Varför rasar Rotax Serie-3 motorer ?

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Det där är nackdelen med billiga kolvar.. kvaliten på knastret är SKIT! Den flexar alldeles för mycket och tillslut trillar den ut och förstör hela skiten som de hände för dig.. det har inget med värmen att göra kan jag tro, utan knastret vek sig och trillade ur spåret helt enkelt..
Sen OM det är kimpex så är det också skit, haha :)

Original är kanon, men du kan även köpa Snopro kolvar och sätta dit BRP Originalknaster, då får du en fin kombo! Då tjänar du nån 500ing också.. (den kan du ge till mig som tack för detta tips) ;D
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
äh de e ingen fara, underhåll är nyckelordet.
"min har gått 1000mil utan problem, aldrig mekat i den."
jävligt dumt men tur för dig säger jag till den personen.

grejjer slits, de ska underhållas.
byta kolvar var 300 mil? var 3dje år blir de nog för många, varje år för få..
byta var 500mil? för samma person så blir de 2 kolvbyten på 10år. Låter inte såå farligt..

Alla motortillverkare har sina svarta får.
skillnaden är att Denna och vevaxeltråden är Väletablerade svenska trådar.
Ifall skrivkunnigt folk/folk vågade skriva om sina haverier/fynd i "etablerade trådar" i varje skotertillverkares tråd så
skulle nog folks oro för "serie III" an försvinna..
 

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
Jag tycker dom skulle skippa fettet, borra upp smörjkanaler. För om nu E-techen är så grymt exakt på oljemängden, borde det gå åt yterst lite olja för att smörja dessa lager och rapplet skulle sjunka 90%. Kolvbyten går det ju inte göra så mycket åt, men det är bra mycke enklare för en vanlig lekeman att byta dessa än att. riva hela skiten.
 

Norberg91

Aktiv medlem
14 dec 2008
68
0
6
Timrå
Det där är nackdelen med billiga kolvar.. kvaliten på knastret är SKIT! Den flexar alldeles för mycket och tillslut trillar den ut och förstör hela skiten som de hände för dig.. det har inget med värmen att göra kan jag tro, utan knastret vek sig och trillade ur spåret helt enkelt..
Sen OM det är kimpex så är det också skit, haha :)

Original är kanon, men du kan även köpa Snopro kolvar och sätta dit BRP Originalknaster, då får du en fin kombo! Då tjänar du nån 500ing också.. (den kan du ge till mig som tack för detta tips) ;D

det är inte knasstret det var fel på alla dom satt kvar så inget fel på dem! utan det var stoppen som gör att inte kolvringarna ska snurra runt på kolven. den stoppen som lossnade för mig och orsakade allt. :/
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
nu köper jag inget annat än original för jag orkar inte med pirat som ska förstöra dyrare grejar än vad som behövs. kosta på dubbelt så mycket på original grejer och då håller det bättre. i stället för gå på billiga saker och då repa sönder cylinder ny 8000:- lägger häldre ut 1500:- på kolvar...
går ju att sätta in stålfoder eller skicka iväg och nickasila om. blir det inte alls lika dyrt. men tråkigt att den rasat. man blir lika nöjd varje gång.
 

trooper

Välkänd medlem
28 okt 2009
346
1
18
hur ligger det till med motorerna som sitter i tex lynx re 600/rc 600?
vågar man sig på en sån maskin?
 

freddeee

Välkänd medlem
7 mar 2010
280
0
16
Härnösand
Okej, men har då tripplarna varit bättre? Borde nästan vara konstigt om tripplarna skulle hålla bättre då det är en till sak av varje...
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Rotax har haft 12 år på sig att göra en hållbar konstruktion. Att det inte hänt nåt tror jag beror på att i USA ställer man skotern bakom lagårn när den rasat och köper en ny.
Tripplarna har oljeslangar till varje lager. Sålde nyss en Mach 1 1998 som gått 1200 mil utan problem. Inte ens kolvbyte har behövts.
 

freddeee

Välkänd medlem
7 mar 2010
280
0
16
Härnösand
Jaså?? så man behöver inte bekymra sig för att den ska rasa pga av dåligt smorda lager? vilken lättnad om det är sant:)
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Men tyvärr är det så att det även finns ett engångssmort lager även på dem.
Det är yttre lagret mot variatorn som är smort från fabrik. Det sitter dubbla på den sidan. Dock har jag inte hört att det skär på samma sätt. Rätta mig om jag har fel.

Nu måste jag erkänna att även Arctic Cat har smorda lager. Det är balansaxellagret på big-block tripplarna ZRT800 och tcat 900/1000. Dock är det tänkt att oljefilm ska komma från gaserna i vevhuset också. Men min tcat var snustorr i balanshuset efter lagerskärning.
 

Mack

Välkänd medlem
20 jul 2007
260
0
16
Sundsvall
Jag sitter med nyköpt x-trim 800 -06 med ca 300 mil på mätaren. Jag har läst och läst om detta och blivit snurrig. Är det någon som kan sammanfatta de problem jag kan vänta mig/inte bli förvånad över om de händer på min maskin.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
ja....

håll bra koll på insugsgummina.annars har du havveri.

fettet på veven kanske du ska ta tag i efter den här sessongen å fetta in.
om den nu har gått 300 mil på riktigt å inte 600 mil.
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Har kört 950 mil med min Renegade 600 sdi utan några problem. Men 800,an är visst känsligare på lagren. Är väl inte så dyrt att lämna in på verkstad för smörjning istället för att gasa tills det rasar.
 

acebowler

Ny medlem
13 mar 2011
4
0
1
Falun
Hoppar in med mitt första inlägg i denna tråd. :)
Är problemen detsamma med 500cc motorn (493?) årsmodell -03 GT 500 Touring..