Vad har ni i Tanken .....?

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
;)Hmm...
Nog finns det mycket "rent bondfågeri" som du REVare skriver, men att vissa tillsatser ex. K-sprit löser vatten så att det i sin tur tas upp i bensin är inte "rent bondfångeri".
Detta kan du, utan "seriös forskning eller annan vetenskap" själv upptäcka med mycket, mycket enkla medel.
Hur?
Ta 1lit bensin.
Droppa ner några droppar vatten.
I botten bildas några "kulor", vatten som garanterat inte löser sig med den lilla mängd kemikalie som bensinbolagen har tillsatt.
Ruska hur länge du vill på behållaren, dessa kulor försvinner inte hur du än bär dig åt (om du inte utsätter vätskan för väldigt hög värme).
Häll i en liten mängd ex. TriPak och ruska, simsalabim, kulorna är borta...
Inget märkvärdigt experiment, men visar väldigt bra att det funkar att "ta bort" vatten.
Om det sen har de andra effekterna som dessa olika fabrikat vill lova, som ex. oktanhöjande eller bränslsänkande det kan inte jag avgöra, jag tror att det oftast beror på andra orsaker, som kanske lite tyngre tumme vissa dagar
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
;)Hmm...
Nog finns det mycket "rent bondfågeri" som du REVare skriver, men att vissa tillsatser ex. K-sprit löser vatten så att det i sin tur tas upp i bensin är inte "rent bondfångeri".
Detta kan du, utan "seriös forskning eller annan vetenskap" själv upptäcka med mycket, mycket enkla medel.
Hur?
Ta 1lit bensin.
Droppa ner några droppar vatten.
I botten bildas några "kulor", vatten som garanterat inte löser sig med den lilla mängd kemikalie som bensinbolagen har tillsatt.
Ruska hur länge du vill på behållaren, dessa kulor försvinner inte hur du än bär dig åt (om du inte utsätter vätskan för väldigt hög värme).
Häll i en liten mängd ex. TriPak och ruska, simsalabim, kulorna är borta...
Inget märkvärdigt experiment, men visar väldigt bra att det funkar att "ta
bort" vatten.
Om det sen har de andra effekterna som dessa olika fabrikat vill lova, som ex. oktanhöjande eller bränslsänkande det kan inte jag avgöra, jag tror att det oftast beror på andra orsaker, som kanske lite tyngre tumme vissa dagar
Det som du beskriver är inte generelt, om du tankat under vintehalvåret från en mack i norr som har någorlunda omsättning finns inte det problemet som du beskriver, har själv sett och utfört det som du säger och kan bara säga att vi inte har samma erfarenhet. Om du upptäckt detta ska du omedelbums höra av dig till den som sålt bensinen och kräva en förklaring och givet pengarna tillbaka då bensinen du köpt är inte håller den kvalite som man lovat.

Att försöka lossa bensin eller diesel från en tankbil i -25-30 graders kyla och att vattnet inte är löst i bensinen är helt omöjligt, så rent praktiskt funkar det inte i verkligheten att vattnet i bensinen inte löser sig på vintern.
Om du inte tror mig så hör av dig till valfri kundtjänst på något bensinbolag och be att få tala med den som kan, och du får svaret att något extra frostskydd inte behövs under vinterhalvåret då detta tillsätts redan innan bensinen levereras till macken.
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Nej nej du har uppfattat mig helt fel "REVare".
Det finns inget OLÖST vatten i bensinen när du köper den, det har visserligen hänt vid minst ett tillfälle, men det är mycket ovanligt och det var inte fel vid leveransen utan det var fel vid försäljningsstället, du kommer kanske ihåg det det var nån gång i början på 80-talet, eller mitten...:confused:
Det är inget påhitt av mig, eftersom bilägarna fick ersättning och det trooor jag inte de fått om det inte varit deras fel :)
Jag tror t.o.m. att det var OK, men spelar ingen roll dom tog sitt ansvar.
Det har säkert skett vid flera tillfällen fast det är nog otrooligt ovanligt.
Däremot så är det inte bara olika inblandningar under året, det är även olika mängd som tillsätts beroende på var i sverige vi bor, mer i norrland än Trelleborg.
Och jag skrev inte att ja har haft vatten i bensinen när jag tankat, jag skrev "Droppa ner några droppar vatten" och säger jag då att "...jag hällde i vatten i bensinen så nu vill ja ha tillbaka pengarna", så har jag nog mycket svårt för att få tillbaka dem... tror iaf jag.
Om du gjort mitt experiment och misslyckats med det, så vill jag jättegärna att du berättar vilken/vilka bensin fabrikat du gjort testet på.
Och berätta även utförligt hur du gjorde, som vi gjorde i kemin.
Eftersom vi fått olika testresultat måste något i testet vara annorlunda.
Jag har testat Shell-, Ok- och arajet, bensin alla 98oktan.
Bensinen köptes runt den 1 mars (nån dag +-)
Temperaturen i rummet var mellan 8 och 10 grader.
Alla kärl var tillverkade av plast.
Västskan (bensinen och vattnet) stod 5 minuter efter att jag skakat den, och tillsatte spriten.
Jag använde TriPak, K-sprit (Ok), metanol.
Mängden sprit av varje sort var 0,5liter.
Tripak löste ut mest vatten 5 ml.
K-sprit 2 ml.
Metanol ca 0,5ml.

Min slutsats är att TriPak var bäst.
Testet gjordes för ca 6 år sedan, men jag tror inte att det har blivit sämre med åren, tillverkarna vill väl bli bättre hoppas jag,

Men om du fått annat resultat sista året vill jag somsagt att du beskriver ditt resultat. Hade du någon katalysator?
Skriv här eller skicka det via min mejl.
För det konstigt om vi får sååå stor skillnad på våra laborationer.
Jag älskar kemi så jag gör gärna om det, om du fått annat resultat.

God jul på er alla, och ta det lungt, så ni inte blir statistik...
 
Last edited:

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Finns även en vattensnaskare som har en snörstummp så att man kan få upp den som man lägger i tanken, ser ut som ett perforerat plast rör med en typ av påse i
och har fungerat klockrent för mej och räcker en vinter.
Finns att köpa på fritidscenter.
Det går att köpa dom hos entreprenad tillbehörshandlare ev även på granngården.
Jag har för mej att den ska vara med i nordpost katalogen som brukar skickas ut till oss jordbrukare.
Vatten i tanken är ett känt problem tillsätt inte tillsattser gör ren tanken i stället sug ur den all bensin o låt stå i varmgarage över natten då dunstar vattnet ur över natten men se upp du kan suga ur även vatten när du suger ur bensinen den ur sugna bensinen kan du köra gräsklipparen på under sommaren o ett tipps till "handelsbränsle går bara att förvara i 3 månader sen är den förbrukad" det hände många gånger att man kom in på motorsågservice i umeå med gammal soppa i sågen o hadde problem.
Bensin är färskvara.
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Nej nej du har uppfattat mig helt fel "REVare".
Det finns inget OLÖST vatten i bensinen när du köper den, det har visserligen hänt vid minst ett tillfälle, men det är mycket ovanligt och det var inte fel vid leveransen utan det var fel vid försäljningsstället, du kommer kanske ihåg det det var nån gång i början på 80-talet, eller mitten...:confused:
Precis, det finns inget olöst vatten i bensinen som kan frysa. Det vatten som finns normalt i bensin kommer främst av kondens, och kondensvatten tillsätts under hela kedjan från lagring i oljehamnen till transport samt hos handlare och konsument.
Det frys skydd som tillsätts ska fungera under hela kedjan och om detta inte fungerar har man som konsument givetvis rätt till kompensation, under dessa förutsättningar behöver man aldrig tillsätta något eget skydd utan det som oljebolagen har i bensinen räcker gott och väl.

Men nu menade jag främst de så kallade "tillsats tillverkarna" som Tripac mfl. och deras seriositet när man påstår att deras produkter ska göra underverk med alltifrån minskad bränsleförbrukning till att få gamla motorer att bli nya igen.
Varken dina eller mina små kemi experiment är speciellt serösa i detta samanhang utan det måste ju ligga på tillverkarna att bevisa dess förträfflighet.
Nu är det ju rena fakta att ex. Tripac inte kan presentera något som helst bevis att deras produkter verkligen fungerar, det är bara att gå in på deras hemsida och läsa.

Jag tror att om man framhåller de här medlens förträfflighet är man antingen en godtrogen dumbom eller har något slags ekonomiska intressen att vilja framhålla dess funktion.
Av vad jag läst här så tror jag inte att du är någon dumbom, det är inte intrycket man får av dina inlägg här iaf.

God fortsättning och gott nytt år till er alla.
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
:)
Nä inte tror jag att dessa olika tillsatser gör någon skillnad på varken bränsleförbrukning, motorn håller längre, "smörjer" och skyddar bränslesystemet, ger mer hästkrafter eller allt vad dom påstår.
Om det var så enkelt hade naturligtvis ALLA bilfabrikanter rek. det.
Jag har själv aldrig varit in på några av dessa tillverkares hem sidor, onödig, vi vet väl alla att just DERAS är ett undermedel som överträffar allt i universum :)
Men att det gör så att vattnet löser sig det kan man t.o.m. se med mina små experiment.
Nu hade jag väldigt lite mängd bensin när jag provade men i verkligheten har man inte enbart 0,5 liter i tanken, det går knappt att få motorn varm med denna mängd.
Om man då tankar i, kanske..., 5 liter hade säkert (men provade inte det eftersom det var oviktigt för mig) även dessa 5ml vatten försvunnit, så jag vill absolut inte påstå att man måste ha t.e.x. TriPak för att få bort vattnet ur en bensintank.
Jag måste poängtera att mina experiment INTE gjordes för att få bort vatten ur en bensin tank.
De gjordes för att jag körde och experimenterade med metanol/bensin i dragracing, och där får man ut mer hk om man blandar ut metanol med vatten.
Problemet var att vattnet hadesvårt att blanda sig i den mängd metanol och bensin, därav min laborationer. Men det är en helt annan historia :)
Meen nog tillhör jag kategorin "dumbom", helt klart.:eek:
Hur kan man annars förklara att jag lägger ner runt 40.000 spänn per år, när man egentligen skulle kört vattenskoter, har inte sett snö mer än på kort från norra delen av landet, men vatten i överflöd :bawling:
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Ha ha... ja dumbommar är vi nog många här :hello: Och tur är väl de annars hade man missat mycket roligt.

Nu är det nog många som hoppas på snö, har visserligen stuga i snörikare trakter men där är det också lite knapert än så länge men hoppet finns ju om mer av det vita.

Kör lugnt och bli inte statestik!
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Om jag har nåt förutom bensin i tanken blir det Tripak:beer:

Mvh/
Bola..............
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Jag tror att om man framhåller de här medlens förträfflighet är man antingen en godtrogen dumbom eller har något slags ekonomiska intressen att vilja framhålla dess funktion.
Vilken är du....? :laugh:
 

pr0m0

Välkänd medlem
10 dec 2007
114
0
6
Hedemora
Tripak är enligt mig skitbra för motorn, men för frysning har jag inte en aning. Körde gokart på elit nivå så det blev en del testande med olika saker, och kan säga att en finare motor isärplockad har jag aldrig sett angående hållbarhet slitage sot m,m. Lite OT kanske men för vissa intressant...
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Själv tippar jag i en 6a chivas regal 12 år.Kan ju köra me billigare men känns inte lika säkert! :):):)
Håller me, varför köra med nåt billigt skit när man kan hälla i riktiga årgångs grejjer....!

Tripak är enligt mig skitbra för motorn, men för frysning har jag inte en aning. Körde gokart på elit nivå så det blev en del testande med olika saker, och kan säga att en finare motor isärplockad har jag aldrig sett angående hållbarhet slitage sot m,m. Lite OT kanske men för vissa intressant...
Om du seriöst vill påstå att tillsatser som tripak verkligen gör skillnad, utgår jag ifrån att du hade en till likadan motor som samtidigt kördes i exakt samma förhållanden och på samma sorts bränsle och olja.
Du har ju sen självklart upprepat testerna med de två motorerna ett antal gånger och fått samma resultat.

Om du inte har gjort detta är ditt påstående lika ointressant och oseriöst som tripaks egna som de har på sin hemsida dvs. fullt av sk. sanningar och påståenden av folk som intygar dess förträfflighet utan något som helst bevis på att det funkar.

Tycker det liknar rent bondfångeri och helt i klass med dom som tex. säljer bantningspiller och liknande.