Vad less man blir på "skoteråkare" som förstör för oss skötsamma. Kolla länk

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Sv: Vad less man blir på "skoteråkare" som förstör för oss skötsamma. Kolla länk

Jag är övertygad om att 35-åriga skoteråkare är lika dumma i huvet som 20-åriga, har sagt till många i min egen ålder... tror mycket skulle vara vunnet om de som utbildar till skoterkort (gubbar) förklarar varför man inte får köra på åkermark tex...
Det är min övertygelse också, egentligen bara följa riktlinjer för en förarbeviskurs, det skulle vara toppen om detta med förarbeviset kvalitetssäkrades och kanske t o m hanterades på samma sätt som körkort så att ingen av de som utbildar kan ta genvägar.
Verkar finnas en del som inte följer riktlinjerna där kursplanen skall/bör vara 16-20 h, har tyvärr hört av en del yngre att de bara satt av 4 h, skrev ett prov där svaren stod på tavlan och sedan var det klart, enkla pengar för utbildaren med 10-15 elever.

Vad beträffar körning på åker så spelar mängden snö och typ av snö om det gör någon skillnad med tjälen.
Vad min erfarenhet säger så blir det ingen skillnad med ett tunnare snötäcke på 30 cm och skare,men om det är 80 cm och lösnö så gör det skillnad.
Rätta mig gärna om jag har fel, man lär så länge man lever.
Enligt min erfarenhet är det viktigaste att på känsliga marker hålla borta alla typer av påverkan på snötäcket , framförallt under för och midvinder dvs ca okt-feb för att undvika onödig tjältillväxt. Har ett antal skotrar kört och "pulvrat" upp snön tappar snön fort förmågan att isolera från kylan uppifrån.
Att skotrar mfl sedan under senvåren, ofta på mer eller mindra skare skulle köra där har mindre betydelse.

Men hursomhelst, det är ju i grunden så enkelt att man får och skall inte köra där man inte är 200 % säker på att inte åstadkomma några skador

Contrast362

Välkänd medlem
30 nov 2010
244
2
18
Sv: Vad less man blir på "skoteråkare" som förstör för oss skötsamma. Kolla länk

Egentligen behöver vi inte snacka åldrar här för det är rätt ointressant, det som är problemet är dom bland oss som inte förstår eller skiter i vad andra tycker. Dessa uppmärksammas av media och målar en bild av hur alla vi andra är. Är det inte så att dom som far fram som egoister och enbart ser till sin egen upplevelse alltid kommer att skita i regler och vad någon utbildare sagt, ser vi inte även dessa bakom ratten?
Problemet är mycket svårt att komma runt eftersom det är svårt att övervaka. Det som biter hos de flesta är skyhöga böter eller beslagtagen maskin, kanske biter hårdast. Men som sagt regnr, ja det har vi haft länge, regnr i mattorna ja det kanske funkade tills kamhöjden nådde 28 mm sen då? Vi får nog införa motorbegränsningen igen, max 307 mattor och 15mm kamhöjd, efter det blev leden genast mer intressant.:bigsmile:

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.117
54
48
Örnsköldsvik

Oavsett snömängd, förarålder, skoterkort etc.. så är väl det flesta i sverige så läskunniga att de ska kunna tyda en skylt som säger att man inte får åka skoter på det området. Problemet ligger ju i att det finns de som gillar att förstöra för andra och finner ett nöje i det, och det gäller ju alla hobbys. Tror som k-len säger att det är vi som försöker hålla oss till regler och sunt förnuft som får hjälpasåt att rätta in de som inte sköter sig i ledet.

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
50
Umeå - Yttersjö

Haha , läste igenom alla kommentarer på artikeln :D Det finns många bittra människor ute i stugorna som bara väntar på saker o klaga på.

Som sagt , ligister förstörde hans plantering , sen om dom åkte skoter lr inte är ju skitsamma.

Woodlauncher

Välkänd medlem
1 nov 2007
178
0
6

Herregud, du kan fortsätta i private om du vill. Jag tänker inte ens diskutera detta med dig. Jag kan sätta mitt styre på att det INTE är folk över 25 punkt
Oj va man kan vara naiv då. Vissa personer växer aldrig upp.

Edit: Läste mitt inlägg igen och såg ut som jag sa att Klassisk är en person som inte växer upp.. Det var inte meningen..

Last edited:

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16

Kasta inte sten i glashus nu.

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36

Luuugna sä nu.

robin-_-

Välkänd medlem
22 nov 2004
853
5
18
37

jag tror att det är några idioter som vart där. tycker du inte om att dom skriver "skoteråkare" så förstår du väll ändå att det inte är nå kul när du trycker ner alla unga. som om bara för att man är ung så är man helt jävla dum i huvudet å förstår ingenting.
Så du tror inte det var snorungar som fått en ny slutburk som vill burka där det fanns plats? Garanterat.

Som vanligt vinklat för mycket på skoteråkare.
En bilist som gör svartsträck då målas inte bilarna ut iaf.

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36

Så du tror inte det var snorungar som fått en ny slutburk som vill burka där det fanns plats? Garanterat.

Helt rätt!

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå

Joho då, om det är en BMW så skrivs bilmärket ut.
Eftersom en minoritet BMW-ägare är drifting-på-gatan-dårar.

plastjanne

Medlem
8 jan 2011
34
0
1
sandviken

Jag tror inte dom som gjort det vet om vad dom åkte på, dom har ju knappast gjort det med ilvilja, dom som inte äger mark vet inte hur en nyplantering ser ut, för dom var det bara en öppen mark med snö, och det är ju ingen tvekan på att det är skoteråkare som gjort det, och då får vi alla på skallen, är själv markägare som har skoterled på marken med nyplanteringar, så jag förstår båda sidor, och jag tycker också att det är kul att åka skoter i lössnö, och tråkigt att få plantor förstörda, och vi markägare kan ju inte sätta upp skyltar överallt, jävligt tråkigt när det blir så här, men jag är övertygad att dom gjort det i oförstånd!