Varför rasar Rotax Serie-3 motorer ?

enduro olle

Medlem
24 jan 2007
16
0
1
töva
hmm...vet du om det har varit hål/sprickor i insugsgummit?jag vet av en som har en mxz 800 02:a som kolvarna smält på och felet var insugsgummit:D
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
hmm...vet du om det har varit hål/sprickor i insugsgummit?jag vet av en som har en mxz 800 02:a som kolvarna smält på och felet var insugsgummit:D
Ja det blir som sprickor i gummit. Pga den tjuvluft som din kompis motor drog i sig så blev följden att den helt sonika spikade sönder tack vare värmen som blev och därav hålet i kolven.
Någon som vet vilka temperaturer de kommer upp i då kolvarna smälter?
 

tekniker

Ny medlem
31 jan 2007
4
0
1
Hägra
Kolvringar 800HO

Tänkte byta kolvringar på min MXZ 800-04.Någon som vet om årsmod
05-06 ringar passar,och vilken skilllnaden är jämfört med -04.
Det är olika partnummer enligt BRP:s partskatalog.
 

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Sv: Kolvringar 800HO

Kolvar och ringar utvecklas hela tidan och byter därför art.nummer rätt ofta, det är samma kolv och ring på 793 motorn från -01 och framåt.
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
2005 fick de kromringar som skall hålla betydligt bättre än de gamla.
 

Ghoetic

Medlem
15 sept 2006
18
0
1
Hjälp. jag köpte mig en renegade 600 ho 03 i tisdags. kört dessa dagar i sträck nu. och nu farar jag det värsta. jag var och körde idag, ganska mycket. sen så får jag ut på träsket. och märkte jag att tomgången vart välldigt dålig och nästan dog. samtidigt såg jag oljelampan. så jag lämna skotern, åkte hem med en polare (ca 500m hem.) och hämtade olja. fyllde på och drog igång. och den verkar bara gå på en burk, trodde att den höll på sota igen. så jag for och körde ur den lite. och den gick som den ska typ på högvarv. men på dom lägre så var det en burk. men efter mycket kolla och provningar osv. så vet jag inte om det är tändhatten, eller d.e.s.s som tjorvar eller kolv eller kolvring :S vad tror ni. som den är nu så går den dåligt. iaf på lågvarv, vågade inte köra nästan nå alls när jag skulle köra hem så jag vet inte nu hur den är på höga varv. men den går bara på en cylle iaf på låga varv... vad tror ni?
btw skoter har gått ca 750-850 mil (kommer inte ihåg precis hur mycket) men det har inte varit ett enda problem med förra ägaran iaf.
 

håxås

Välkänd medlem
22 jul 2006
1.158
10
38
42
häggenås
www.junggrensmotorteknik.se
om du får lågt komp (även i vevhuset) så blir låg farts egenskaperna lidande
kolla reed bladen eller om den har skurit lite lätt

om oljan tar slut på rotax serie3 motorer så MÅSTE oljepumpen urluftas när ny olja fylls på (om man inte gillar att byta kolvar och nicasila om cylindrarna ;-)

500a nu
 

Ghoetic

Medlem
15 sept 2006
18
0
1
Öppnat motorn och de. och jadu. hade ett hål raktgenom kolven och jadu den var inte fin. men jag hade sån ***** röta. inte en repa i cyllindern. så nu blire att ta upp motorn ta den till någon som spräcker den och tar ut kolvdelen som lär ha hamnat någonstans, och i med nya kolvar. Vars fan kan jag få tag i wiseco kolvar?
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
Öppnat motorn och de. och jadu. hade ett hål raktgenom kolven och jadu den var inte fin.
min teori om det här är att bränsle-luft-blandningen tänder innan tändstiftet ger gnista - dvs att det blir pre-ignition. Symptomen för det här är karakteristiskt just hål genom kolven

orsakerna till pre-ignition brukar vara att blandningen tänds av glödande material i cylindern, t ex att stiftet blir för heta, att glödande kolrester blir kvar (smutsig avgasport?) eller att kylningen inte fungerar som den ska (=mindre troligt)
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
alltså det jag menar är att man borde åtgärda problemet som orsakar hålen i kolvarna, snarare än att byta kolvarna. Jag tror inte att det är något fel på standardkolvarna utan det är något annat som inte funkar som det ska, därav min teori om pre-ignition.

ngn annan i tråden yrar om avgasporten, det hade varit intressant att höra hur dessa ser ut för er som har fått hål genom kolven.
 
4

426H

Kolvringsproblemen är ju åtgärdade på de senare årsmodellerna. Ett problem som återstår är att dom går på gränsen till snålt på halvgas, åtminstone från -05 och nyare. Speciellt gäller detta om man kör vid havsnivå. I fjällen brukar det vara ok. 07:eek:rna fick en annan nål för att komma tillrätta med detta. På äldre maskiner kan man höja nålen lite med en bricka plus skruva ut bränsleskruven 1/4-1/2 varv samt eventuellt byta lågfartsmunstycket från 17,5 till 20.
Ett annat problem är att bultarna till grenröret kan vibrera upp och insugningsgummina kan vibrera sönder. Båda dessa leder till att motorn får för mycket luft, går snålt och detonerar. Så ett tips är att hålla koll på grenröret och gummina.
 

seanbanan

Välkänd medlem
8 nov 2008
538
0
16
Haparanda
man blir ju lite rädd, räcker det med ett komptest då och då? sen kolla packboxen, hur märker man om den är på väg ut? ser man det tydligt eller?

nån som har bild på plåten över packboxen?
 

Goa

Aktiv medlem
4 feb 2007
96
1
6
Ånge
Eftersom jag sökt och sökt men inte hittat exakt det jag letar efter så frågar jag här. Hoppas det är okej.

Har införskaffat mig en Rave 800 -03 för i vinter. Nu när jag börja serva upp den så ser jag det klassiska flagnandet på kolvringarna. Kolvarna ser dock okej ut enlig mig. Skotern har gått 570 mil. Så till min fråga.

Kan jag byta bara ringarna? Vet att det egentligen ska bytas allt. Känns dock saftigt och köpa helt nytt kitt. Isf är det rekomenderat och köpa orginal ringar eller finns några med bättre sammansättning? 05- ska tydligen vara åtgärdade kan jag smacka in dessa?

Taaaack för att ni finns!
 

psycho

Välkänd medlem
22 jul 2008
380
1
18
umeå
Tjenare.
Skulle villa veta när rotax kom med den första serie-3 motorn samt i vilka maskiner den sitter i. Har inte så stor koll på rotax på grund av att jag har ett annat märke i garaget som ni kanske ser.

/johan
 

Goa

Aktiv medlem
4 feb 2007
96
1
6
Ånge
Går alldeles utmärkt att bara byta ringarna, ser kolvarna bra ut och kompen är OK känns det dumt att byta allt[/quote

Jag tackar för svaret:)
Jo precis det känns ju så.. Men du har ingen aning om vilka ringar man ska satsa på isf? Orginalringar kostar ju 488:- st på rinab, , så då känns det ju som man kan köpa 2 snopro kolvsatser lika gärna. Eller duger det och köpa de billigare kolvringarna för 127:- st? :confused: