Vad kör du?: 4takt eller 2 takt

Vad kör du?

  • självklart är det 4 takt!

    Röster: 41 26,1%
  • 2 takt vad annars?

    Röster: 91 58,0%
  • kör 4 takt men ska byta till 2 takt

    Röster: 1 0,6%
  • kör 2 takt men vill ha 4 takt

    Röster: 13 8,3%
  • kör både och.

    Röster: 11 7,0%

  • Totalt antal som röstat
    157

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Satt å läste tråden om 2 takts framtid där dom bråkar lite vänligt om vad som fanns mest 2 t elr 4 t.så tänkte det sku va kul att se hur det ligger till på detta forum.

så vad kör du 4t elr 2 takt.

P.S. kanske är bäst om bara dom med skotrar nyare än säg 2003 röstar då fyrtakt började komma in i marknaden på riktigt.
 

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Satt å läste tråden om 2 takts framtid där dom bråkar lite vänligt om vad som fanns mest 2 t elr 4 t.så tänkte det sku va kul att se hur det ligger till på detta forum.

så vad kör du 4t elr 2 takt.

P.S. kanske är bäst om bara dom med skotrar nyare än säg 2003 röstar då fyrtakt började komma in i marknaden på riktigt.
Är inte det åldersdiskriminering :hmmmm:
 

MAarkus

Välkänd medlem
1 sept 2010
278
0
16
Älvdalen
Satt å läste tråden om 2 takts framtid där dom bråkar lite vänligt om vad som fanns mest 2 t elr 4 t.så tänkte det sku va kul att se hur det ligger till på detta forum.

så vad kör du 4t elr 2 takt.

P.S. kanske är bäst om bara dom med skotrar nyare än säg 2003 röstar då fyrtakt började komma in i marknaden på riktigt.
haha kan behövas en omröstning efter man har läst den tråden
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Tror inte att en sån här tråd gör frågan rättvis, t.ex. flertalet touringskotrar och arbetsskotrar är 4-takt och de förarna hänger inte här inne... Sen är det ju det med åldern, statistik över skotrar sålda senare år vore mer intressant.
 

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
32
Åre
Tror inte att en sån här tråd gör frågan rättvis, t.ex. flertalet touringskotrar och arbetsskotrar är 4-takt och de förarna hänger inte här inne... Sen är det ju det med åldern, statistik över skotrar sålda senare år vore mer intressant.
Han vill ju veta hur det ligger till på forumet, som står i hans inlägg.
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Tror inte att en sån här tråd gör frågan rättvis, t.ex. flertalet touringskotrar och arbetsskotrar är 4-takt och de förarna hänger inte här inne... Sen är det ju det med åldern, statistik över skotrar sålda senare år vore mer intressant.
ne de förstår jag ju. men kan ju vara kul att se hur det ligger till här. förstår ju att dom flesta här är prestande sökande å då ligger ju 2 takt högt:p
 

Peggan

Välkänd medlem
25 jan 2005
684
0
16
55
Vallentuna
www.superclamp.se
Kör 4-takt men kan tänka mig en ny 2-takt nu när de börjar bli moderna, kommer aldrig skaffa nåt gammalt skit med förgasare igen. Elektronik med modern motorövervakning, annars får det vara. Vis av erfarenhet...
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
ne de förstår jag ju. men kan ju vara kul att se hur det ligger till här. förstår ju att dom flesta här är prestande sökande å då ligger ju 2 takt högt:p
Ja visst, men det blir nog ganska väntade resultat. :)


Ont: Jag kör också 4t touring, mhm, men vill ha en Phazer MTX, alltså 4-takt även där. Vill ju ha en driftsäker maskin!
 

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
Omjag hade läge att byta skulle det vara en 4T igen, lätt! driftsäkerheten framförallt talar för detta. Är bra sugen på en NYTRO XTX
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
2takt och kommer köra det tills 4t faktiskt håller lika bra som folk vill påskina. Änsålänge sitter det inte en 4t snurra i något intressnat chassie, och jag har inte hört talas om en 4t motor som hitentills håller så bra som man tycker en 4t ska göra.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jag kör 2T fastän jag inte har något emot 4T. Kör en f7 som passerat 750 mil utan någon som helst motorstörning.

Våran förening hade för några år sedan en Ski-doo Scandic, som gick 2400 mil innan vi bytte bort den. Då hade vi inte rört en skruv i själva motorn, men däremot växellåda, stötdämpare, slides mm.
Anledningen till varför vi sålde den, var att då skotern gått 2400 mil med ledsladden, så började chassiet bli lite "Mjukt".

Så jag tror inte alltid att skoterns livslängd sitter i själva motorn, utan det är nog i de flesta fall mer chassiet som dels blir gammalt och nött, men även att den tekniska utvecklingen på inte bara motorn, gör att en äldre snöskoter känns lite omodern i snöegenskaper, fjädring och komfort, vilket gör att ett skoterbyte känns allt närmare.
Vet inte om jag skulle vilja ha en snöskoter, oavsett om det är en 2T eller 4T med 3000 mil/10 år, även om motorn går som en klocka.