Valtråden 2014!

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Jag skulle inte har några problem med att berätta vem jag röstar på både i stat, kommun och landsting, men eftersom jag är mer nyfiken på hur andra skoteråkare resonerar så lämnar jag detta därhän JUST NU.

Så var röstar ni på och varför?

Jag återkommer gärna, men lämnar öppet forum så länge...

(Kan ge er så mycket som att för egen del är MP helt uteslutet hehe)

Visst måste vi ha en politisk tråd med stor infektionsgrad även här?
 

Andersxboy

Välkänd medlem
27 jan 2012
262
0
16
Vindeln
Jag har alltid likställt MP med ebolaviruset, börjar med en kram och slutar med samhällets undergång. Så det blir garanterat inte dom som får min röst. Röstade höger förra gången men nu vet jag inte riktigt, skulle kunna rösta på S men med nuvarande blockpolitik är det lika med en röst på MP. Tror nog det blir höger igen....kanske?
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Problemet med en röst på S är att det är lite utav en chansning. Har man tur får dom så pass mkt röster (+ att nån ur alliansen sviker sina kompisar) att man slipper vänstern och MP. Har man otur får man se hur mkt folk utan ekonomiskt sinne och verklighetsförankring lyckas förstöra på 4år. :p

Blir nog S ändå då jag är lite sådär lätt å lagom av mig samt är lite anti mot privatisering av vissa saker.

Bara så vi har det på det klara kommer ju den här tråden antagligen spåra hejdlöst. När vi gräver fram våra första (V) och (SD) så kommer det ta hus i helvette. =)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Röstade SD sist och kommer rösta SD igen.

När jag fick höra att resten av partierna enat röstat in EU medlemskapet i grundlagen så faller det automatiskt på det viset att jag aldrig kommer rösta på någon av dem (inte heller säkert att jag kommer rösta SD för evigt men).

Moderat är jag då ej, och jag röstar inte på folkpartiet som vill byta ut vår fana, miljöpartiet nej tack, FI är ett skämt, soccarna leds av ett fyllo från Ö-vik så inte de heller. Sen finns det såklart en del andra partier, men de är ändå bara förklädda soccar och moderater.

Slutligen, jag är inte rasist eller nazist hur man än väljer att tolka min röst.
 

Andersxboy

Välkänd medlem
27 jan 2012
262
0
16
Vindeln
Jag gjorde partitestet både på aftonbladet o DNs hemsidor, SD blev jag båda gångerna, men tror ändå inte dom får min röst. Tror det tar hus i helvete om nån från MP börjar argumentera....inte SD
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
100
63
Skellefteå
Ett är ju säkert, en röst på S är en röst på Mp. Jag är grymt less på både alliansen och oppositionen.
Blir nog en blankröst eller sofflocket för min del för första gången i mitt 44 åriga liv.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Har för mig att politiktrådar varit mer eller mindre bannlysta tidigare, men jag tycker att vi kan göra ett gemensamt försök att sköta det snyggt.

Vad jag tycker då:

Är Liberal och anser att varje enskild människas frihet ska komma i första hand.
Vi har världen näst högsta skattetryck men inte världen näst bästa vård, skola och omsorg.
Höjd skatt är inte det som behövs, pengar finns men de läggs på så otroligt mycket skit.
Kan rekommendera denna: https://www.youtube.com/user/DevellBorgs

Först har vi dem jag kallar foliehattar, partier som gärna ser i visioner och har 0 i verklighetsförankring.
I egen majoritet skulle de snabbt köra hela landet i putten.
Här ingår V, MP och Fi.

Sedan har vi det en gång så stora S som nu mer är vilse med stora identitetsproblem.
Man var en gång ett parti som ville hålla vänstern och kommunisterna långt borta, man var ett parti för arbetare(som arbetade) och innehöll en rejäl dos folkvett.
Nu mera är det pk-ism som gäller samtidigt som man tagit in en del foliehattar.


KD: partiet med fler stödröstare från resten av alliansen än medlemmar.
innehavare av ett gäng unkna gamla kristna värderingar som vi alla borde slippa.
Gör oss alla en tjänst och trilla ur för att aldrig ses igen, detta är 2000-talet religionen är död.

C: partiet som blivit en ny hemvist för de nyfödda liberalerna som ännu inte riktigt mognat på sig.
De saknar dock de gamla fornstora dagarna när hela Sveriges bönder gav dem 15 säkra %.


FP:partiet med störst spännvidd eftersom de innehåller alla sorters liberaler från SOCIALliberaler till batongliberaler.
Detta gör att de är lite svåra att pejla in.

M:partiet med två själar var av en består av borttynande gammelmoderater som tysta sitter och svär för sig själva eftersom de nya moderaterna fått mer gjort än vad de någonsin lyckades med.
"Freddan" är nu mera medelklassens nya guldgosse.

SD: partiet som får mer hat av känslomänniskor än kattplågare.
Missnöjespartiet nummer uno som bara lever och nu mera frodas pga att sjuklövern nu mera har beröringsskräck av allt som kan räknas som vanligt folkvett i invandringsfrågan.
 
Last edited:

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
enpatte: Undrar om det inte står i reglerna att man inte får disskutera politik? Känner igen det iaf.
Så länge vi håller en bra nivå och undviker personpåhopp borde det funka ändå tycker jag. :)
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Jo det står att politik inte hör hemma här, men det är ju val snart och så länge tråden sköts snyggt så får den vara kvar.


Själv har jag röstat M sen jag var 18 och så blir det även detta val.

Antar att jag är moderaternas våta dröm, en LO arbetare som röstar M
 

andymannen_no1

Välkänd medlem
9 mar 2009
510
3
16
Östersund
Är inte insatt för fem öre, tycker dom verkar lova i stort sett samma saker och kasta paj på varann bara... skulle jag säga att jag röstar på M eller S eller SD och nån frågar varför? Inte en aning..
DÄREMOT borde det finnas ett system så man kan rösta för att vissa partier ska upphöra, försvinna, ej existera, läggas ner osv osv... Och DÄR är jag så pass insatt så i mitt fall skulle Fi, MP eller KD få min röst iaf...
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Har för mig att politiktrådar varit mer eller mindre bannlysta tidigare, men jag tycker att vi kan göra ett gemensamt försök att sköta det snyggt.

Vad jag tycker då:

Är Liberal och anser att varje enskild människas frihet ska komma i första hand.
Vi har världen näst högsta skattetryck men inte världen näst bästa vård, skola och omsorg.
Höjd skatt är inte det som behövs, pengar finns men de läggs på så otroligt mycket skit.
Kan rekommendera denna: https://www.youtube.com/user/DevellBorgs

Först har vi dem jag kallar foliehattar, partier som gärna ser i visioner och har 0 i verklighetsförankring.
I egen majoritet skulle de snabbt köra hela landet i putten.
Här ingår V, MP och Fi.

Sedan har vi det en gång så stora S som nu mer är vilse med stora identitetsproblem.
Man var en gång ett parti som ville hålla vänstern och kommunisterna långt borta, man var ett parti för arbetare(som arbetade) och innehöll en rejäl dos folkvett.
Nu mera är det pk-ism som gäller samtidigt som man tagit in en del foliehattar.


KD: partiet med fler stödröstare från resten av alliansen än medlemmar.
innehavare av ett gäng unkna gamla kristna värderingar som vi alla borde slippa.
Gör oss alla en tjänst och trilla ur för att aldrig ses igen, detta är 2000-talet religionen är död.

C: partiet som blivit en ny hemvist för de nyfödda liberalerna som ännu inte riktigt mognat på sig.
De saknar dock de gamla fornstora dagarna när hela Sveriges bönder gav dem 15 säkra %.


FP:partiet med störst spännvidd eftersom de innehåller alla sorters liberaler från SOCIALliberaler till batongliberaler.
Detta gör att de är lite svåra att pejla in.

M:partiet med två själar var av en består av borttynande gammelmoderater som tysta sitter och svär för sig själva eftersom de nya moderaterna fått mer gjort än vad de någonsin lyckades med.
"Freddan" är nu mera medelklassens nya guldgosse.

SD: partiet som får mer hat av känslomänniskor än kattplågare.
Missnöjespartiet nummer uno som bara lever och nu mera frodas pga att sjuklövern nu mera har beröringsskräck av allt som kan räknas som vanligt folkvett i invandringsfrågan.
Jag kunde nog inte skrivit det bättre själv - instämmer till 99%

För egen del kommer det nog innebära en röst på M i stat och landsting, kommun mera flytande faktiskt.

FP går tyvärr bort då jag inte känner något jätteförtroende för Jan Björklunds skolpolitik, känns som den färgas lite väl av hans bakgrund som militär? (Därmed inte sagt att jag tycker något parti alls har en trovärdig skolpolitik - möjligen i Finland?)

En röst på S hade kanske varit tänkbar en svag dag för min del, men att dom allierar sig med MP och kanske allra värst VPK gör att det är helt uteslutet för min del. Ett parti som pratar om lagstadgad förkortning av arbetstiden (MP) och VPK som tror att ett tvång för arbetsgivare att lämna sina vakanser till Arbetsförmedlingen ska skapa arbetstillfällen? Nej tack :)

Hade såklart inte läst det finstilta i reglerna, en hoppas fler kommer med kloka (eller iaf sakliga) inlägg så att tråden får leva kvar :)
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Vad gäller skolan (som kändes så aktuell ikväll när jag ser Björklund på SVTPlay) så hörde jag en bra debatt om den svenska skolan i P1 för ett par månader sedan.

Där var en man som skrivit en bok med och han lät oerhört klok och totalsågade egentligen alla skolreformer som gjorts sista 20 åren (alldeles oavsett vilken regering det varit för stunden).

http://www.adlibris.com/se/bok/barnexperimentet-svensk-skola-i-fritt-fall-9789173434355
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Ja, jag är då vilse i politiken fastän jag har starka åsikter i det mesta. Inget parti tycker som jag och det är för djävligt :mad2:

Flera av partierna har många bra tankar och idéer, men inget parti törs ta tag i det som är viktigast för mig (och borde vara det för många) nämligen hur får vi stopp på centraliseringen av Sverige. För helvete, vi som bor utanför storstäderna eller kanske riktigare sagt norr om Dalälven blir ju bara mer och mer straffade.... partierna dundrar i med att det ska vara dyrare att använda bil (tack, jag har 6 mil enkel för att köpa ett par skor) de anslår mera pengar till vägbyggen framför allt runt storstäderna (för det är så mycket trafik) medans vägarna i inlandet blir mer o mer lik asfalterade crossbanor. Mer pengar lovas till kollektivtrafiken (i storstäderna) och Dalatrafik lägger ned linjer och tar bort hållplatser.
Ja ni fattar vad jag menar :tsk:

Problemet är att inget parti törs lova att de ska använda styrmedel (piska o morot) för att få företag, högskolor m.fl. att lägga sina verksamheter i de yttre delarna av Sverige, eller göra kostnaderna lägre för de som bor i glesbygd. Varför törs de inte detta då? Jo för att majoriteten av alla väljare numera bor i de folkrika delarna av Sverige och deras röster vill man inte riskera att förlora. Då får landsbygden hellre gå rätt åt helvete.
Speciellt MP är ett sådant parti som lever högt på storstadsväljarna, fast det låter som att det ska vara grönt o skönt med gräs under fötterna så dräper de till med de hårdaste bomberna för alla som inte kan ta ett pendeltåg till jobbet.

Nej med den här politiska linjen som ALLA partier stödjer (och EU) så kommer det om 60 år att bo ca 15 miljoner människor i storstäderna där alla jobb finns (nästan) och sedan så är det ungefär 10.000 personer i skogslänen och i norra Sverige som framförallt jobbar med energiförsörjningen till industrierna, avverkning av skog och transporter till automatiserad järnvägstransporter till Gävle eller Oxelösund. Samma med gruvorna och malmen.
Sedan så är det ytterligare ca 10.000 pers som jobbar med underhåll av stugor, slalombackar, privata jaktområden mm mm allt som de förslavade stadsborna ska spendera sina injobbade pengar på när de har semester.

Så det parti som på allvar vill få hela Sverige att leva, de får min röst. Lovar detta parti dessutom att förbjuda telefonförsäljare, ja då har de min röst för evigt :ciao:
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Har aldrig någonsin varit så oinsatt i ett val i riksdan som jag är i år, men ska försöka ändå.

Ronny Eriksson, den komunist röda norrbottningen sade en gång på scen att "djupt innerst inne är vi alla Folkpartister".

Liberalerna är i mitt fall väldigt lokalt ett bra alternativ, om det inte vore för skolpolitiken där man ska tvinga eleverna att ha uniform när en lärare idag inte ens kan få dem att ta av sig kepsen i matsalen.

Moderaternas politik är på tok för vidsynt för mig, då man är fastfrusen norrläning så får dom skryta om statsskulden efter Göran Persson bäst dom vill.

Centerpartiet har stått mig nära länge men skunkit mer och mer, dom har fallit mer åt vänster vilket gjort att Alliansen fått halta mer och mer.
För att inte tala om Maud Olofsson, tycker det är ett under att hon får uttala sig politiskt öht efter Vattenfall affären.

Kristdemokraterna tillsammans med Sverigedemokraterna har för mycket gammalt groll som grundar sig i religon och den andra i kultur, tillsamans med nya kamuflerade kostymer har dom lyckas att slita isär partierna då det finns bakåtsträvare som lever på gamla meriter.
Detta visade KD exemplariskt när Göran Hägglund inte dök upp på Pridefestivalen, trots att alla var välkomna. Eller nej, inte Sverigedemokraterna, då HBT människor oftast (ja) predikar vänstersoppa, så hade dom tagit detta demokratiska beslut.

Socialdemokraterna känns lite som när du går in på toaletten som man och inte vet om du ska pissa eller skita, därför är valet om man ska sitta eller stå rätt svårt.

Dom övriga partierna såsom V, FI, MP och även litegrann SD, även om jag nämnde dem, vill jag lägga åt sidan då jag tycker att samtliga av dem saknar kompetensen att värdera bla mänskliga rättigheter, infrastruktur, kultur och skattefrågorna.
Helt odugliga.

Ansvarar inte för stavfel i just detta inlägg då jag skriver från mobilen!
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Mas såklart: Du vill alltså ha tillbaka gamla bondepartiet plus förbud mot tele säljare?;-)
Centern har ju tyvärr släppt mkt av sin landsbygdsroll... Än om folk här uppe gärna vill påstå att dom fortfarande lobbar mkt för landsbygden.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Centerpartiet har stått mig nära länge men skunkit mer och mer, dom har fallit mer åt vänster vilket gjort att Alliansen fått halta mer och mer.
För att inte tala om Maud Olofsson, tycker det är ett under att hon får uttala sig politiskt öht efter Vattenfall affären.
Du har väl inte missat att Maud Olofsson är pensionär sedan ett par år och ersatt av en rödhårig smålänning vid namn Annie Lööf?
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Mas såklart: Du vill alltså ha tillbaka gamla bondepartiet plus förbud mot tele säljare?;-)
Centern har ju tyvärr släppt mkt av sin landsbygdsroll... Än om folk här uppe gärna vill påstå att dom fortfarande lobbar mkt för landsbygden.
Har väl aldrig sett mig själv som centerpartist, men det kanske är så att det gamla bondeförbundet hade lite justa tankar.
Nu behövde de aldrig brottas med dagens avfolkning som nästan står i klass med utvandringen till Amerika, så de hade inga förslag på styrmedel för att få företag att stanna kvar på de mindre orterna.

Som det är nu så är det nästan ett mirakel när ett företag väljer bort storstan och satsar på en liten ort. Vi har faktiskt ett sådant exempel här i kommunen. Det är Spendrups bryggeri som stängde ned Vårby bryggeri utanför Södertälje och skyfflade in oändligt mycket pengar i lilla Grängesberg för att koncentrera sin verksamhet dit.
Underbart :beer: Men det var tydligen gammelmor Spendrup som drämde näven i bordet oc talade om för sina söner att bryggeriet skulle ligga i Gränges och ingen annanstans, och så blev det.