Vad säger lagen att man ska ta med på skoterturen?

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
Hej!

Som topic lyder, vad ska man ta med?
Måste man ha med sig något mer än förarbeviset?
tex försäkrings papper eller liknande?

Tack

ducatimonster

Välkänd medlem
7 okt 2005
270
0
16
Stockholm
ja minns i alla fall att man var tvungen å släpa på ägarpapperen för ett par år sedan, annars var det böter, tycker dock själv att körkortet ( leg ) och det ev snöskoterkortet borde räcka, men det är min åsikt, polisen ska väl kunna ringa å kolla..påställningsbevis ska ju medföras vid färd om man ställer av och på...kikade runt på olika sidor, var inte så lätt..

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Det där med försäkringspapper osv är historia. Körkort eller vanligt leg plus förarbevis är det man ska ha med sig. Men jag är inte helt hundra på om man måste ha med sig förarbeviset, det kanske räcker med giltigt leg?

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Ska räcka med körkortet/förarbeviset, allt annat skall de ju kunna kolla även vid utomhustjänst.
Sedan givetvis skall ju maskinen vara påställd och försäkrad vilket det verkar vara många som glömmer........, en kamrat och jag själv har vid ett tillfälle ifjol och ett tillfälle i år skrivit upp 15 regnr vardera under 1 dag ute på varsitt håll (på effektstinna smalbandare och inom fyrkanten) och sedan kollat dessa via sms, av totalt 60 kollade regnr på detta sätt var 26 st avställda....., är det så att man kör oförsäkrat till en början och sedan ställer på vid fjällresan?

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
Tack för alla snabba svar!
Hade troligt vis inte tagit med leg.
Självklart är skotern försäkrad och påställd!

Hur ofta träffar man egentligen polisen ute i skogen?

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Tack för alla snabba svar!
Hade troligt vis inte tagit med leg.
Självklart är skotern försäkrad och påställd!

Hur ofta träffar man egentligen polisen ute i skogen?

Dom står där när du minst anar det, så var alltid förberedd. Kan räcka med att du står å tankar på macken, och polisen ska göra detsamma, har ddu då inte med förarbevis/körkort eller har en avställd och/eller oförsäkrat så är det kört :bawling: :rolleyes:

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
Dom står där när du minst anar det, så var alltid förberedd. Kan räcka med att du står å tankar på macken, och polisen ska göra detsamma, har ddu då inte med förarbevis/körkort eller har en avställd och/eller oförsäkrat så är det kört :bawling: :rolleyes:
haha, okej,
Tur att man kör lagligt nu iaf ;)

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
5
16
Dvärsätt, Sweden
när man minst anar det ja.... blev stoppad ikväll när jag sladdade leder i Krokom, förutom Polisen var nog jag den enda skotern ute.
dom hade både buss och 2 skotrar, tot. 5 pers.

dom kollade regnr,förarbevis och nykterhet.
hade inget leg men dom kollade passfotot via dator så det gick bra ändå.

supertrevliga måste jag tillägga :) långt ifrån dom övernitiska man hört talas om.

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
Nu är det lite olika svar :hmmmm2:
Leg verkar alla säga att man ska ha med,
Förarbevis dom flesta, inga regpapper eller försäkrings papper,

jag är iaf säker på att klara mig med leg och förarbevis?

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
51
Orsa
du ska ha giltigt leg/körkort resten kollar dom upp om du inte har det med.... jag vet jag frågade svärfar han är då polis...... slutdiskuterat....

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jo, de kan kolla via datan, men har man inte med körkortet så blir det böter!
Det sade den polisman som stoppade mig förra vintern.

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Tänk lite nu, dom som är 16-17 år har knappast körkort utan då använder man sig av.. ja ett giltigt legitimation :rolleyes:. För man kan som sagt ta förarbevis fast man inte har ett B körkort eller liknande.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Jag kan säga med 100% säkerhet att det enda som polisen kan kräva är legitimation.

Körkort, pass, Id välj själv.

Samma med Bil!

Behöver inte vara ett körkort utan räcker med ID.

(Sen kan man underlätta för polisen och ta med sig förarbeviset också)

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
när man minst anar det ja.... blev stoppad ikväll när jag sladdade leder i Krokom, förutom Polisen var nog jag den enda skotern ute.
dom hade både buss och 2 skotrar, tot. 5 pers.

dom kollade regnr,förarbevis och nykterhet.
hade inget leg men dom kollade passfotot via dator så det gick bra ändå.

supertrevliga måste jag tillägga :) långt ifrån dom övernitiska man hört talas om.
Amen du sladdade ju leden. Hade du kommit med en sportskoter hade det varit annat ljud. Ungefär som dottern på 10 veckor låter nu ....

t0k_SXViper

Välkänd medlem
15 okt 2006
308
0
16
39
Örnsköldsvik/Mjösöby
Finns en del poliser som inte verkar bry sig så mycket. Blev stoppad mitt uppe på fjället i helgen och fick enbart blåsa. Han frågade inte ens efter förarbevis/legitimation plus att jag saknade reg-skylt just då. Han påpekade bara att det kan bli dyrt om man kör utan...

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Lite OT men hör väl nästan till samma... Om skotran står som 440 i papperna och man tex har sänkt ner en 600 --> snurra.. Vad händer om dom upptäcker det ?! Någon som har varit med om detta ?:rolleyes: