Vad less man blir på "skoteråkare" som förstör för oss skötsamma. Kolla länk

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
50
Umeå - Yttersjö
Sv: Vad less man blir på "skoteråkare" som förstör för oss skötsamma. Kolla länk

idioter finns överallt , ska jag bli portad på banken bara för att nån har rånat den? :D

Varför kan det inte stå "nyplanterad skog förstörd av ligister" dom kunde ju varit mkt annat oxå förutom hjärnlösa "skoteråkare"

Det där är ju en brottslig handling så då tycker jag att det ska ses som en sådan oxå.

Om samma snubbar hade vandaliserat hans bil så hade dom ju fortfarande varit "skoteråkare" men det hade ingen brytt sig om i det fallet och knappast rubricerat det som ett "skoterbrott"...

Hoppas leden får vara kvar på hans mark och hoppas dom får reda på vilka som gjort det! :D

typlikt

Medlem
10 jan 2011
20
0
1
Sv: Vad less man blir på "skoteråkare" som förstör för oss skötsamma. Kolla länk

AnimaL: +1
sen "Nu tycker Lars-Olof Damberg att det borde införas registreringsskyltar på skotrar" ... har det inte funnis det i typ 30 år å lite till ? sen får man väll böter om man inte har på skylten om det blir kontroll

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön

Sånt här är så onödigt, förstör bara för alla!
Håller också med om att det var lite väl inriktat mot skoteråkare!

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16

Just det Tullus. Därför bör snorungarna visa mera hänsyn när dom vet att folk drar oss alla över samma kant. En gubbe kastade en snöboll efter en polare häromveckan liksom.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå

Det största hotet mot skoteråkning är den lilla gruppen vårdslösa, buskörande skoterdårar.
De kommer att till sist vara spiken i kistan för vår hobby.
Tyvärr.

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36

å hur i helvete vet du att det var ungar om jag får fråga. tycker du är inte mkt bättre själv som utan fakta säger att det var ungar.

dock jävligt idiotiskt att folk ska bete sig sådär.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
37
mellansel
www.skoterlon.nu

kanske skotersverige skall införa "kamratuppfostran". Ser vi någon göra något som förstör för oss andra. Åk tid, bryt av styret, slå han i huvet, skär av mattan. Klart.

Efter ett tag borde det ge ett budskap så folk slutar. Och tror inte någon skulle våga gå till polisen för att förklara vad som hände... (jag gjorde något olagligt, sedan så...).

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby

å hur i helvete vet du att det var ungar om jag får fråga. tycker du är inte mkt bättre själv som utan fakta säger att det var ungar.

Nåns ungar är det nog.
Sen skulle jag nog tro att det är några yngre ungar, skulle förvåna mig om dom är 25+.
Vad en del inte fattar är att det som inte alla har/använder har väldigt lätt att skapa åsikter om och oftast då negativa tex Hundar/skit Hästar/skit Skoter/hönshjärnor och då räcker det med en dålig erfarenhet för att folket ska dra alla över en kam.
Skärp er när ni kör bland folk och sluta impa ,likaså ska vi alla tänka på att det som är under snön och som sticker upp ur snön är någon annans egendom.
Jag hoppas att dom som har gjort det här är så pass mogna och tar ansvar för sina handligar och kontaktar markägaren och ber om ursäkt samt kompenserar honnom för skadorna.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten

Det behöver ju inte vara "ungar" fast det kan ju bero på var man drar gränserna, en huvudlös 28 åring kan ju också tillhöra det epitetet.......

Min personliga uppfattning är att mycket av det negativa beror på det sk grupptrycket där många omogna (oavsett ålder) på något sätt får för sig att det är fullt ok för en själv att ..... om andra gör si eller så även om det för den enskilde skulle känts fel.
Vidare finns det många som tycker det är ok att köra , även på felaktiga ställen om det finns ett spår (kanske kört av markägaren utan att förstöra), finns redan ett så tycker de att 8 till i olika riktningar är ok istället för att köra i det första.

På något sätt måste dessa attityder bort för annars är det som många säger, det största hotet mot skoteråkningen är den lilla klick som missköter sig men varför har vi inte själva medel för att hantera dessa kan man fråga sig, skulle en eller två i dessa grupper t ex opponera sig och ifrågasätta det vettiga att blåsa runt en plantering, ligga och burka timvis med utblåset i vädret 200 meter från bebyggelse osv så skulle vår image på sikt inte kunna ifrågasättas i framtiden.

Att det sedan finns och kommer att finnas enstaka vilka ska hanteras med lagliga åtgärder är en sak för polisen , de värsta avarterna tjänar även vi själva på att polisanmäla för då det samlas tillräckligt i "byttan" hos polisen måste de göra något åt saken så inte statistiken går åt fanders.

kanske skotersverige skall införa "kamratuppfostran". Ser vi någon göra något som förstör för oss andra. Åk tid, bryt av styret, slå han i huvet, skär av mattan. Klart.

Efter ett tag borde det ge ett budskap så folk slutar. Och tror inte någon skulle våga gå till polisen för att förklara vad som hände... (jag gjorde något olagligt, sedan så...).
Såg precis ditt inlägg strax före mig:Just det fast inte så direkt handgripligt, de flesta går faktiskt att prata med enligt min erfarenhet men som sagt, får man ut kamratfostran i bredare led är mycket vunnet.

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16

Okej, jag tror det är en yngre målgrupp. Vad tror du?

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36

jag tror att det är några idioter som vart där. tycker du inte om att dom skriver "skoteråkare" så förstår du väll ändå att det inte är nå kul när du trycker ner alla unga. som om bara för att man är ung så är man helt jävla dum i huvudet å förstår ingenting.

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16

Herregud, du kan fortsätta i private om du vill. Jag tänker inte ens diskutera detta med dig. Jag kan sätta mitt styre på att det INTE är folk över 25 punkt

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16

Jag tror inte det va nå gubbar på en touring maskin direkt! Men kanske en gubbe på sportmaskin! Eller en ung person med ticks i tummen, vem vet!

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå

Såg en Youtube-film där ett gäng (unga) idioter körde runt i ett grustag. Runt runt runt. Bland de planterade små tallarna.

Det är inte farbröder som drar pulka som förstör för skoterhobbyn.

Det är buskörande idioter, oavsett ålder. Oftast handlar det om yngre män. (Har själv varit en sån...man tänkte inte alls i de situationerna, det var problemet.)

Kamratuppfostran tack! Säg ifrån när polarna kör i en skogsplantering eller tokgasar nära bebyggelse. Det är bara vi själva inom skoterhobbyn som kan komma tillrätta med detta.

Annars väntar fler förbud. Och det vill vi väl inte?

A

AndyLee

Jag är övertygad om att 35-åriga skoteråkare är lika dumma i huvet som 20-åriga, har sagt till många i min egen ålder... tror mycket skulle vara vunnet om de som utbildar till skoterkort (gubbar) förklarar varför man inte får köra på åkermark tex...

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå

Man kan förklara och förklara... Liten risk till upptäckt = överträdelser.

Det gäller det mesta tyvärr.

TheJo

Välkänd medlem
19 jan 2010
415
0
16
STHLM/Uppsala

Och vet inte om det är kanske ännu värre här söderöver.
Finns ju ingen direkt "kultur" kring skoterkörning.
Nu är jag och mina kompisar uppväxta med skogs-/naturbruk, så vi förstår var man inte ska köra.
(Iofs ska det väl räcka med lite sunt förnuft.)
Men det är MÅNGA som inte gör det; skoterspår på allt för stor del av åkrarna här.

Adventure

Aktiv medlem
13 mar 2005
84
0
6

Tack vare dessa idioter har vi snart inga skoterleder. Hoppas de blir nöjda.

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby

Och vet inte om det är kanske ännu värre här söderöver.
Finns ju ingen direkt "kultur" kring skoterkörning.
Nu är jag och mina kompisar uppväxta med skogs-/naturbruk, så vi förstår var man inte ska köra.
(Iofs ska det väl räcka med lite sunt förnuft.)
Men det är MÅNGA som inte gör det; skoterspår på allt för stor del av åkrarna här.
Vad beträffar körning på åker så spelar mängden snö och typ av snö om det gör någon skillnad med tjälen.
Vad min erfarenhet säger så blir det ingen skillnad med ett tunnare snötäcke på 30 cm och skare,men om det är 80 cm och lösnö så gör det skillnad.
Rätta mig gärna om jag har fel, man lär så länge man lever.