Var finner jag extra motorfäste till Pro Rmk?

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Min skoter gillar remmar så nästa steg blir ett extra motorfäste.

Någon som har och kan ge en recension och kanske en länk till en jänkesida? :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Jag kommer väldigt snart sätta igång med tillverkning av ett motorfästes/stöd i aluminium för rätt peng.
Lär nog kunna ha en bild på stödet i slutet av veckan.
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Fattar inte att du orkar göra sånt där själv när du har garanti,och framförallt bekosta det! Spelar ingen roll om åf försökt 10ggr att fixa det och inte lyckats,då får dom väl försöka 10ggr till då!
Klarar dom inte det får dom väl ta tillbaka maskinen!

Jag skulle aldrig acceptera att en ny maskin käkade rem på löpande band! :)
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Han säger ju att den inte kan ta rem.
Han tror säkert på det själv också. Det är ingen ide att säga till något mer känns det som.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Fattar inte att du orkar göra sånt där själv när du har garanti,och framförallt bekosta det! Spelar ingen roll om åf försökt 10ggr att fixa det och inte lyckats,då får dom väl försöka 10ggr till då!
Klarar dom inte det får dom väl ta tillbaka maskinen!

Jag skulle aldrig acceptera att en ny maskin käkade rem på löpande band! :)
Och det är säkert jättekul att ha skotern ståendes hos åf under säsongen när man vill köra..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Låter mycket bra!
Hade du det på din förra sesongen?
Hade du/åf kollat att alla motorbultarna är hela? Det måste va något fel eftersom den vill ha rem.
Körde inte med något extra motorstöd förra säsongen, men det är nog ingen nackdel kan bara bli ännu bättre. Bör minimera att motorn vrider sig.
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Han säger ju att den inte kan ta rem.
Han tror säkert på det själv också. Det är ingen ide att säga till något mer känns det som.
Han har ju uppenbart fel gällande just din maskin! Skit i din åf och vänd dig till en annan för hjälp,det har jag gjort förut när vissa sa att det inte gick!




Och det är säkert jättekul att ha skotern ståendes hos åf under säsongen när man vill köra..
Hur mycket tror du han har kört med den under juni,juli,aug,sept?
Eller stänger din åf när snön tinar bort?
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Hur mycket tror du han har kört med den under juni,juli,aug,sept?
Eller stänger din åf när snön tinar bort?
Om jag inte missminner mig så har han haft inne maskinen för koll under förra vintern, utan resultat

Rätta mig Edvinsjolund om jag har fel

Men verkar vara något fel på maskinen då jag inte hört någon som haft nå bekymmer med remmar. Byt ÅF och se om dom hittar något så du inte får börja säsongen med rembekymmer igen.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
köpt i piteå?
Japp.



Han har ju uppenbart fel gällande just din maskin! Skit i din åf och vänd dig till en annan för hjälp,det har jag gjort förut när vissa sa att det inte gick!
Det är väl det jag borde göra. Jag blev så matt av att inte bli trodd förra vintern så jag orkade inte bråka mer.
Det mest troliga är ju att något av motorfästena är dåligt, alternativt att någon av bultarna är av.
Hade du/åf kollat att alla motorbultarna är hela? Det måste va något fel eftersom den vill ha rem.
Det får jag nog kolla på själv. Kan man se med ögat att en motorkudde är dålig?
Om jag inte missminner mig så har han haft inne maskinen för koll under förra vintern, utan resultat

Rätta mig Edvinsjolund om jag har fel

Men verkar vara något fel på maskinen då jag inte hört någon som haft nå bekymmer med remmar. Byt ÅF och se om dom hittar något så du inte får börja säsongen med rembekymmer igen.
Jo den har varit inne, dom kollade motorkuddar enligt uppgift.

Hur långt kommer du på en rem?
Ca 25 mil +- litegrann. Då kör jag inte så som jag vill köra eftersom det kostar 2000:- i en ny rem.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Motorkuddarna ser man ganska fort med ögat om dom är ok. Känn på skruvarna som går in genom motorkuddarna så dom sitter fast oskså. Sedan för att kolla motorbultarna som går genom motorplattorna och in i motorblocket så behöver man pressa in en hand under motorn och känna så det sitter 4st bultar där... tror inte man ser alla bultarna under motorn med ögat, om man inte har en kamera och sticker ner och fotar så borde det gå.
 

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
Kan någon förklara vart man monterar det extra motorfästet? Såg på nån jänkar sida som sålde extra stöd men då på magnapullsidan vilket känns onödigt då jag tycker att det borde vara på variatorsidan det ska sitta eller?
Lägg gärna upp en bild om det är nån som har det.
Tog mig själv ca 50 mil på en rem när den hade det som tyngst så jag funderar på ett extra fäste.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Det finns vad jag vet 2st varianter på motorstöd till proride chassiet, det ena slp:s variant, det sätter man på variatorsidan och framåt men jag anser att en arm gör mest nytta på magnapullsidan alltså på framsidan av motorn. För den hindrar motorn från att vridas mest, kan inte se att slp stödet ska hjälpa motorn att inte vridas lika mycket.
Det bästa är nog att ha båda men på en originalmaskin så ska det räcka med ett på magnapullsidan.
Om några dagar har jag en bild på ett motorstöd för magnapullsidan..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Okej, hur är det med Ed:s fäste/stöd eller kör han slp?
Som det verkar så har det körs med båda varianterna fast inte samtidigt då... Jag har dock bara sett ed:s egna fäste, ingen vacker skapelse men ska väll göra sitt jobb väl.
Det fäste som jag håller på att skissar på och ska tillverka en prototyp väldigt snart kommer bli i aluminium och vacker, kommer att passa in på en maskin för 140k mycket bättre ;)
 

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
Låter ju kanon! Jag väntar med spänning på att få se den, hoppas även du har bumper tillverkningen igång eller några på lager då jag är på jakt efter en olackad men det tar vi när du fått klart stödet :)