Vad tycker ni man ska basera ledavgift på?

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Själv har jag bojkottat ledavgift helt uppe vid stugan i Tänndalen då jag tycker prepareringen av lederna är under all kritik och de har inte blivit bättre med åren "BARA SÄMRE"
Tänker ju inte betala över 1000kr/säsong för att de snöar. :bootyshake:
Då får de räcka med alla pistoler man lägger på maskin å soppa... :biggrin1:
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
tkr de är dåligt av kommunen att ej kunna stå för de..vi betalar ju ändå skatt.. dom kan ju satsa lika mkt på skoterförare som dom satsar på allt annat skit..iofs så ser ju vägarna ut som skit oxå...
men att de ska bli ledavgift är vansinnigt...sen så kör ja inte spec mkt efter leden så jag tänker inte betala.... då köper ja en oreggad skoter så kan dom ju prova lägga de på mig;)
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Jag skulle gärna betala ledavgift här hemma, inte för att jag kör led utan att det hjälper andra att ta sig ut. Man ska ju försöka tänka på att skoterkörning är ju även för handikappade, sjuka och äldre. Och dom kan nog tycka det är trevligt med en led att åka på.

Dock så är det inte riktigt schyst att det inte syns på lederna att klubbarna får in pengar, för det är ju dit pengarna är menade.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
En komplex fråga där det är lätt att ställa saker mot varandra, som du skriver betalar vi en hel del både direkta och indirekta skatter, momserier och punktskatter typ bränsle så att vi i sammanhanget egentligen kan säga att pengarna mer än väl finns i systemet så att säga.

Räkna bara momsintäkter till staten på ett lågt räknad värde vad vi omsätter med allt inräknat dvs ca 5 Miljarder eller bränsleskatt på 150-200 000 skotrars förbrukning så blir det rejäla pengar där 1 % tillbaka skulle göra underverk för alla ideella ledskötande klubbar och föreningar.
Ställer man detta mot att många kommuner stöttar med 100-200 kr per ledkm för vinterlederna (6-10 000 per km eljusspår för skidåkning) och ser vad som går till ridhus, ishallar mfl rumsrena sporter och friluftssysselsättningar så borde det finnas mer pengar till oss.
Totalt sett omsätter friluftsverksamheterna i Sverige nära 100 miljarder, föreningen Svenskt friluftsliv är på G att själva få fördela 25-30 miljoner i stödpengar till sina anslutna "rumsrena" organisationer (många apelsinätare visst men även svenska kryssarklubben och svensk båtunion vilka smutsar ner precis lika mycket eller lite som oss skoteråkare)

:hmmmm2::hmmmm2:
Hursomhaver så är jag villig att betala ledavgift, det skulla vara bra att få slut på diskussionen för eller emot och löser vi det själva är det positivt dock förutsätter det att lederna håller en hög lägstanivå, underhålls på proffsigt sätt och inte minst likformigt uppmärkta enligt en gemensam standard, givetvis skall man heller inte behöva betala avgift på avgift utan en skall räcka, större är inte sverige

Sedan kan man spekulera i klassificering av leder och vad som krävs för att de skall få kallas vinterled med t ex A standard och vad som skiljer mot B standard osv men det är en senare fråga, många leder håller hög standard redan idag likaväl som många håller låg standard trots ledbolag osv.

Det viktiga är att komma till skott, tvång eller inte tvång men alla skall betala på något sätt för alla använder led på något sätt varje säsong.
Avgiften kan och bör vara olika för olika typer av brukare och/eller ålder på skotern.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
om man kollar på vad de utlovar så skall lederna pistmaskinprepareras med max 3dagars mellanrum vilket jag inte sett dom senaste 3åren i funäsdalsområdet, däremot när de drog igång projektet nordic area så var dom noga men detta har avtagit mer och mer år för år men ledavgiften har gått upp,helt omotiverat.
Sen tycker jag personligen att ledvärder jag träffat på leker minipoliser och senast skulle han bötfälla mig om jag inte löste ett kort, tråkigt för dom som inte vet, men man har ingen laglig skyldighet att betala ledavgift detta är frivilligt än så länge finns inget lagstiftat.

Jag har inget emot att betala ledavgift om prepareringen man utlovar sköts och att priset är motiverat kontra underhållet.
Konstigt bara att vissa sporter saknar avgifter som längdåkning tex. där man både preparerar och använder konstsnö som finansieras av skattepengar.
underhåll av längdspår lär vara bra så mycket dyrare/meter än skoterled så staten kan ju gärna skjuta till lite pengar även till skoterklubbarna så slipper vi betala, det skall vara lika för alla anser jag oavsett sport.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Jag har inget emot att betala ledavgift om prepareringen man utlovar sköts och att priset är motiverat kontra underhållet.
Konstigt bara att vissa sporter saknar avgifter som längdåkning tex. där man både preparerar och använder konstsnö som finansieras av skattepengar.
underhåll av längdspår lär vara bra så mycket dyrare/meter än skoterled så staten kan ju gärna skjuta till lite pengar även till skoterklubbarna så slipper vi betala, det skall vara lika för alla anser jag oavsett sport.
Börjar finnas längdspår som kostar extra också, även en skoterled/vinterled kostar en del om man räknar in allt arbete dvs från stubb o stenröjning, slyröjning, broar, utmärkning och sladdning/preparering+ kostnad för ideellt arbete och maskinkostnader, för ett par år sedan kostade detta i NA ca 500 dollar per ledkilometer.
Kostnaden i Sverige lär väl i slutänden inte bli mycket lägre så på flera vägar måste det in rätt stora pengar via offentliga medel, avgifter och sponsring, alternativet är att ledsystemen tynar bort förutom i turisttäta områden vilket inte skulle vara bra för acceptansen för skoteråkning i allmänhet
 

Andre_023

Välkänd medlem
7 maj 2008
471
3
18
Falun
om man kollar på vad de utlovar så skall lederna pistmaskinprepareras med max 3dagars mellanrum vilket jag inte sett dom senaste 3åren i funäsdalsområdet, däremot när de drog igång projektet nordic area så var dom noga men detta har avtagit mer och mer år för år men ledavgiften har gått upp,helt omotiverat.
Sen tycker jag personligen att ledvärder jag träffat på leker minipoliser och senast skulle han bötfälla mig om jag inte löste ett kort, tråkigt för dom som inte vet, men man har ingen laglig skyldighet att betala ledavgift detta är frivilligt än så länge finns inget lagstiftat.
....
Jag har själv stuga uppe i Bruksvallarna och jag kan hålla med dig till viss del om att lederna sköts sämre och sämre men om man kollar när de är "hög säsong" där uppe så ser jag pistmaskinen nästa varje kväll/natt när dom är ute och fixar lederna men inte alls lika mkt som när de är låg säsong där uppe.

Men jag vart intresserad av de du säger att man inte måste betala ledavgiften? Är du helt 100 på att de är så?
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Självklart borde vi få mer av skattemedlen som ligger på bensin, för vi köper ju ändå X antal liter per år. Men, som det ser ut i Sverige just nu. När vi skoteråkare fortfarande ses som ett "hot" mot den vilda naturen, så kommer det nog aldrig att hända.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Konstigt bara att vissa sporter saknar avgifter som längdåkning tex. där man både preparerar och använder konstsnö som finansieras av skattepengar.
underhåll av längdspår lär vara bra så mycket dyrare/meter än skoterled så staten kan ju gärna skjuta till lite pengar även till skoterklubbarna så slipper vi betala, det skall vara lika för alla anser jag oavsett sport.
Stämmer inte helt då de som åker längdskidor på det centrala eljusspåret i Övik måste betala per gång de åker alt. köpa ett "åkkort". Avgiften ska hjälpa till att finansiera snökanoner och underhåll.
 

TheJo

Välkänd medlem
19 jan 2010
415
0
16
STHLM/Uppsala
Stämmer inte helt då de som åker längdskidor på det centrala eljusspåret i Övik måste betala per gång de åker alt. köpa ett "åkkort". Avgiften ska hjälpa till att finansiera snökanoner och underhåll.
Precis, Naturvårdsverket säger:

"Men nu har Naturvårdsverket gjort ett utlåtande av rättsläget, rapporterar DN, och de menar att de inte är okej att ta ut en tvingande avgift för spår ute i naturen.
Däremot menar Naturvårdsverket att det är okej att ta ut avgiften om spåren ligger inom en anläggning där kommunen eller klubben gjort en större investering och området är avspärrat."

____
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Precis, Naturvårdsverket säger:

"Men nu har Naturvårdsverket gjort ett utlåtande av rättsläget, rapporterar DN, och de menar att de inte är okej att ta ut en tvingande avgift för spår ute i naturen.
Däremot menar Naturvårdsverket att det är okej att ta ut avgiften om spåren ligger inom en anläggning där kommunen eller klubben gjort en större investering och området är avspärrat."

____
Det låter vettigt att sätta stängsel runt skidspåren :)
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Ska vara fullt möjligt att lösa detta även för vinterleder!

Under förutsättning att det finns markägaravtal vilka reglerar ansvarsförhållanden och ev ersättning till markägaren (några kronor per meter led eller fritt ledbevis) så skall det vara fullt möjligt för de lokala föreningarna/klubbarna som sköter lederna att kräva att nyttjarna skall ha ett ledbevis, vem som sedan skall bevaka att alla köper detta är dock inte löst.

Mer att läsa här http://www.snoskoterradet.se/2010/03/26/finansiering-av-skoterleder/

Min personliga uppfattning är att man måste få det till en självklarhet att betala för sig, en väg kan vara att visa vad det i verkligheten kostar varje säsong att sköta lederna, ta bara i en liten klubb där 15-20 pers ideellt lägger ned 50-100 h per år á 200 kr per timme+bränsle och maskinkostnader och det bara är ca 20-30 % av skoterägarna i området som betalar.

Att vi sedan måste in i samma "finrum" för acceptans som t ex båtfolket är en annan viktig sak att lösa, det måste bli fullt klart för alla runtomkring att det inte är skotern allena som förgiftar miljön i vildmarken, det finns inte ens belägg att den gör det på något sätt i ett av världens hårdast reglerade områden i Yellowstone.
Att man ser snett på skotern i Sverige är egentligen märkligt då i sammanhanget 1,2 miljoner gräsklippare, 600 000 båtmotorer osv knappast är emissionsfria de heller i de 0,2 % av utsläppen Sverige står för i världen.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Jag har själv stuga uppe i Bruksvallarna och jag kan hålla med dig till viss del om att lederna sköts sämre och sämre men om man kollar när de är "hög säsong" där uppe så ser jag pistmaskinen nästa varje kväll/natt när dom är ute och fixar lederna men inte alls lika mkt som när de är låg säsong där uppe.

Men jag vart intresserad av de du säger att man inte måste betala ledavgiften? Är du helt 100 på att de är så?
Håller med om att dom är duktigare på preparering i bruksvallarna/ramundberget, men måste faktiskt säga att dom inte håller efter som dom utlovar, vilket jag tycker är en förutsättning för att jag ska vilja betala.
Vad de gäller skyldighet att betala så finns inget lagstiftat om detta vilket gör att en ledvärd inte har någon som helst rätt att bötfälla. Källa: Polischefen i Sälenområdet 2010.