Vad ska jag ha?

t0k_SXViper

Välkänd medlem
15 okt 2006
308
0
16
37
Örnsköldsvik/Mjösöby
Jo, jag tänker sätta dit en 38mm matta på min Vector. Jag tänker i samma veva byta ut drivhjulen mot no-slip?...ehm ja. Vart hittar jag sådana hjul, vad heter dom? Är det 8 eller 9 kuggar som jag ska ha? Kan man ta drivhjul från andra märken? Och en sista fråga, ge mig en sida där jag kan beställa, gärna billigt.

Toppen! ;)
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
matta kan du köpa på stenmarks maskin.(billigast"

dom är återförsäljare åt duells som har dom "vanliga" no-slipdrivhjulen.
brp har också drivhjul som passar men har inte provat själv.

1" axel sitter det har jag för mig men gå in på deras hemsida och beställ bara.


sitter 9 kuggars drivhjul på din skoter
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com

t0k_SXViper

Välkänd medlem
15 okt 2006
308
0
16
37
Örnsköldsvik/Mjösöby
Var uppe idag och plockade bort boggein. Såg att det satt 4 stycken drivhjul, så många? Åt vilket håll ska man plocka ut axeln ifrån?

Yamaha_nisse: Det är nog en del skillnad då jag inte tycker känna igen mig. Tack ändå :)
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Skall vara 4 drivhjul, 2 dubbla och 2 enkla.
Du måste ta bort kedjehuset, när det sedan är gjort så skjuter du axeln så långt åt växelhussidan som möjligt och plockar ner vänstra sidan av axeln först.
 

t0k_SXViper

Välkänd medlem
15 okt 2006
308
0
16
37
Örnsköldsvik/Mjösöby
Jaha, men då köper jag 2 stycken non-slip och låter dom "enkla" hjulen vara kvar?

Måste bort med bromsen då...det såg då ut att vara tillräckligt med plats att skruva bort kedjehuset iaf, det är ju hyffsat kompakt allting.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Med non-slip behöver du inte ha kvar de 2 hjulen, onödig roterande kraft. :rolleyes:
Enda som skulle vara posetivt och ha kvar de yttre hjulen är att mattan kanske kränger lite mindre.

Demontering brukar vara det lätta, bara ta det lugnt fota och ha sprängskisser till hands.
Alltid första gången jag ger mig på någonting så demonterar jag x-tra allt. Dvs. ser bromsen ut att vara någonting som kan hindra tar jag bort den, även om det kanske är onödigt.
Men man ska göra det så lätt som möjligt!

Lycka till!

Mvh
 

t0k_SXViper

Välkänd medlem
15 okt 2006
308
0
16
37
Örnsköldsvik/Mjösöby
Jag får väl se hur jag kommer att göra med hjulen, kanske bara kör med två.

Man lär väl sig om man tar bort grejor, så så får det bli! Kommer säkert fråga fler frågor här under arbetets gång..
Tack för tipsen! ;)
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Jag får väl se hur jag kommer att göra med hjulen, kanske bara kör med två.

Man lär väl sig om man tar bort grejor, så så får det bli! Kommer säkert fråga fler frågor här under arbetets gång..
Tack för tipsen! ;)
Klart du inte ska ha extra roterande vikt om det inte behövs. Har kört drygt 500 mil med non-slip drivhjul och endast dem på min MM och det funkar super.

//Rob