variator mtx vikter dragon 800

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
nu har jag provkört grejerna..

recept -- primär fjäder 150/340, slp mtx 71 gr vikter.
original sekundär

förrut hade jag tillslag på ca 4000 rpm nu på 3800 rpm + att den drar iväg mjukare vilket uppskattas, och den klonkar mindre vid tillslag..vet ej vad det beror på..???

känner ingen större skillnad på maskinen annars i regitret..

tycker den känns som det bara varvar händer som inga brutala grejer i den.. skulle vilja ha lite herrejössesvaddetdrariarmarna känsla vid ca 6000 rpm -8200 typ.
Nån som kan det receptet?! haha

den varvar 8250 nu med dessa grejer. i ca 2 dm lössnö med botten.. så varva orkar den göra iaf.

hoppas nån kan komma med mer ideér och tips!!
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
ingen som har tips som kör med dessa vikter?

kan tillägga att skotern är helt original annars.. ingen pipa mmmm

BTW någon som vet om det är bättre att köra med januari mappen i ecun och en stoutnerstock map i PC5an än att ha arpilmappen i ECUn och en map som jag fick av jim på DTR som ska funka till arpil reflashen?

har någon tvekning ibland..
 
Last edited:

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Tro du får börja gå på sekundären.
Så den växlar på snabbare. Balansgång mellan att orka hålla varven och att växla på så hårt det går.
Men det där med helixar och sånt får nån annan förklara hur det funkar med olika gradtal mm.
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
Undrar vad man ska gå på där då? Det klart fjädern kan ju va trött..

Nån som kanske har nån helix som man kan prova..? Lite dyrt att köpa flera såna sen funkar ingen haha..

Mer tips!
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Hej,
Kan börja med att berätta att jag kör Assault 2010, pcv, slp system. Drevning original, sekundär standard förutom delrinring. Primär Team lime grön 150/340 samt mtx 71g +1g. Har jan flash + chado mappen som jag snålat ner ytterligare på topp.
Är helnöjd med hur skotern går. Dvs bra backshift, alltid rätt växlingsvarv, mjukt tillslag vid ca 3800 som är helt perfekt för en bottenstark 800. Finns ingen som helst anleding att låta ingreppet ligga högre…om jag nu inte skall tävla o vara startsnabb. Att starta i lössnö med tillslag på över 4500 har för mig aldrig varit en fördel.
tycker den känns som det bara varvar händer som inga brutala grejer i den.. skulle vilja ha lite herrejössesvaddetdrariarmarna känsla vid ca 6000 rpm -8200 typ.
Nån som kan det receptet?! Haha”

Nej, är det inte en lössnö maskin du har? En optimerad variator skall ta sig upp till växlingsvarv snabbast möjligt o ligga där…det är ju där du har mest effekt. Detta i alla lägen. Har du en ledmaskin kan man ju låta variatorn jobba mer i mellanregistret så man slipper ha onödigt högt varvtal vid ledcrousing. Om du vill att den skall växla på mer i mellanregistret finns risk att den kommer att bli sävlig i tung snö.
1. Tro du får börja gå på sekundären.
Så den växlar på snabbare. Balansgång mellan att orka hålla varven och att växla på så hårt det går.
Men det där med helixar och sånt får nån annan förklara hur det funkar med olika gradtal mm.


Tycker du skall låta sekundären vara men vill du att motorn skall få jobba mer i mellanregistret kan du ju byta sek fjäder till en med lite lägre starttryck…dock samma sluttryck för att inte påverka maxvarvet. Obs! Du tappar lite backshift med detta. Kan ju även byta helix till en med brantare startvinkel för att låta den växla på mer i början. Även här är det en ballansgång mellan backshift, remtryck…

” Undrar vad man ska gå på där då? Det klart sekfjädern kan ju va trött..”
Om fjädern är trött i sekundären skulle du både tappa backshift samt toppvarv.
Kom ihåg att du har en lössnömaskin som har betydligt mer motstånd från matta o boggie att jobba mot om du jämför med en ledmaskin med 38/44 matta.
För mig är det inte så viktigt om jag tappar någon sek vid acceleration. Det viktigaste är att skotern svarar i alla lägen. Pang, pang!

MVH

 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Är bytt helix i min maskin till 60-42-36. Original 56-42-36.
Så den blir ju brantare då? Så den håller kvar varvet längre då eller? Eller växlar den på snabbare?
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
Min skoter går bra men jag tycker att en rotax 800 från 07 går hårdare..
Min har inga problem med att varva.
Har också delrin i sekundären.

När man viktar på mtx vikterna måste dem lös då? Sen nita fast dem med kul hammare?

Vet inte hur man ska förklara men att jag vill ha mer vrid typ..
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Är bytt helix i min maskin till 60-42-36. Original 56-42-36.
Så den blir ju brantare då? Så den håller kvar varvet längre då eller? Eller växlar den på snabbare?
Den växlar på mer i början. Mellan o topp blir oförändrat.
Finns lite risk för remslir i bottenregistret om helixens startvinkel är för brant. Funkar allt bra så för dig är det ju självklart ingen nackdel.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Funkar kanon. Inget slir. 11-66 och team silver i primären.
Inslag kring 4500 kanske. Minns inte exakt.
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
Vad ska jag tex satsa på för någon helix? Tycker de mest varvar.. tips någon?
E de någon som skulle kunna tänka sig att låna ut en om ni har någon lös? Helst i närheten av Östersund då..