdelningen.

Man får vänta till mer haverier samt remsprängningar för övriga BRP åkare samt försöka köra in skotern samt sina remmar tillsvidare. Men vid första remsprängningen får man väl köra skriftliga klagomål och vid 3je remmen kräva återköp av produkten (skotern) enligt konsumentlagen. Beroende på hur irriterad man är :)
 
Last edited:

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Provade dreva upp min till 22/45 (3kugg upp) vart totalflopp. Tomvarvade mer i vissa lägen och hade ingen ork alls. Polaren kunde ligga på rulle hur länge som helt och min stegrade knappt. Så satt tillbaka original och 6g vikterna.

Blir väl att byta till en mjukare primärfjäder om man nu får tag på en. Alternativt en annan helix
 

nasholm82

Välkänd medlem
16 mar 2010
170
1
6
Lappstockholm
Har pratat med brp och sen 2013 så ska det sitta hi-attitude kalibrering på summit. Och sätter man på sea-level så får man räkna med en sävlig men snäll maskin.
Dom har ingen lösning på problemet än.


Hm läste igenom lite information på nätet. Någon som har kollat vi vad vi har för fjädrar i våra skandinaviska hög höjds kitt? Back in the days så fick vi väl oftast sea level kitt till Sverige?


http://cdnmedia.endeavorsuite.com/images/organizations/3286118f-3d8f-4b85-821c-0564a405117f/2017 High Altitude Specs.pdf


Blir lite misstänksam att vi har ett hög höjdskitt med optimal inställning för 1800 m ö h det hade förklarat att de flesta här i Sverige har problem med att den är lite övervarvande.
 
Reactions: Zipota

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Har pratat med brp och sen 2013 så ska det sitta hi-attitude kalibrering på summit. Och sätter man på sea-level så får man räkna med en sävlig men snäll maskin.

Dom har ingen lösning på problemet än.


Nej det stämmer inte. Sitter inte alls samma saker i tex 2013 och 2014-års Summit som det gör i de high altitude-kalibrerade USA modellerna. Tex så hade vi 413-ramper och USA hade 441-ramper.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Okeido

Aktiv medlem
15 mar 2009
84
0
6
Någon som har koll vad Tords Motorservice har gett ut för vikt kitt? Är det bara brickor?
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Ni som har lagt på vikt nu hur mycket har ni lagt på, vad varvar ni, vilket klicker ligger ni på och på vilken höjd kör ni på.

Är det någon som provat att köra på klicker 4 eller 5, tillslagsvarvet bör bli lite väl högt där eller?
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
vi har provat 4 och 6,5 gram på våra 165". Hjälper mycket lite dvs dom över varvar trots det.
Vi har även kört på klickar 2-3-4. På 4 slår varven snabbare i taget vilket fungerar dåligt.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Testade lite snabbt ikväll med 4,5gram först och sedan 6gram, endast led, betongföre i Borgafjäll.

Varvade enligt skvallermätaren på klicker 3 (700Möh) ca:8325rpm med 4,5gram och 8225rpm med 6gram.
Om samma sak gäller som jag observerade i snön tidigare att skvallermätaren låg ca 100rpm över vad som gick att se på mätaren så borde jag kanske komma ner precis under 8100 i djupare snö.



Låter det sitta som det är nu tills man får testa riktigt men det känns som att lite vikt inte är hela lösningen?
Någon som testat 9gram, går det att få på?
Har nämligen några 3grams vikter också.
 

fleshball

Välkänd medlem
30 dec 2009
375
8
18
Gävle
Hur upplever ni gången på maskinen när ni viktar på?
Jag viktade på 4g och fick lite lägre varv men märkte inte just någon skillnad på hur den växlade.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Inslagsvarvet sänks ganska mkt men i övrigt upplever jag ingen skillnad. Den går bra med och utan vikterna. Övervarvar utan men inte med.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag hörde att Westbergs Maskin o Rep inom kort skulle börja sälja viktkit som går att justera mellan 12-20.6g. Det innebär i så fall upp till 7,3g mer än original.
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Oktan håller på att utorova deras kit nu i dagarna. Ska bli kul att se. Det finns ju potential i motorn så det räcker!
Jag har kört med mina extra 5g på pivot bultarna nu ett tag. Börjar lessna snart på övervarv. Tror dock att brp låglands kit blir för mesigt, så det bli ett eftermarnads kit för min del. Känner dock att man får avvakta litet tag till.
 

Space

Ny medlem
13 mar 2017
2
0
1
Min varvade 8400 när jag fick den
Har ställlt pivon på variatorn på ettan och har nu maxvarv på 8000 vid havsnivå