Sv: Vad less man blir på "skoteråkare" som förstör för oss skötsamma. Kolla länk
Det behöver ju inte vara "ungar" fast det kan ju bero på var man drar gränserna, en huvudlös 28 åring kan ju också tillhöra det epitetet.......
Min personliga uppfattning är att mycket av det negativa beror på det sk grupptrycket där många omogna (oavsett ålder) på något sätt får för sig att det är fullt ok för en själv att ..... om andra gör si eller så även om det för den enskilde skulle känts fel.
Vidare finns det många som tycker det är ok att köra , även på felaktiga ställen om det finns ett spår (kanske kört av markägaren utan att förstöra), finns redan ett så tycker de att 8 till i olika riktningar är ok istället för att köra i det första.
På något sätt måste dessa attityder bort för annars är det som många säger, det största hotet mot skoteråkningen är den lilla klick som missköter sig men varför har vi inte själva medel för att hantera dessa kan man fråga sig, skulle en eller två i dessa grupper t ex opponera sig och ifrågasätta det vettiga att blåsa runt en plantering, ligga och burka timvis med utblåset i vädret 200 meter från bebyggelse osv så skulle vår image på sikt inte kunna ifrågasättas i framtiden.
Att det sedan finns och kommer att finnas enstaka vilka ska hanteras med lagliga åtgärder är en sak för polisen , de värsta avarterna tjänar även vi själva på att polisanmäla för då det samlas tillräckligt i "byttan" hos polisen måste de göra något åt saken så inte statistiken går åt fanders.
kanske skotersverige skall införa "kamratuppfostran". Ser vi någon göra något som förstör för oss andra. Åk tid, bryt av styret, slå han i huvet, skär av mattan. Klart.
Efter ett tag borde det ge ett budskap så folk slutar. Och tror inte någon skulle våga gå till polisen för att förklara vad som hände... (jag gjorde något olagligt, sedan så...).
Såg precis ditt inlägg strax före mig:Just det fast inte så direkt handgripligt, de flesta går faktiskt att prata med enligt min erfarenhet men som sagt, får man ut kamratfostran i bredare led är mycket vunnet.