Vad har ni i ryggsäcken?

Smith

Medlem
7 jan 2008
36
0
1
Nynäshamn
Snus och kniv i att ära!
Som gammal överlevare så måste jag säga att alla överlag har grymt god insikt i vad man bör ha med sig.

Jag tänker att man skall klara en natt utan hjälp, det behöver inte innebära sovsäck, tält, och liggunderlag.
Men med ett bensin kök, spade, lite frystorkat och x-tra kläder så räcker det långt och tar liten plats.
Tampongen är nog det bästa jag hört på länge.

Längtar nu riktigt mkt efter vintern. ;)

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
För mig förvånande att så många har spade med sig, enda gången jag har haft en spade med bland resesällskapet är när man ska ut med alla familjer och gräva en soffa att lägga renskinnen i. Jag gräver hellre några minuter extra med händerna när man sitter fast än att ha en spade i ryggan. Men om man hade en skoter som det gick att sätta fast en liten och lätt spade på utan att det störde skulle jag kunna ha de det. Själv brukar jag ha en extra rem på skotern, en enkel telefon med telia kort i, kontanter, ett par kex-choklad och extra handskar. Men det har jag i jackan, aldrig väska med.

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jag tänker att man skall klara en natt utan hjälp, det behöver inte innebära sovsäck, tält, och liggunderlag.
Men med ett bensin kök, spade, lite frystorkat och x-tra kläder så räcker det långt och tar liten plats.
Tampongen är nog det bästa jag hört på länge.
Ska du klara en natt utan hjälp så räcker en kniv alldeles utmärkt. De flesta hade klarat dig galant en natt om du bara slängt ut dem med en kniv på random plats i vildmarken.

Annars är ju skotern en hel källa till överlevnad. Doppa tampongen eller lämpligt, naturligt, fnöske i bensin, gnistra på den med tändstiftet och applicera på virke, tada helt utan något annat än skotern har man fått en eld. Sen finns det massor av mat i skogen om man vet var man ska söka.

Sen angående just tamponger så vet jag flera som tycker det är skämmigt att köpa dem. Trots att det är helt uppenbart att de inte ska använda dem.:D

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Har inte ryggsäck men en enorm packbox. I den ligger: yxa, extra rem, 2tolja, bogserlina och en kniv.
I verktygslådan under huven finns: trasiga boggihjul (Ockelbo standard), verktygspåsen, startsnöre, tändstift i stora mängder, H4lampa, polertrassel (fråga inte, är sen tidigare ägare), tändare, bensinslang, slangklämmor, najtråd och säkringar.
Och en mobil i jackfickan så går allt.

Ska investera i en lite smidig spade också för när den väl kör fast sitter den fast. Och ev göra en liten stekpanna.

Och varför ska man ha en telskopgrillpinne när hela skogen är full av björksly att göra pinnar av :hmmmm2:

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
japp. tampongen är nog den smartaste nyheten i "skoterkittet" tack Undie
Glad man kan bidra =).
Tänk bara på att köpa (eller ni som skäms för att köpa, sno av som i mitt fall av sambon eller så finns alltid morsan/syrran till hans :rolleyes: ) tamponger som är "luddfria" så ni inte får rester av bomull i tanken då det kan ge oönskade följder i form av igensatt bränslefilter eller gud förbjude igenproppade spridare :beer:. kan juh bli jobbigt att peta bomull i -15 mitt på fjället. sen kan det juh bli ännu jobbigare om nån kommer när man rensar när man ska försöka förklara varför det ligger rester efter en tampong i tanken =P

RilleJ

Välkänd medlem
26 dec 2008
304
0
16
Piteå
Jag brukar köra med ryggsäck, mycket för att mitt fack i dynan på skotern är så sjukt litet.
Men i väskan så brukar jag ha multitång, Tändstift, Kamera, Handskar och mössa.
Det är vad jag kommer på iaf, sen så är det ju mackor och liknande då man vet att det ska fikas :p

monzz

Välkänd medlem
7 nov 2008
527
1
18
33
Vill bara säga en sak som jag inte sett någon skrivit än. MEN ta med vulk tejp det gäller för alla med vatten kylda skotrar. den ser ut som el-tejp men när ytorna på tejpen får kontakt med varandra så kan man inte ta iser det utan att ha sönder tejpen. jätte bra att laga en kylarslang som det har gått hål i