varför släcker min pro rmk stift

lindqvist97

Medlem
1 okt 2017
48
6
8
Lycksele
har en 13 pro rmk ny reonoverad och trimmad, va ute och körde idag och den gick skit fint hela dagen sen när jag lasta den på släpen och drog hem den och starta den gick den bara på en cylinder och tvär tände till på det andra då och då, satte ditt ett reserv stift och den gick klockrent igen
 

Tom Engman

Välkänd medlem
12 apr 2007
163
0
16
Umeå
Jag har själv gått i samma fundering. EYA och EIX minskar symptomen men det är inte stiften det är fel på. Jag skulle gissa på att det är en injektor som är otät och flödar.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Spridare som flödar igenom? Det har jag aldrig hört talas om. Däremot att dom får sämre sprutbild/flöde då filtret i dom kan täppa igjen.
Men då släcker den inte stift iaf...

Prova montera på EYA stiften åsså kör du. Tror inte det behöver vara nå allvarligt.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Visst händer det att spridare blir otäta och börjar läcka. Jag har visserligen aldrig råkat ut för det på någon skoter, men det händer enstaka gånger på spridare av snarlik typ på bilmotorer.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Visst händer det att spridare blir otäta och börjar läcka. Jag har visserligen aldrig råkat ut för det på någon skoter, men det händer enstaka gånger på spridare av snarlik typ på bilmotorer.

Tyvärr.
På just dessa Polarismodeller är det tyvärr standard. Spridarkablaget har ett kontaktstycke som är felmonterat (som det mesta som byggs i USA), där rinner det in smältvatten och korrossion blir följden. Då börjar spridarna fungera sämre och därmed förstörs de. DESSUTOM är oljepumpen felinställd från fabrik och har inte den justerats släcker den också stift.
Har man dessutom en verkstad som inte vet om detta alternativt mörkar pga Polaris ovilja att åtgärda garantiproblem hamnar problemet hos ägaren. Svårt att åtgärda om man inte vet felet, lätt om man vet om det. Men dyrt, om man inte gjort det direkt och blir tvungen att byta spridare...

Räkna inte med att handlaren skall upplysa dig dock.




Skickat från min iPad med Tapatalk
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Men är problemet med korrison i spridarna verkligen att dom börja småläcka/ inte sluter tätt? Fick för mig det var att dom inte öppnar riktigt som dom ska?
Menar inte att du har fel Hjulboggie, bara intressant att veta om det verkligen är så. =)

Oljepumpen är ju dessutom för snålt ställd. (Dödar lite olja stift?) Och jag är rätt säker på att den inte är feljusterad från fabrik då alla är likadana, utan man har mest troligt behövt hålla sig på runt 1% olja för att klara miljökraven. Fullt medvetet alltså.
Sen har du rätt i på så vis att det är fel för motorerna hållbarhetsmässigt.
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
Kan tillägga att jag släkte ett par stift direkt efter renovering/trimning för ett par säsonger sen. Problemet försvann dock efter andra släckningen och har fungerat utan problem sedan dess (ca 150 mil). Gjorde alltså inget annat än att sätta i nya stift. BR9ES då och nu.

Körde olja i tanken och något påställd oljepump. Såklart "mycket" olja i alla delar vid montering. Kan ha varit orsaken i mitt fall(?). Speciellt med tanken att problemet försvann efter några vändor. Man kör ju även lugnt i början efter en renovering så man har ju inte samma möjlighet att "bränna ur" motorn...

Med andra ord, om den släcker stift ett par gånger kan det vara en blandning av faktorer om under normala omständigheter inte sker (slump). Släcker den många stift bör du undersöka saken..
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Var samma för mig, innan jag byte till br9eya så släckte jag stift kors och tvärs men efter bytet har jag inte lyckas släcka några stift. Dock brukar jag försöka varmköra.