Nej nej du har uppfattat mig helt fel "REVare".
Det finns inget OLÖST vatten i bensinen när du köper den, det har visserligen hänt vid minst ett tillfälle, men det är mycket ovanligt och det var inte fel vid leveransen utan det var fel vid försäljningsstället, du kommer kanske ihåg det det var nån gång i början på 80-talet, eller mitten...

Det är inget påhitt av mig, eftersom bilägarna fick ersättning och det trooor jag inte de fått om det inte varit deras fel

Jag tror t.o.m. att det var OK, men spelar ingen roll dom tog sitt ansvar.
Det har säkert skett vid flera tillfällen fast det är nog otrooligt ovanligt.
Däremot så är det inte bara olika inblandningar under året, det är även olika mängd som tillsätts beroende på var i sverige vi bor, mer i norrland än Trelleborg.
Och jag skrev inte att ja har haft vatten i bensinen när jag tankat, jag skrev "Droppa ner några droppar vatten" och säger jag då att "...jag hällde i vatten i bensinen så nu vill ja ha tillbaka pengarna", så har jag nog mycket svårt för att få tillbaka dem... tror iaf jag.
Om du gjort mitt experiment och misslyckats med det, så vill jag jättegärna att du berättar vilken/vilka bensin fabrikat du gjort testet på.
Och berätta även utförligt hur du gjorde, som vi gjorde i kemin.
Eftersom vi fått olika testresultat måste något i testet vara annorlunda.
Jag har testat Shell-, Ok- och arajet, bensin alla 98oktan.
Bensinen köptes runt den 1 mars (nån dag +-)
Temperaturen i rummet var mellan 8 och 10 grader.
Alla kärl var tillverkade av plast.
Västskan (bensinen och vattnet) stod 5 minuter efter att jag skakat den, och tillsatte spriten.
Jag använde TriPak, K-sprit (Ok), metanol.
Mängden sprit av varje sort var 0,5liter.
Tripak löste ut mest vatten 5 ml.
K-sprit 2 ml.
Metanol ca 0,5ml.
Min slutsats är att TriPak var bäst.
Testet gjordes för ca 6 år sedan, men jag tror inte att det har blivit sämre med åren, tillverkarna vill väl bli bättre hoppas jag,
Men om du fått annat resultat sista året vill jag somsagt att du beskriver ditt resultat. Hade du någon katalysator?
Skriv här eller skicka det via min mejl.
För det konstigt om vi får sååå stor skillnad på våra laborationer.
Jag älskar kemi så jag gör gärna om det, om du fått annat resultat.
God jul på er alla, och ta det lungt, så ni inte blir statistik...