vad ska jag göra för att få mer mos i min 600sdi?

goliath

Välkänd medlem
10 dec 2009
362
0
16
Uppsala
jag har en renegade 600sdi -06 som jag har monterat följande på

Cudney racing variatorkit
nerdrevad två kugg
en slutburk som är bänkad till 3hk+
44matta

jag tycker ändå att den är lite slö i djupsnön! vill ha mera botten och klös...

eller är man tvungen att köpa en 800 då? ;)

bild på maskin...(utan 44mm)

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Skulle nog gå på en 800 om du inte nöjer dig med den setupen..
men klart, pipa och en lättare portning av cylindrarna går ju fixa..

om du vill ha bottenvridet så ska du ha en 800, betydligt bättre bottenvrid

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Kanske självklart men: jag rengjorde rave portarna och gasspjället på min 600 sdi förra året.. Vilken skillnad det blev.

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Sattsa på en 800 om du vill ha mer pulver!
mkt bättre bottenvrid i dom också, mot för 600

Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.909
891
113
Kramfors
Ja du får en aning mer bottensvar/pigghet med boyesenläppar. Eller kosta på hela v-forcekorgar. Boyesenblad i org korgar är dock mest prisvärt och ger nästan samma svar som v-force.

För att få ännu mer bottenvar och klös måste man maximera kompförhållandet till max vad exempelvis 98 oktan klarar. Man tightar då till klämspalten till minimalt typ 1mm genom planing av topp och kollar vilket kompförhållande det kan ge. På en 600a kan man lätt gå upp till ca 13,5-1 om man utformar squishbandet efter detta högre komp. Det gäller att dom som planar o moddar toppen vet vad dom gör så den inte börjar spika som ett tok!! Alt och enklare är att köpa färdigt racinglock anpassat för 98okt. Om du har tillgång till shell v-powersoppa i närheten så kan kompF höjas ännu mer.

Man kan också bredda portar och porta insugöverströmmare speciellt för mer bottensvar/mellanregg

R

RevMan

Boysen med vingarna som man sätter i spjällhusen fick tydligen bra recensioner, dock lite dyrt.
Är nog ingen dum idé att satsa på en boondockerbox för att kunna finjustera bränsletillförseln.
Sleadheadracing har 700ho kit till 600sdi och det tror jag är sjukt mycket roligare än 800.

Boost: har du hört om någon som kör med detta kit på sdi i sverige??

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.909
891
113
Kramfors
Jag har inte hört om några speciell kitt till sdi. Men därimot kan man själv göra avdelat insug i krogarna...Liknade som Boyesen och v-forekorgarna. V-forcekorgarna blir ju avdelade vare s man vill eller inte.

Jag fräser bara in ett spår i aluminiumet i sidan krog och trycker in en glasfiberskiva på ca 1-1,5mm som delar av korgen i 2 delar. Limmar spåren med bräsnsletåligt lim .
Fördelarna är att bränslet blr tvunget att dela upp sig lika mänder genom både övre o nerdre läpparna och det kan man ha fördel av.. Dock marrginella fördelar skulle jag tro men jag bygger om alla mina korgarna ändå bara för att det låter vettigt.
Denna modd och portade korgar + Powerplate i korgen är helt klart vettigt.

Jag utför dessa moddar för den som är lat....:amuse:

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Eftersom vi pratar om en sdi så blir ju problemet att det strömmar ingen bensin genom reedsen alls....

R

RevMan

power x wing tror jag boyesen grejen heter som man sätter direkt efter spjällhuset.

Boost: tänkte om du visste nån som kör med 700ho kittet från sleadhead racing?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.909
891
113
Kramfors
Om det är bara luft som strömmar spelar ingen roll. Man har forfarade samma fördelar av att tvinga luften mer lika genom alla reeds.

Vet inget om sledheat kittet.

R

RevMan

ingen som har något att tillägga? Jag funderade lite över topplock från 600RS den har väl utbytbara förbränningsrum.

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
50
Umeå - Yttersjö
140 hp med sledhead-kitet låter ju riktigt roligt , men då måste man skicka motordelar till staterna oxå + 14000:- så då låter det mindre trevligt :D
ingen som gör nåt liknande på 600 SDI här i sverige?

Om man kom under 10 och kunde skicka grejjer inom Swe vore det ju mer intressant!

R

RevMan

Boondockerbox är nog det första jag skulle köpa.
Kanske skulle slänga iväg ett mail till sledheadracing, jag trodde att man fick nya cylindrar för dom pengarna, Han har två alternativ, antingen så bygger man om orginaltoppen eller så köper man en ny.