En komplex fråga där det är lätt att ställa saker mot varandra, som du skriver betalar vi en hel del både direkta och indirekta skatter, momserier och punktskatter typ bränsle så att vi i sammanhanget egentligen kan säga att pengarna mer än väl finns i systemet så att säga.
Räkna bara momsintäkter till staten på ett lågt räknad värde vad vi omsätter med allt inräknat dvs ca 5 Miljarder eller bränsleskatt på 150-200 000 skotrars förbrukning så blir det rejäla pengar där 1 % tillbaka skulle göra underverk för alla ideella ledskötande klubbar och föreningar.
Ställer man detta mot att många kommuner stöttar med 100-200 kr per ledkm för vinterlederna (6-10 000 per km eljusspår för skidåkning) och ser vad som går till ridhus, ishallar mfl rumsrena sporter och friluftssysselsättningar så borde det finnas mer pengar till oss.
Totalt sett omsätter friluftsverksamheterna i Sverige nära 100 miljarder, föreningen Svenskt friluftsliv är på G att själva få fördela 25-30 miljoner i stödpengar till sina anslutna "rumsrena" organisationer (många apelsinätare visst men även svenska kryssarklubben och svensk båtunion vilka smutsar ner precis lika mycket eller lite som oss skoteråkare)
:hmmmm2::hmmmm2:
Hursomhaver så är jag villig att betala ledavgift, det skulla vara bra att få slut på diskussionen för eller emot och löser vi det själva är det positivt dock förutsätter det att lederna håller en hög lägstanivå, underhålls på proffsigt sätt och inte minst likformigt uppmärkta enligt en gemensam standard, givetvis skall man heller inte behöva betala avgift på avgift utan en skall räcka, större är inte sverige
Sedan kan man spekulera i klassificering av leder och vad som krävs för att de skall få kallas vinterled med t ex A standard och vad som skiljer mot B standard osv men det är en senare fråga, många leder håller hög standard redan idag likaväl som många håller låg standard trots ledbolag osv.
Det viktiga är att komma till skott, tvång eller inte tvång men alla skall betala på något sätt för alla använder led på något sätt varje säsong.
Avgiften kan och bör vara olika för olika typer av brukare och/eller ålder på skotern.