Vad kör du?: 4takt eller 2 takt

Vad kör du?

• självklart är det 4 takt!

Röster: 41 26,1%
  • 2 takt vad annars?

Röster: 91 58,0%
  • kör 4 takt men ska byta till 2 takt

Röster: 1 0,6%
  • kör 2 takt men vill ha 4 takt

Röster: 13 8,3%
  • kör både och.

Röster: 11 7,0%

• Totalt antal som röstat
    157

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Vill behålla hörseln och ej lukta moppe så jag kör 4-takt
Med hjälmen så slipper man ljudet, och f*n så lycklig jag blir när en moppe passerar mig, oavsett årstid, för tametusan DET LUKTAR JU SKOTER
;-)

2t, dagen då ekonomin tillåter mig att skaffa en vettig 4T för mina önskemål, dvs låttvikt, kraft (turbo).. .då ja, .. den dagen har jag ju också råd med en 2T turbo...
.. så jag fortsätter nog med 2T ett tag till, 2-500hk är ju bara banalt... 150-200hk räcker för mig, blygsamt kanske?..

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag kör 2-takt eftersom jag inte har råd att köpa en så pass ny skoter att jag får en bra fyrtaktare. Nästa skoter blir av allt att döma en fyrtaktare, eftersom de då kommit ned i pris så pass.

Jag var nära att köpa en fyrtaktare även denna gång, men besinnade mig prismässigt.

4

426H

Har provat 4-takt nu men nästa år blir det 2-takt igen. Ser ingen vits med 4-takt på en snöskoter, blir bara massa extra kilon att släpa runt på.

Frebster

Ny medlem
13 jan 2011
4
0
1
Huddinge
Ja när man kör Ockelbo Fighter så känns 4t ganska modernt, motorvärmare, ingen dragstart en massa service, byta olja o.s.vidare, eller?

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Ja när man kör Ockelbo Fighter så känns 4t ganska modernt, motorvärmare, ingen dragstart en massa service, byta olja o.s.vidare, eller?
Elstart, motorvärmare om du vill, byta olja och filter... Byta kolvar och sån skit slipper man. Lätt och billigt att sköta en 4t!

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Kör 2t men skulle inte ha något emot en 4t t.ex en nytro med turbo :D Blir nog en 4t senare i livet när man har jobb :)

tompus

Medlem
12 feb 2010
46
0
1
gävle
Sitter o läser hur de flesta av skoteråkarna på detta forum klankar ner på 4t,
Vad jag tycker är lite roligt att läsa är röstningen på de som har kört 4t och ska byta tillbaka till 2t det är just nu 1.49%
de som har kört 2t och ska byta till 4t är just nu 7.46%
Dra er egen slutsats om vad det säger, :nod:

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
jajaja vill inte låta så enformig när jag skrev dom. men vafan nog fattar folket vad ja menar:p

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
kör 4 takt men ska byta till 2 takt
kör 2 takt men vill ha 4 takt

det är ju 2st olika frågor.
Sen brukar ju 4t vara dyrare än 2t, så därför bör frågorna ändå motsvara varandra. Folk vill ha 4t, men har inte råd och därav "vill ha". De som vill ha 2t kan köpa en, därav "ska byta". Hehe :nerd:

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
2takt och kommer köra det tills 4t faktiskt håller lika bra som folk vill påskina. Änsålänge sitter det inte en 4t snurra i något intressnat chassie, och jag har inte hört talas om en 4t motor som hitentills håller så bra som man tycker en 4t ska göra.
Har du rökt på. Hur många RX'or har klappat ihop utan att du har kastat dit Turbo? Jag vet då ingen. Men nån finns det säkert.

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
42
Roknäs
Jag ser poängen med fyrtakt, helt klart. Dock har jag nyss köpt en tvåtaktare då skoterkörning för mig enbart handlar om ren nöjeskörning.

Jag har lovat att köpa en Yamaha om kompisen med Nytro Xtx -11 kör ifrån mig uppåt i vinter.
Vi kör med likadan mattlängd och kamhöjd och första riktiga körningen blir nu till helgen, det blir spännande!

Får se var det landar. :)

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Jag ser poängen med fyrtakt, helt klart. Dock har jag nyss köpt en tvåtaktare då skoterkörning för mig enbart handlar om ren nöjeskörning.

Jag har lovat att köpa en Yamaha om kompisen med Nytro Xtx -11 kör ifrån mig uppåt i vinter.
Vi kör med likadan mattlängd och kamhöjd och första riktiga körningen blir nu till helgen, det blir spännande!

Får se var det landar. :)
Du behöver nog inte vara rädd. Attackvinkeln lär ju vara sämre på Nytron...Sen har du mer att åka med också samt mindre vikt hehe.
Om nu inte din kompis kastar dit Turbo :)

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
42
Roknäs
Du behöver nog inte vara rädd. Attackvinkeln lär ju vara sämre på Nytron...Sen har du mer att åka med också samt mindre vikt hehe.
Om nu inte din kompis kastar dit Turbo :)
Han hotar med 180 hk-kit till nästa år. Han är rädd för turbolagg, med våran körning funkar det nämligen inte alls.
Dessutom tror både han och jag att 180 hk räcker väldigt långt. :)