Vad Kör Ni På För Soppa?

E

Ej medlem/Inloggad

Jag tänkte prova att köra på V-Power i vinter.

Summit 800x
 

MrMunken

Välkänd medlem
10 okt 2004
752
1
18
Rossön
Jag har alltid kört på 95! Funkar finfint i min M5a, men jag vet inte vilket oktantal dom rekomenderar från fabrik?
 

rolfis

Aktiv medlem
27 aug 2005
96
0
6
Jagg har alltid kört på 95...i moppen märktes ingen skillnad mellan 95 och 98...sen har ja boost i också...funkar perfekt

Polaris-The way out
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
har en summit 670 nu och har hört att motorerna ska vara väldigt kännsliga för att köra något annat än 98 i dom stämmer det?

ni andra som kör 95 rekomenderar tillverkarna 98 i era maskiner?
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Alltid 98 Oktan !

Silly Bear skrev:
Har en summit 670 nu och har hört att motorerna ska vara väldigt kännsliga för att köra något annat än 98 i dom stämmer det ?

ni andra som kör 95 rekomenderar tillverkarna 98 i era maskiner?

Hej !


:eek: Rotax 670-X (HO) skall alltid ha 98 Oktan ! :eek:

Det blir en mycket dyrköpt erfarenhet om man snålar med detta till denna motor.

Gäller inte den vanliga Rotax-670.
 

CrazyDave

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
37
Umeå
Skotran skrev:
nån som provat och vet om det är nån skillnad i en enduro 583. kör på 95 nu men tänker prova 98. det är rekomenderat min 97 i den. men men...
Mina stift flög när jag körde på 95 oktan i en Enduro 583 -96. (tillverkaren rek. 98 oktan)
Trodde det var en ren tillfällighet men när det nya paret flög och det var dags för att tanka igen så körde jag ner 98 i tanken igen och har inte haft problem sedan dess. Men men, kanske bara var min maskin.
 
E

Ej medlem/Inloggad

skotern drar mer benzin om man kör på 95 kör man på 98 drar den mindre, thats it! så det blir samma kostnad i slutändan endå! =)
 

strimbo

Välkänd medlem
6 nov 2005
228
0
16
Jag har alltid tankat 95, förutom idag då jag testade 98.

Gick lika bra!
 
E

Ej medlem/Inloggad

Skotern tar lite mindre bränsle med 98 oktan men å andrasidan så är den dyrare.
Sen är de så att ju mer komp man har i skotern ju bättre oktantal bör man tanka i men över 98 är helt onödigt om inte topparna är gjord för 110 oktan.
 

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
Ej medlem/Inloggad skrev:
Skotern tar lite mindre bränsle med 98 oktan men å andrasidan så är den dyrare.
Känner min förgasare av om jag tankar 95 eller 98okt alltså? Eller sitter det någon annan makapär gömd nånstanns? :rolleyes:
 
E

Ej medlem/Inloggad

mikaelvoss skrev:
Känner min förgasare av om jag tankar 95 eller 98okt alltså? Eller sitter det någon annan makapär gömd nånstanns? :rolleyes:
Nej de finns inget som känner av vad du kör med för soppa.
Därimot har 98 oktan bättre förbränning= renare bensin mindre etanol.
Skiljer inte mycke kanske bara några cl /mil men ändå mindre.
 

Ante@näslundens

Välkänd medlem
26 dec 2005
342
0
16
33
Västernorrland
Oktantalet är ett mått på hur lätt bränslet självantänds (detonerar, spikar, ja kärt barn har många namn)

Således inte maskinen har högre komp än bränslet tål tjänar man inget alls på att köra på högt oktantal.

Ett tipps är att alltid tanka samma oktantal och ha Samma % olja, för annars påverkas bränsle/luft blandningen...
 

Turture

Medlem
1 aug 2005
46
0
1
Jag kör 95 på min xlt sp från 1995.Har provat 98 men märkte ingen skillnad.