vad saker gör!!

arre94

Medlem
26 nov 2009
20
0
1
pajala
här är några saker jag vill veta var för dom finns i en skoter och vad dom gör gör inget om ni skrattar JAG ÄR ÄRLIG JAG VET NÄSTAN INGET =D

1# tändstift jag vet att dom har nått med cylidrarna att göra nån explosion elr nått, varför blir dom blöta elr vita?
2# jag tror jag kanske vet den här men skit samma . kylare
3# bensin vägen genom motorn
4# insug är de nått vid förgasarn
5# och på (CC) typ (T.E.X-700cc) är de stor leken på cylindrarna elr?
6# hur bensinen suger sig igenom motorn
7 # hur kan ett avgas rör hjälpa att få mer HK?
8# vevaxel
9# varför kolvarna är formade som dom är. är de bensin tryket i cylindrarna.
10# var för har man t.e.x 1 elr 2 stonkare. vad är de för skillnad
11#nållager?
12# packbox
13# Glidklakar
14# växelhus?


kommer inte på mer nu!
ska man vara försiktig om man skruvar i nån del?

elr fin det nån bra sida på svenska var man lär sig sånt här?

tack om ni svarar :)
 

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
32
Åre
Jag kan avverka några saker till att börja med.

#1 Ganska simpel förklaring: Blött: för mycket soppa. Vitt: för lite soppa.

#2 Kylaren motverkar värmeenergin som blir av motorn så att inte den går för het(Temperaturen ska ligga så nära 100 grader som möjligt). Kyllarvattnet måste då utsättas för övertryck så att vattnet/motorn inte "kokar".

#3 Bensinen går först ner till förgasarna, sedan ner i vevhuset (om det är tvåtakt) och sen upp i överströmningskanalerna, slutligen in i cylindern där bensinen antänds.

#4 Insuget är där luften sugs in i förgasaren som sedan blandas med bensinen.

5# Helt rätt. 700cc är likamed 700 kubikcentimeter.

#6 Bensinen sugs igenom motorn med hjälp av undertryck från kolven i cylindern som far upp och ner. Men detta händer bara på en förgasarmotor, ej på en motor med insprutning. Där förs bensinen in via en bensinpump till cylindern.

#7 Ett avgassystem på en tvåtaktare har en motståndskraftig funktion. Motståndet är tänkt att förhindra bränsleluft-blandningen från att åka rätt igenom cylindern (undertrycket från kolven) när avgaserna spolas ut och därigenom ge bättre bränsleekonomi och lite mer styrka.
Sen finns det olika avgassystem som ger mer eller mindre hästar, är inte så hajj på det där.
På en fyrtaktare så behövs det inget motstånd, p.g.a att fyrtaktaren skapar inget undertryck i cylindern. Därför går det nästan lika bra att köra utan avgassystem som med, på en fyrtaktare.

mvh
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
illustration 2taktare
[ame]http://www.youtube.com/watch?v=LuCUmQ9FxMU&feature=related[/ame]

4takt:
[ame]http://www.youtube.com/watch?v=L-kYu0k5lF4&feature=channel[/ame]
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
1# Tändstiftet slår ifrån sig en gnista som tänder bränsle/luftblandningen i cylindern.

7# Antalet kubikcentimeter (cc) är totalt av antalet cylindrar, har du en 600 så har du två cylindrar med vardera 300cc, eller en 0,6-liters motor om det vart bilfraser..

8# Vevaxel sitter i botten av motorn, i den sitter vevstakar som med nållager håller kolven

9# Kolvarna i en tvåtaktare är platta, åtminstone på förgasarmotorer, beror på att bränslet kommer från vevhuset. Fyrtaktare har/kan ha gropar i kolven för att få en ändrad insprutsbild av bränsle/luftblandningen - det handlar om att få en jämn dimma bränsle/luft. Har även inverkan på kompression.

10# Jag tror du syftar på 1 cylinder eller två cylindrar, alltså antal cylindrar per motor.
11# Se 8.
12# En packbox tätar en axel där det allt som oftast sitter ett lager innanför, tex. kullager.
13# Vad är det för glidklackar du menar?
14# Växelhus är helt enkelt växellådan, om man har mekanisk fram/back/hög/låg-växel. Vanligast numera är väl kedjehus, därinne sitter två drev och en kedja, övre drevet sitter på axeln från sekundärvariatorn (den bakre) nedre sitter på drivaxeln som drar runt mattan. Om man öppnar locket kan det liknas med en cykelt, ett litet drev och ett stort och en kedja. Skillnaden är en kedjesträckare och att det ligger i ett oljebad.