vad vill ni läsa?

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Hej allihopa! nu närmar sig vintern o det är dags att ta nya tag och försöka höja kvaliteten på tidningen lite.

tänkte därför ta in lite synpunkter/önskemål på om ni saknar något i tidningen eller har tips om något roligt?

kan inte lova att allt följs upp men hellre ett förslag för mycket än ett för lite.

vore väl också trevligt om vi håller tråden ren från diskussioner om ägarförhållanden och tidigare meningsskiljaktigheter.:)

nu satsar vi för att göra en kanontidning!
 

herrn

Välkänd medlem
8 dec 2010
180
0
6
Sälen
Objektiva tester som inte bara är ett faktablad omskrivet för att fylla ut några sidor vore trevligt att läsa.
Test av nya maskiner är ju något som ska vara intressant att läsa men förra årets tester var ju mer reklamblad från tillverkarna. Det var i alla fall anledningen till att jag sa upp min prenumeration.

Sen tycker jag resereportage från Sverige är intressant, gärna med lite fina bilder. Visst att Revelstoke och liknande säkert är en dröm för många men knappast realistiskt ett par gånger per säsong.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Mer ingående hur maskiner känns jämfört mot varandra.
Jag vill inte läsa en tidning där det står att alla maskiner är jättebra, för alla maskiner är olika.
Tidigare har jag tyckt att det känns som att läsa ett reklamblad där man bara radar upp tekniska fakta inlindat i lite text.
Typ. "E-tec 800:an spinner som en katt och skickar kraften vidare till mattan som är 154 tum lång och gör att 57 mm kammarna skottar som aldrig förr..."
Den tekniska datan står ju ändå i faktarutan...

Mer riktiga tester där man jämför maskiner mot varandra, det räcker inte att åka på Snow-shoot på våren och sen skriva om det resterande vinter.
De maskinerna är ju även prototyper som kanske inte blir exakt som produktionsmakinerna.

Edit: Haha, fler som tycker som jag, hade inte läst inlägget ovan innan jag skrev mitt.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Reportage om olika ställen här i Sverige där det finns bra snöskoteråkning. Test/tips på olika tillbehör och då lite mera än som att nu har det kommit ut denna nya hjälmkamera och sen data fråm ett datablad.

Besök hos nån av våra "proffsåkare"...och även kankse följa med nåt glatt amatörgäng på en tur.

T.ex. så har ju Bilsport så dom åker till olika orter och så kan bilentusaister samlas och det tas lite bilder ...det borde ju funka med skoter också.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Sen tycker jag resereportage från Sverige är intressant, gärna med lite fina bilder. Visst att Revelstoke och liknande säkert är en dröm för många men knappast realistiskt ett par gånger per säsong.
Reportage om olika ställen här i Sverige där det finns bra snöskoteråkning.
på denna punkt blir ni bönhörda snabbare än ni anar...
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Då måste ju ni fara till Storbäck! är nästan mest snö i Sverige där varje vinter åå sen skadar det ju inte att det finns sjukt varierad körning :)
Gärna fler produkttester där ni verkligen testar produkten, gärna något rejält lamptest eftersom att skoterkörningen blir ju ganska begränsad på börja vintern eftersom att man bara kan köra till kl 15 pga att man inte ser något.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Objektiva tester som inte bara är ett faktablad omskrivet för att fylla ut några sidor vore trevligt att läsa.
Test av nya maskiner är ju något som ska vara intressant att läsa men förra årets tester var ju mer reklamblad från tillverkarna. Det var i alla fall anledningen till att jag sa upp min prenumeration.
Mer ingående hur maskiner känns jämfört mot varandra.
Jag vill inte läsa en tidning där det står att alla maskiner är jättebra, för alla maskiner är olika.
Tidigare har jag tyckt att det känns som att läsa ett reklamblad där man bara radar upp tekniska fakta inlindat i lite text.
Typ. "E-tec 800:an spinner som en katt och skickar kraften vidare till mattan som är 154 tum lång och gör att 57 mm kammarna skottar som aldrig förr..."
Den tekniska datan står ju ändå i faktarutan...

Mer riktiga tester där man jämför maskiner mot varandra, det räcker inte att åka på Snow-shoot på våren och sen skriva om det resterande vinter.
De maskinerna är ju även prototyper som kanske inte blir exakt som produktionsmakinerna.

Edit: Haha, fler som tycker som jag, hade inte läst inlägget ovan innan jag skrev mitt.
håller med, dock finns problem med detta iom att de 4 första numren per säsong baserar sitt material på säsongen innan så man är av naturliga skäl hänvisad mycket till snowshooten eller att hoppas det inte blir förändringar på duellanterna till åter efter

självklart måste man belysa eventuella nackdelar, ingen skoter är ju bäst på allt -då hade det ju bara funnits en skotermodell
 
Last edited:

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
...och även kankse följa med nåt glatt amatörgäng på en tur.

T.ex. så har ju Bilsport så dom åker till olika orter och så kan bilentusaister samlas och det tas lite bilder ...det borde ju funka med skoter också.
Då måste ju ni fara till Storbäck! är nästan mest snö i Sverige där varje vinter åå sen skadar det ju inte att det finns sjukt varierad körning :)
absolut, kommer gärna på besök och åker med er läsare i vinter, pm:a mig en inbjudan
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Ser även gärna någon form av test för skoterkläder, hållbarhet, blir man blöt, prisvärd, kalla? mm
Sen test av skoterpulkor (känner mig gammal)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Prestanda test på Lössnömaskiner hade ju faktiskt vare lite kul, alltså typ BLS fast lössnöare. Problemet är ju att tester blir skitsvåra att göra med data på samma sätt som tid runt en bana.. Men typ hitta en brant jäkla "backe" och den som kommer högst vinner, typ =) Det vore kul men att få en rättvist resultat kanske är orealistiskt...
 

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
matt tester, skidtester klädestester, glasögontester mja tester med allt som har med skoteråkning att göra typ en ny *grupp* per tidning
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Det där med att samla ett gäng "amatör" förare och köra lite, bilder och kanske man kan få lite åsikter om varför dom just valt sin maskin etc. blir ju lite väll objektivt kanske men roligare att läsa än fakta blad.
 

skidoo 440

Välkänd medlem
23 sept 2011
592
1
16
håller med henkan81 begnagnade tester vore bra då inte alla läsare har råd till de nya.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
vore väl också trevligt om vi håller tråden ren från diskussioner om ägarförhållanden och tidigare meningsskiljaktigheter.:)
Håller definitivt med. Det är ej önskvärt att diskutera svåra ämnen eftersom att då kanske vi måste ta tag i svåra frågor. Och visst är väl det onödigt?

Mer ingående hur maskiner känns jämfört mot varandra.
Jag vill inte läsa en tidning där det står att alla maskiner är jättebra, för alla maskiner är olika.
Tidigare har jag tyckt att det känns som att läsa ett reklamblad där man bara radar upp tekniska fakta inlindat i lite text.
Det har redan testats. Det är inte så bra för affärerna.


edit: Eftersom att det är ganska lågt i tak här är det en uppenbar risk att detta inlägg blir raderat, därför tänker jag redan friskriva mig. Jag har inte brutit mot några forumregler när jag skrev ovanstående inklusive den regeln som säger att man inte får diskutera forumets och tidningens ägarförhållanden. Ej heller i föregående mening kommenterade jag några obekväma frågor utan jag återgav bara en uppsatt forumregel.
Dessutom har jag skrivit detta inlägg i linje med topic. Jag har nämligen kommenterat en annan läsares reportageidé, vilket i en diskussion är helt legitimt.
 
Last edited:

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Håller definitivt med. Det är ej önskvärt att diskutera svåra ämnen eftersom att då kanske vi måste ta tag i svåra frågor. Och visst är väl det onödigt?



Det har redan testats. Det är inte så bra för affärerna.


edit: Eftersom att det är ganska lågt i tak här är det en uppenbar risk att detta inlägg blir raderat, därför tänker jag redan friskriva mig. Jag har inte brutit mot några forumregler när jag skrev ovanstående inklusive den regeln som säger att man inte får diskutera forumets och tidningens ägarförhållanden. Ej heller i föregående mening kommenterade jag några obekväma frågor utan jag återgav bara en uppsatt forumregel.
Dessutom har jag skrivit detta inlägg i linje med topic. Jag har nämligen kommenterat en annan läsares reportageidé, vilket i en diskussion är helt legitimt.
jag har inget problem att diskutera svåra saker men är inte den som bestämmer här, jag är blott en enkel frilansare som vill göra så bra tidning som möjligt.
hade väl en tanke att försöka hålla tråden ren från annat än just artikelförslag då jag vet att det lätt spårar ur.
ontopic: jag kan bara svara för mig själv och jag sätter personligen en ära i att beskriva en skoter så korrekt som möjligt med dess brister och företräden, visst kan det gnällas lite från GA när man skrivit ner nån detalj men tror man kan hitta en bra balans om man är saklig och korrekt utan att mynna ut i rent skyttegravskrig som förekommit tidigare.

kom gärna med konstruktiva förslag som förbättrar tidningen och våra reportage :)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Har prenumererat i många år, men har bara sett ett fåtal "projektskotrar". Mer sånt skulle locka. Och inte nån kvartssida, hela mittupslaget vore roligt.

Sedan när ni ändå testar massa maskiner så vore det kul att se tester mellan olika skidor exempelvis, på en och samma maskin.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Börja testa skotrar, jämför dom mot varandra, ta tider, matthastigheter vid klättring, acc test, dynos, vikt, väg maskiner när dom har vart ute och använd under en dag för att sen vilken som samlar på sig minst snö/is mm... Broschyrer hämtar man hos åf.
Måste det verkligen vara så att 4 nummer består 90% av snowshooten?
Kläder, tillbehör och eftermarknads prylar är också trevligt att läsa om dock ska även dom testas... Räcker inte med att man har ett plagg en helg för att göra ett test det som är intressant är ur tex plaget funkar efter en säsong.