varför är det så mycke summit 850 beg till salu?

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
är lite fundersam på varför det är så många till salu.
är det några som är missnöjda med sina?
 

zappa1

Välkänd medlem
9 mar 2013
416
4
18
skellefteå
Utan att veta.
-Jakten på att ha det senaste
-Första årsmodell="barnsjukdomar
-Värdeminskning
-Besviken?
 

Det

Välkänd medlem
24 jan 2017
132
1
6
På blocket är det 18st som privata har lagt ut och 220st firmor men det är både 17 (Demo, inbytes och kvarvarande) och nya 18 årsmodeller.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Är nog så enkelt som att det såldes jäkligt många 850is och det ger helt enkelt att det är fler som säljer. Av olika anledningar säkert. Och de flesta är nog uppradade.

Men som fleshball är inne på skulle jag också tro att det beror på mängden skotrar.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
söker man på dom andra märkena tex polaris så är det inte fler..
Vet av flera som bytte märke ifjol för att prova 850 och inte blev helt nöjda. Går man från xm chassiet så är det dag och natt till det bättre, men den är inte riktigt i samma liga som polaris axys och även pro-ride (ja nu räknar jag bara köregenskaper, skruva får man planera in på sommaren och under veckodagarna på vintern :) )
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
söker man på dom andra märkena tex polaris så är det inte fler..
Vet av flera som bytte märke ifjol för att prova 850 och inte blev helt nöjda. Går man från xm chassiet så är det dag och natt till det bättre, men den är inte riktigt i samma liga som polaris axys och även pro-ride (ja nu räknar jag bara köregenskaper, skruva får man planera in på sommaren och under veckodagarna på vintern :) )
Nja Asker här har du en som föredrar Summit 850 i framför Axys och Pro ride!
Tycker 850 är trevligare på alla sätt och inkl köregenskaperna. Går inte tillbaka till Poo, ser inte ett enda argument faktiskt;)
Jo jag har haft 5 st Pro/Axys;)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Nja Asker här har du en som föredrar Summit 850 i framför Axys och Pro ride!
Tycker 850 är trevligare på alla sätt och inkl köregenskaperna. Går inte tillbaka till Poo, ser inte ett enda argument faktiskt;)
Jo jag har haft 5 st Pro/Axys;)
Men det är bara för att du är gubbe :)
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Tycker 850in är fin. Är som lite annorlunda mot för polarisarna. Man blir så varm om fingrarna dom kalla puderdagarna när man hela tiden måst byt skållheta, å ibland sprängda remmar :D
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Det är ju en helt annan styrstång. Tycker man läser nu och då om folk som byter skoter men inte alls klarar av den annorlunda styrstången.
Vare sig det är från A-C/Polaris till BRP eller från BRP till A-C/Polaris.
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Men det är bara för att du är gubbe :)
Med 850n tycker jag nog Polaris och Ski-Doo är likvärdiga, preferenser om bredd på fotsteg och hur styrstångar ska luta känns som det som skiljer.. smaksak mer än skoterns kapacitet.. men jag är förvånad över de låga priserna måste jag säga..
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Med 850n tycker jag nog Polaris och Ski-Doo är likvärdiga, preferenser om bredd på fotsteg och hur styrstångar ska luta känns som det som skiljer.. smaksak mer än skoterns kapacitet.. men jag är förvånad över de låga priserna måste jag säga..
Låga? vad vill du betala för en fjolårsmaskin?
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Nog är det lätt hysteriska priser på vissa håll!
Menar att en ny maskin för +150 tkr säljs efter 50-100 mil och en säsong för 100 tkr!

Antar att vi som pysslar med denna hobby och sport har för bra ekonomi och är beredd att betala lätt sjuka summor varje år för att ha det senaste.........för nog håller en maskin mer än en säsong!

Finns det något annat svar så säg?
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Håller med ! Det är ju verkligen vansinnigt :blink1: Kanske man skulle ha kvar sina maskiner i 10 år. Plocka ner motorerna å fixa dom när det behövs. Byta olja i dämparna osv. Andrahandsvärdet är verkligen dåligt på skotrar, att mynta 75papp från en perfekt fungerande nästan ny för att få en flång ny känns inget vidare. Tror det är slut med bytandet faktiskt
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Håller med ! Det är ju verkligen vansinnigt :blink1: Kanske man skulle ha kvar sina maskiner i 10 år. Plocka ner motorerna å fixa dom när det behövs. Byta olja i dämparna osv. Andrahandsvärdet är verkligen dåligt på skotrar, att mynta 75papp från en perfekt fungerande nästan ny för att få en flång ny känns inget vidare. Tror det är slut med bytandet faktiskt
Marknaden är ju så skev, en sunkig powder special från 1990 för 35... En summit 600 från 2014 för 90 och en 850 för 100... Wtf.. Letar t.ex efter en bra 600 åt barnen men oavsätt märke och modell är 800 billigare.. Nej någon verkar gissa fritt på priset, gamla skotrar tror folk är guld och nya galet billiga och 600 magiska??
 
Last edited: