varför inte trippel

F

flor racing

har åkt sxr 700 triple den gick verkligen inte billigt 3-4 liter milen var då verkligen inga problem toppade ungefär 160 med åker nu pro x2 600 som toppar 180 mycket roligare och mer lätthanterad maskin dessuto kan man ju vika av leden utan att skotta lingonris.. på riktigt hårdkörning så drar den 2.5 liter milen och det tycker jag verkligen att man kan leva med dessutom piskar den sxren i toppfart med
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
har varit med om att min kusins xlt -96 skar på alla 3 cylindrar.. hans xcr 600 sp -97 sprängdes motorn i. Själv har jag haft en sks 650 -92 och en 600 xcr -96.
De jag har haft har gått utan problem. Men det som jag tycker är märkligt då är när det är mindre cc per cylinder än vad det är till en 440 motor. Är det större vibrationer i en 440 motor? Och varven som en trippel har är ju lika med en 440.
Har haft en Xcr 440 -99 gen 2 ves motorn, den varva mindre än 650in som varva 10.000rpm.
Så hur kan motorn hos en 600 trippel klara av 900mil och även mer, utan byte av kolvar det är ju en gåta?
Det är ju cc / hk som är det intressanta.. hur mycket per cylinder kan man ju diskutera men det spelar ingen roll...

600 cc och 115 hk vs 440 cc och 110 hk .. Go figure.
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Vidgren Det är ju cc / hk som är det intressanta..
600 cc och 115 hk vs 440 cc och 110 hk ..

600cc trippel 200cc per cylinder... 440 220cc per cylinder
så hur kan det inte spela någon roll?

Twin kan jag tänka mig håller bättre med 300cc på en cylinder
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Men snark.... hör du inte vad jag säger..

Du kan inte sitta och räkna per cylinder.. Är det inte skillnad mellan 600 cc och 440 cc?

Det är vad som avgör det, dom har tagit massor med effekt ur i stort sett ingen motor....

Tro vad du vill och gör som du vill. Men jag ids inte skriva samma svar en tredje gång...
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Det är ju cc / hk som är det intressanta.. hur mycket per cylinder kan man ju diskutera men det spelar ingen roll...

600 cc och 115 hk vs 440 cc och 110 hk .. Go figure.
Jag fyller i lite..

Det blir alltså 38hk per cylinder på trippeln. 440in hamnar på 55hk per cylinder. Det är därför trippeln håller längre.. got that skalost?
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
njaa:rolleyes:

det handlar ju om att ta ut mycket effekt per kilo motor

om man tar ut mycket effekt från en lätt motor blir det ju alltid intressant, oavsett om den har 1,2 eller 3 cylindrar

med en trecylindrig motor så är det ju svårt att få ut mycket effekt och samtidigt hålla ner vikten, det är ju fler delar som krävs (en extra cylinder, kolv, mer vatten, större insug, större grenrör/pipa, mm)

men en trecylindrig motor går ju lite jämnare eftersom den har tätare tändning

varför har man då inte bara en cylinder, kan man undra:confused: Jo för att en enstånkare är svår att få effektiv då den bara smäller en gång per varv
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Läste en mycket intressant artilkel för en del år sen angående 2t tripplar. Har letat lite men inte híttat tidningen där den publicerades än, har för mig att det var Tord S som skrev den men den finns inte på hans hemsida iaf.

Hursom helst gick artikeln ut på att en 2t trippel är en olycklig kombination med tanke på storlek, varvtal och effekt uttag till en skoter. Eftersom alla motorer har ett så kallat kritiskt varvatal i vevaxeln som börjar vibrera eller självsvänga vid olika varv beroende på konstruktion. En trippel har detta vid just de varvtal som effekt toppen på skotermotor ligger vid och det påverkar hållbarheten på ett negativt sätt, effekt toppen bör ligga antingen på 4000-5000 varv eller över 10000 varv på en trippel för att inte detta sk. kritiska varvtal ska påverka hållbarheten. Då en skotermotor antagligen blir rätt trött om man optimerar den för 5000 varv och variatorn inte håller för varv över 9000 börjar valmöjligheterna vara begränsade.

Vill minnas att Yammha hade rätt mycket reklamationer på sina vevaxlar också från början så detta resonemang stämmer åtminstone från början iaf. Vet inte vad Yammha gjort för att öka drift säkerheten men nåt har dom då i alla fall gjort.

Om det är nån som har bättre minne än jag och kommer ihåg när, var och av vem som artikeln skrevs av kan väl skriva det här, skulle vara roligt att frächa upp minnet igen.
 
Last edited:

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Läste en mycket intressant artilkel för en del år sen angående 2t tripplar. Har letat lite men inte híttat tidningen där den publicerades än, har för mig att det var Tord S som skrev den men den finns inte på hans hemsida iaf.

Hursom helst gick artikeln ut på att en 2t trippel är en olycklig kombination med tanke på storlek, varvtal och effekt uttag till en skoter. Eftersom alla motorer har ett så kallat kritiskt varvatal i vevaxeln som börjar vibrera eller självsvänga vid olika varv beroende på konstruktion. En trippel har detta vid just de varvtal som effekt toppen på skotermotor ligger vid och det påverkar hållbarheten på ett negativt sätt, effekt toppen bör ligga antingen på 4000-5000 varv eller över 10000 varv på en trippel för att inte detta sk. kritiska varvtal ska påverka hållbarheten. Då en skotermotor antagligen blir rätt trött om man optimerar den för 5000 varv och variatorn inte håller för varv över 9000 börjar valmöjligheterna vara begränsade.

Vill minnas att Yammha hade rätt mycket reklamationer på sina vevaxlar också från början så detta resonemang stämmer åtminstone från början iaf. Vet inte vad Yammha gjort för att öka drift säkerheten men nåt har dom då i alla fall gjort.

Om det är nån som har bättre minne än jag och kommer ihåg när, var och av vem som artikeln skrevs av kan väl skriva det här, skulle vara roligt att frächa upp minnet igen.
Inget personligt men är det något jag lärt mig under alla år jag suttit på diverse forum så är det att det finns INGET så fånigt som att hänvisa till en artikel eller undersökning man ej kan hitta.

Jag känner inte dig och du kan hitta på om artiklar till höger och vänster för att kunna styrka upp DIN åsikt.

Antingen hittar man undersökningen/artikeln eller så skriver man inte om den...

och det är MIN ÅSIKT!


För det har jag läst i en artikel.. :rolleyes:
 

indy sport

Välkänd medlem
1 jan 2000
206
0
16
47
vilhelmina
jag har en ski-do mach1 98
o var uppe i fjället o körde o d¨drog min 3 lote milen o då körde vi ospårat i 2 dar
o så hade mina kompisar rs vektor 06 dom låg på 2.5 milen
så jag tycker dt inte var mycket för min trippel i ett sånt före
o då hade jag 23mm matta på ski-doo.n
 

indy sport

Välkänd medlem
1 jan 2000
206
0
16
47
vilhelmina
håller med Freerider han kan sin sak
o den som inte har provat på en trippel har missat nåt kan jag säga
har haft 2 st skälv
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
jupp den som inte har prövat ett trippel har verkligen missat nått, folk är ju bara rädd för dom å tror att dom är som lastbilar att köra bara pga en xtra cyl... hahaha
 

der_sturm

Välkänd medlem
30 nov 2007
244
1
16
Östersund
Trippel är sjukt skoj, sen är dom somsagt inte så tunga som ryktet gör gällande. Iaf tycker jag stormen är ovanligt lätt för att vara en trippel
 

boggen77

Välkänd medlem
29 sept 2007
526
0
16
Mora
Dom som tycker trippel är tunga och svåra att köra kan ju inte väga mer än 50kg.. Fattar inte de gnället? Ni är väl män för fan! (ok,undatag fruntimmer får åka iq440 eller dyligt)
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
en sxr 500vs 600 kan hända 600an går billigare vid rätt sorts körning.

men trippeln är ju helt underbar att köra så det kompenserar ju allt.