Sv: Vad less man blir på "skoteråkare" som förstör för oss skötsamma. Kolla länk
Verkar finnas en del som inte följer riktlinjerna där kursplanen skall/bör vara 16-20 h, har tyvärr hört av en del yngre att de bara satt av 4 h, skrev ett prov där svaren stod på tavlan och sedan var det klart, enkla pengar för utbildaren med 10-15 elever.
Att skotrar mfl sedan under senvåren, ofta på mer eller mindra skare skulle köra där har mindre betydelse.
Men hursomhelst, det är ju i grunden så enkelt att man får och skall inte köra där man inte är 200 % säker på att inte åstadkomma några skador
Det är min övertygelse också, egentligen bara följa riktlinjer för en förarbeviskurs, det skulle vara toppen om detta med förarbeviset kvalitetssäkrades och kanske t o m hanterades på samma sätt som körkort så att ingen av de som utbildar kan ta genvägar.Jag är övertygad om att 35-åriga skoteråkare är lika dumma i huvet som 20-åriga, har sagt till många i min egen ålder... tror mycket skulle vara vunnet om de som utbildar till skoterkort (gubbar) förklarar varför man inte får köra på åkermark tex...
Verkar finnas en del som inte följer riktlinjerna där kursplanen skall/bör vara 16-20 h, har tyvärr hört av en del yngre att de bara satt av 4 h, skrev ett prov där svaren stod på tavlan och sedan var det klart, enkla pengar för utbildaren med 10-15 elever.
Enligt min erfarenhet är det viktigaste att på känsliga marker hålla borta alla typer av påverkan på snötäcket , framförallt under för och midvinder dvs ca okt-feb för att undvika onödig tjältillväxt. Har ett antal skotrar kört och "pulvrat" upp snön tappar snön fort förmågan att isolera från kylan uppifrån.Vad beträffar körning på åker så spelar mängden snö och typ av snö om det gör någon skillnad med tjälen.
Vad min erfarenhet säger så blir det ingen skillnad med ett tunnare snötäcke på 30 cm och skare,men om det är 80 cm och lösnö så gör det skillnad.
Rätta mig gärna om jag har fel, man lär så länge man lever.
Att skotrar mfl sedan under senvåren, ofta på mer eller mindra skare skulle köra där har mindre betydelse.
Men hursomhelst, det är ju i grunden så enkelt att man får och skall inte köra där man inte är 200 % säker på att inte åstadkomma några skador