variator mtx vikter dragon 800

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
hur gör ni när ni tar bort variatorn? skotern är en dragon rmk 800 -09 har original avdragare muttersnurra och diverse verktyg.
hur tycker ni jag ska göra??

ska byta vikter och fjäder.. ska göra allt själv så kanske e lättare att sätta dit locket med ny fjäder på bänken i press..

snabba svar tack!!
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
hur gör ni när ni tar bort variatorn? skotern är en dragon rmk 800 -09 har original avdragare muttersnurra och diverse verktyg.
hur tycker ni jag ska göra??

ska byta vikter och fjäder.. ska göra allt själv så kanske e lättare att sätta dit locket med ny fjäder på bänken i press..

snabba svar tack!!
Jag bytte både vikter o fjäder utan att ta bot variatorn. Detta då jag inte hade nån avdragare. Gick bra.
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
orginalavdragare och ett verktyg å hålla fast variatorn med samt ett dragskaft,finns risk med att skada avdragaren om man använder snurran,
sen underlättar det om du har en lagerpress när du skall ihop med prylarna
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
jag minns när jag skulle av med variatorn på en rr så satt den som piiiiiip! så jag och bror va tvungen att ge upp.. hållt på med TRA variatorer mycket och dem satt inte lika tyckte ja.. dem använde vi fälgkors till de gick jätte bra!!

därför jag e lite skraj nu med denna variator. men e de bara ett dragskaft och mothåll som behövs så går de nog!
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Om du kan få assistans är det mycket lättare att bara plocka av locket ist för hela variatorn, för ja till skillnad från TRA så lär den sitta som f*n... Iofs så går det ju och väl lös är det ju smidigare men jag föredrar att byta med variatorn monterad...

En som skruvar och en som håller emot locket, gärna med nått som man kan hålla i och trycka emot (kort planka, rör eller nått). Primitivt men funkar, se till att hålla trycket mot locket så man inte skadar gängorna för att man t.ex inte skruvat ur bultarna helt innan man släpper...

Är du ensam; avkapad avdragare, gängtejp, häll olja eller vatten i tappen och skruva i avdragaren.
Men ju hårdare den sitter desto mer kan de smälla till när den väl släpper...
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
fan du kanske vill hjälpa haha! bor nära granbo crossbana hehe nedå fixar nog de där ska prova först med allt monterat!

ang mtx vikter de följer ju med shims någon som veet något om dem förklara gärna!!
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
ok men ska inte ta lös den.. prova på plats. mtx vikter 71 gr vägde jag nyss 70 gr på 2 st olika köksvågar.

nån som vet om shimsningen där?

ska bli kul att prova dessa vikter och en 180/325 fjäder och forska fram rätt map till PC5! annars all stock.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Ang chimsen som följer med så är det inget du behöver, för i 99% av fallen så hamnar remmen perfekt i variatorn efter man monterat mtx vikterna till skilnad från originalvikterna.
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
Nån som kan förklara varför mtx e så bra..!?

Vad blir bättre?

Min maskin tycker jag åker med så höga varv så de blir ingen wow effekt när man trycker på..
Ska montera dessa och en annan fjäder nu i veckan och kolla hur de blir..
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Dom har aggressivare kurva (typ 11-series)
Dom tillåter dig köra 4g tyngre stock (mer centrifugalkraft )
Sen är dom även justerbara vilket är fint ifall du behöver justera ner varven till maxkraft.
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
de låter ju bra! men det står att dem är 71 gr men jag vägde på 2 st olika köksvågar och dem visar 70 gr bägge..

jag åker 10-66 vikter nu blir de då bra med 71 gr? äh va fan hålla på fråga... de e lika bra att slänga på och prova!!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Dom är framför allt betydligt tyngre längre in så man får med drag från början (därför man kan köra ca 4 gram tyngre än förut). Sänker även tillslaget om man inte byter fjäder, har ett tillslag på min på strax över 3200varv, men drar ändå riktigt bra, mycket mysigt i skogen :)
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
Jag har köpt en fjäder med 1800 i starttryck och original e på 140 typ samma sluttryck..
Ska bli intressant låter fint de Asker!
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
Blir de för stor skillnad med 180 i starttryck? Original e ju 140..
Ska man tänka på nå spec när man ska öppna locket? De e ju så jäv... trångt mot buken.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
180 i starttryck är då klart för högt för min smak... du lär nog hamna på ca 5000varv skulle jag tro.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Vad har du för tillslag nu?

Ligger det runt 4000 nu med 140 fjädern så borde 150 eller möjligen 165 fjädern ge dig 4000varv med mtx vikterna.
Men jag skulle nog satsa på 150 fjädern, bamsegrill har en "150/340" som jag tror han vill bli av med, har bara gått någon repa på åkern. Då hans tillslag blev lite högt med supertip vikterna.
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
Ja de ligger runt 4000 rpm nu tillslaget.
Jaså men jag va på motorhuset och köpte den och jag har inte öppnat påsen så jag åker dit och byter bara.. men tack ändå!

Då blir de 150 fjädern.