Vad Kör Ni På För Soppa?

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Tjenare..

jag tänkte höra på vad ni här kör på för soppa, kör alla på -98?

jag har hört att rätt många har börjat köra på 95, gissar att det är av snålhet

men påverkar det skotern negativt på något sätt att köra på 95 istället för 98?
 

Errrnst

Välkänd medlem
1 jan 2000
514
1
16
36
Luleå Sverige
Jag började då köra min på 98:a men sen efter ett tag prova jag köra på 95 och märkte då ingen skillnad så jag började köra med 95 istället... Funkar då fint för mig!
 

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
Ska skotern ha 98 så kör man på det. Det finns rekommendationer från tillverkaren. Det är det minsta man kan göra för att förhindra detonation. Räkna på det, det blir inte många hundringar mer på ett år.
 
E

Ej medlem/Inloggad

Kör på 98e och bensin booster i min mxz 600 sdi -05
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Kör på 95, finns ingen anledning att köra på 98, blir ingen skillnad. Min skoter har då två olika tändningslägen beroende på vilket bränsle man kör på. Det bättre läget gäller för alla bränslen i sverige. Det andra "sämre" läget är till för om man kör på kasst bränsle, t.ex. som dom "over there" har. Det ligger väl på runt 90 oktan nånting va?? Så den ska tydligen fungera med det också.
 

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
nån som provat och vet om det är nån skillnad i en enduro 583. kör på 95 nu men tänker prova 98. det är rekomenderat min 97 i den. men men...
 

salis

Aktiv medlem
30 aug 2004
96
0
6
Jag har alltid kört på 98, men i år kommer jag att tanka shell v-power när jag har tillgång till det.
Mest pga. nya skotern har knackningssensor, och kommer således att gå bättre på 99-oktan.

//Henrik

ps. amerikanskt oktantal är inte att jämföra med vår nordiska standard.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag kört då på 95, märker ingen skillnad om jag spolar i 98 annat än att jag får mindre soppa för samma peng. Men jag brukar spola i 98 efter jag har vart på sista svängen för säsongen.
 

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
Jag tycker mig se en viss förvirring kring oktantal och vad det ska göra för skotern. Man kommer inte märka nån skillnad genom att tanka 98, varken i prestanda eller nånting annat om man har en skoter gjord för ett lägre oktantal. Oktantalet säger hur lätt bränslet har att självantända(knackningar). Det högre oktantal låter en göra är att köra med aggresivare förtändning eller högre komp. Utan dessa åtgärder får man inte högre effekt av högre oktantal.

Däremot 98 oktan i sverige innehåller försvinnande lite etanol, men 95 kan innehålla ungefär 5% etanol. Så 98 kan vara ett bättre alternativ av den anledningen, man vet vad man får så att säga.
 
E

Ej medlem/Inloggad

Alkylat

Alkylatbränsle funkar fint, fast det luktar inget.