Vad kan man göra med EFI?

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Hej på er!

Nu tänkte vi dyka in i elektroniken på gamla Polaris, är det någon där ute som är bevandrad i ämnet?
Finns det något öht. man kan "göra" på insprutningen, justering av tomgångsvarvtal, bränslemängder, osv.?
Vet att vissa -92or hade en "enrichment switch", har sett det på nån 500. Fanns den även på RXL? Hur fungerade den och hur/till vad var den kopplad?
Vad är det som bestämmer när den har lämplig tomgång? Hur fungerar "kallstarten"?

Har ni info, erfarenheter etc. så dela gärna med er!
 

EFI93

Välkänd medlem
1 jan 2000
506
0
16
Rundvik
hem2.passagen.se
Enrichmentswitch tror jag bröt spänningen till efi-boxen så att den startade om för att få mer bränsle vid halvkall motor.Samma som att vrida av nyckeln fram och åter.
Läste att du hade problem med urladdning. Det hade jag också mätte på batteriet efter vissa minuter ska strömmen brytas annars är det en transistor i
likriktaren som är trasig. Lägg en amperemeter i serie och läs av efter 15 minuter då ska de vara noll. Har bytt den enheten på min.
Verkstadshandboken har en hel del om insprutningen.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Om du söker på forumet så skrevs det en hel del informativa inlägg 2002 eller 2003 om just detta, med bla felkoder, kopplingsschema osv. Det gällde RXL men de är nog samma i det mesta.